woensdag 13 juni 2012

En nu gaan we aflossen! Allemaal!

De laatste jaren ben ik grondig veranderd en volgde ik een interessante route. Van een laat-maar-waaien-houding ging ik van 'OEPS, we staan rood' naar 'misschien moeten we zuiniger leven' naar 'hé, we houden geld over' en 'laten we gaan sparen'. Bij het bord hypotheek kwam ik tijdelijk tot stilstand. De kranten staan vol met artikelen, die dan weer het één beweren en dan weer het ander. Crisis, hypotheekrenteaftrek, woekerpolis, we lezen er dagelijks over, maar wat moeten we er mee?

Heel vaak denk ik aan mijn vader en ik zou willen dat ik eens een goed gesprek met hem kon voeren. Want aflossen, hoe doe je dat? Waar moet je beginnen? Mijn vader verdiende redelijk, liet zich nooit een oor aannaaien door verzekeraars en geloofde heilig in de kracht van een buffer. 'Waarom verzekeren als je met een goed spaarsaldo elke tegenslag makkelijk kunt opvangen' zei hij dan en rekende nog eens voor hoeveel geld je weggooit als je je verzekert voor elk wissewasje. Vanzelfsprekend betaalde hij zijn huis af. Ik hoorde het aan en draaide me om, verder gaand met mijn leven. Pas de laatste tijd ben ik goed wakker geworden. Een gesprek zit er jammer genoeg niet meer in, hij is gaan hemelen en dat bemoeilijkt de communicatie.

Nu ga ik niet snel bij de pakken neer zitten en maak van de nood graag een deugd. Consuminderen is een uitdaging die we aangingen vanwege fors inkomensverlies en hoge medische kosten. Uiteindelijk begonnen we ook met het aflossen van de aflossingsvrije hypotheek. Gisteren deden wij de tweede aflossing. Hoewel wij dus inmiddels begonnen zijn, heb ik nog steeds behoefte aan dat goede gesprek. Of anders gezegd: steun, eerlijk advies, iemand die me oppept en dat moet zekerste-weten-geen-hypotheek-adviseur zijn, want die vallen in de categorie ENG.

Laat er nu net deze week een boek zijn verschenen, waarin alles wat je moet weten over het aflossen van je hypotheek uitgebreid staat beschreven: Hypotheekvrij! Je huis aflossen in 10 simpele stappen En voor je nu denkt: bah, hypotheken, geen leuk onderwerp: het is een goed geschreven boek, leest als een trein en aan het eind gekomen stort je je jubelend op je hypotheekakte, leest die door en begint met aflossen! Echt.

Als vanzelf trekt auteur Gerhard Hormann je mee in het verhaal. Aflossen was bij hem een langzaam proces van bewustwording. Na de aankoop van zijn vakantiehuis sloeg de twijfel toe. Hij had geen rust en ontspanning gekocht zoals hij dacht, maar stress, nog meer onderhoud en een nog grotere schuld. Dus weg met dat vakantiehuis. Hij beschrijft zijn weg met veel eerlijkheid en juist dat maakt dat veel mensen zich in de situatie zullen herkennen. We trapten immers massaal in de val van een aflossingsvrije hypotheek. Alleen hij deed iets aan zijn situatie. Iets waar menigeen naar verlangt.

Op een dag drong tot hem door dat een gekocht huis met een aflossingsvrije hypotheek niets te maken heeft met 'bezit' of 'eigendom'. Als huiseigenaar ben je gewoon 'huurder van de bank'. Het gevoel dat die omschrijving opwekt, herken ik als lezer meteen. Is het oké dat een hypotheek doorgaat tot in de eeuwigheid en dat gedurende de looptijd tot wel drie keer de waarde van het huis aan rente wordt betaald? Zonder ook maar één cent af te lossen? Nou, nee dus!
 

Al aflossend komt hij op een weg die leidt naar downsizen, consuminderen en de keuze voor een duurzaam leven. Tegelijkertijd lijkt hij in eerste instantie op een zalm die tegen de stroom ingaat. Aflossen is niet hip en er bestaan veel misverstanden over. Toch ging hij stug door met aflossen. Ook al was dat soms niet leuk, soms zelfs heel vervelend, ging het ten koste van een vakantie of een grote gezinsauto en werd zijn bijnaam Scrooge. Zijn advies aan anderen die willen aflossen is dan ook dat ze vooral een olifantshuid moeten kweken, of gewoon aan niemand moeten vertellen dat er wordt afgelost.

Hormann gaat in op de achtergronden van de crisis en stipt veel onderwerpen aan die je dagelijks in de krant tegenkomt en bij mij vaak voor kortsluiting in de kop zorgen. Maar hij legt het zo duidelijk en vermakelijk uit dat het ineens een stuk helderder wordt.  Daarbij komt, eenmaal uitgelegd is het helemaal niet zo ondoorgrondelijk. Een hypotheek is een schuld en in de huidige tijd een schuld die kan escaleren. Daar moet je wat aan doen en wel nu.

Hij geeft veel concrete tips, zo raadt hij tweeverdieners aan om te proberen van één salaris te leven.  Het andere salaris komt dan vrij om af te lossen. Hij beseft dat dit niet voor iedereen haalbaar is, maar er is altijd meer mogelijk dan je eerst denkt, dat heeft hij zelf ondervonden. Een andere tip is om te leven van 70% van wat er binnenkomt en 30% opzij te zetten.

