donderdag 21 juni 2012

Hoe zit het met het weekmenu?

Al tijden plaats ik geen weekmenu. Hoewel aan de basis van zuinig koken een weekmenu ligt, kunnen we blijkbaar ook zonder. Zeker als we ons aanwennen om te koken met dat wat er is. De groentetas wordt wekelijks geleverd en dat is de basis voor wat we naar binnen stoppen.

De afgelopen maanden kookte Oma doordeweeks voor ons en Schatje deed dit in het weekend. Dan kan ik wel een weekmenu maken maar liever bedachten ze zelf wat ze gingen maken. Dat is dan meteen het nadeel als iemand anders voor je kookt. Een deel van de pret gaat bij mij om het zelf bedenken of dat nu vooraf is tijdens het maken van het weekmenu of tijdens het koken als ik dingen uitprobeer.

Nu ik weer een ietwat opwaartse lijn vertoon, ben ik zelf weer aan het koken. Maar wat me nu nog niet goed lukt is vooraf voor de hele week bedenken wat het wordt, zeker niet omdat ik op het moment aangepast eet (wil je weten waarom, klik hier). Ik sta het meestal te verzinnen als ik al de groenten aan het snijden ben. Wel wen ik me nog steeds aan om alles te gebruiken, niets weg te gooien en vaak voor 2 dagen tegelijk te koken. En restjes eet ik vaak als lunch.

Wat aten we afgelopen week?

Zo aten wij gisteren roergebakken bloemkool met citroen, munt en fetakaas, een salade van rucola en mosterdsperziebonen (sperziebonen afkoken, begieten met knoflook, een eetlepel moster en flink wat olijfolie en dan uren laten marineren) en knapperige tofu. Voor de heren besmeerde ik een paar sneden oud turks brood met knoflookolie en roosterde dat in de grillpan (bij gebrek aan een oven) en ik at er een restje zilvervliesrijst bij.

Dinsdag aten we snijbiet. Daar zijn we niet echt dol op maar het zat nu eenmaal in de tas. Ik maakte hem klaar op de manier zoals ik ook andijvie roerbak (waar we ook niet echt dol op zijn), met een pepertje, wat vocht, limoenblaadjes en nu ook wat klapper (santen) met geruld gehakt en  zilvervliesrijst erbij.

Maandag aten we een hamburger. De heren aten deze met turks brood en sla/tomaat/komkommer. Ik at de hamburger met veel sla en een roerbak van courgette en champignons.

Zondag aten we een salade van broccoli (in de knoflook gemarineerd) met rucola (uit eigen tuin) en peultjes (uit eigen tuin), ook weer met knapperige tofu.

Zaterdag mocht Zoon kiezen. Het werd een pannenkoekentaart maar wel een met de nodige aanpassingen. Bij gebrek aan melk gebruikt ik geitenyoghurt aangelengd met water. Bij gebrek aan ham, gebruikte ik katenspek. Verder hadden we geen roomkaas in huis maar ik prakte zachte geitenkaas met wat yoghurt, knoflook en verse bieslook uit de tuin en toen hadden wij onze eigen roomkaas. En bij gebrek aan een oven, euh, ja dat drong pas tot me door toen we de taart er in wilden schuiven....maar de magnetron heeft ook een grillstand en de taart werd zo snel naar binnen geschoven dat het niet echt opviel dat hij niet erg warm was.....We aten er sla en peultjes uit eigen tuin bij.

En verder gaat mijn geheugen niet echt. Dus bij deze stopt het achteraf-weekmenu.....

Als ik kijk naar de boodschappenuitgaven van de afgelopen periode dan zie ik dat het me weer grote moeite kost om rond te komen met het budget van €95 per week voor alles inclusief kattenvoer, waarbij dus een groot deel van de boodschappen biologisch is. Dat kan verschillende redenen hebben. Een oorzaak kan zijn dat ik geen koeienyoghurt meer eet (lactosegevooelig) maar alleen nog maar geitenyoghurt en dat is duurder. Elke ochtend een bak geitenyoghurt hakt er in. Ook aten we meer vlees dan normaal doordat Oma veel kookte (waarbij we wel zelf de ingrediënten betalen) en die er nu eenmaal een andere kookstijl op nahoudt. Ik hoop dan ook door weer zelf te  gaan koken, weer op vlees te kunnen besparen. Ook verhoog ik het budget naar €100. Beter iets ruimer plannen en af en toe wat overhouden dat ik in een potje stop voor duurdere weken, dan voortdurend misgrijpen.

Zo, dit was een wat zwalkend rommelblogje. Merken jullie ook dat het moeilijker is om met je boodschappenbudget uit te komen?

p.s. Vandaag op Wel en Wee: Internetbankieren

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...