Omdat hij nergens dwingend is en met veel voorbeelden strooit, zijn de tips voor iedereen bruikbaar, of je nu een eenpersoonshuishouden bent, tweeverdieners, twee keer modaal of wat dan ook. Via zijn 10 stappen kom je als vanzelf alles tegen wat relevant is bij het aflossen van je hypotheek, waarbij hij ook vertelt hoe je gemotiveerd blijft (vier elke aflossing), hoe je de rem op uitgaven kunt zetten (hoe lang moet je er voor werken) en hoe je soms letterlijk geld bij elkaar schraapt, ook al is het gevolg dat je de verwarming op 17 graden gaat zetten (wat ik overigens al 2 jaar doe en ja, dat scheelt veel geld!).

Onze situatie is dát we al van die 70 % leven omdat ik ME kreeg. We gingen al door alle financiën heen, bezuinigden fors en zijn in het stadium dat ik zelfs ons eigen wasmiddel maak. Maar toch bleek er ruimte te zijn om bijvoorbeeld biologisch eten te kopen. We laten het één ten voordele van het ander. We maakten bewuste keuzes over wát wij belangrijk vinden en wat we met het beschikbare geld willen doen. En dat is precies wat Hormann probeert aan te tonen: vanuit elke situatie kun je gaan beginnen met aflossen. Het allerbelangrijkste is dat je daadwerkelijk begint, of dat nu met een storting van  € 15.000,- is of met een storting van een moeizaam bij elkaar geraapte € 1000,-. Afhankelijk van je situatie en je inkomen, gaat het sneller of langzamer. En ook afhankelijk van de keuzes die je maakt. Ga je het vakantiegeld, de 13e maand (als je dat krijgt) en elk onverwacht voordeel stoppen in het aflossen of doe je het iets rustiger aan? Aan jou de keus, als je die maar bewust maakt. Je situatie en inkomen veranderen soms, stel daarom af en toe de aflosplannen bij. Maar wat je vooral niet moet doen is er maar niet aan beginnen, omdat je bij voorbaat al moedeloos wordt.

Gewoon starten dus met aflossen en het vieren als er weer een mijlpaal is bereikt. Dat deden we gisteren, al maakten we 'maar' € 750,- over naar de hypotheekverstrekker, het is wel € 750,- euro die we niet nog eens hoeven te betalen.  Bovendien is het feit dat het te betalen maandbedrag aan rente meteen zakt, héél stimulerend.

Gerhard Hormann heeft een missie: heel Nederland moet aflossen, althans dat deel dat een aflossingsvrije hypotheek heeft. Als je dat doet, doe je dat misschien dwars tegen de stroom in en met je hakken in het zand. Trek gewoon je eigen plan en gebruik vooral je gezonde verstand. Laat je informeren, maar bij voorkeur niet door iemand die verdient aan jouw hypotheek. Begin eens gewoon met dit boek te lezen, dan volgt de hypotheekakte vanzelf.

Voor iedereen die enorm aanhikt tegen het aflosdilemma, voor iedereen die net een huis kocht en voor iedereen die afstevent op een enorm tekort wegens de waardedaling van het huis, kortom voor iedereen die ook maar iets met hypotheken te maken heeft: koop dit boek. Die € 14,95 heb je er zó uit. Ik had er enorm veel aan, las het met plezier, leerde veel en heb het gevoel dat mijn vader nu over mijn rug kan meekijken vanaf die wolk. En dan zou hij trots zijn.

Hypotheekvrij! Je huis aflossen in 10 simpele stappen
Gerhard Hormann

Heb jij al een plan om af te lossen?




58 opmerkingen:

  1. We hebben een spaarhypotheek, dus na 30 jaar is onze hypotheek helemaal afgelost. Wel proberen we nu versneld af te lossen, zodat het misschien wel over 25 of 20 jaar hypotheekvrij zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met je tweede aflossing!!! Staan er in het boek ook tips hoe je Manlief overtuigt? Want dat is mijn grootste struikelblok :-). Al sparen we jaarlijks nu een mooi bedrag; we halen die 70%-30% bij lange na niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel herkenbaar deze reactie.

      Verwijderen
    2. ja dat soort dingen komt aan de orde: het belang van iedereen gemotiveerd krijgen en houden. Zo vierden wij de 2e aflossing gisteren met lekker ijs als toet. Wat betreft een onwillige partner motiveren: geef hem het boek gewoon. Het is echt geen straf om het te lezen. En zeg dat als hij na dat boek nog niet overtuigd is, het onderwerp laat rusten. Maar het zal ook bij hem gaan kriebelen.

      En sommige dingen hebben tijd nodig: Schatje stond ook niet te juichen in het begin. Eerst gingen we zuinig leven en toen ik alles al volledig had uitgeperst ging ik ook nog zeuren over aflossen. Maar een rekensom is snel gemaakt. En heb je die rekensom gemaakt, dan ben je pas een dief van je eigen portemonnee als je niet aflost. Want je gooit letterlijk geld weg.

      In ons geval stevenen we echt af op een tekort door de waardedaling van het huis en het tegenvallende resultaat van de opbrengsten van de beleggingshypotheek. En die situatie geldt voor veel mensen.

      Verwijderen
    3. Een vraag, wat is wijsheid? Ik heb zelf geen hypotheek, mijn vriend wel, we wonen al 7 jaar samen en hebben samen een kind. Geen samenlevingscontract of iets. Ik ga nu over ons huis en ons hypotheek spreken al is het eigenlijk van de bank en de hypotheek van mijn vriend. Dus ons hypotheek is 145 000, het huis is +/- 40000 meer waard. Aflossingsvrije gedeelte 120000 en spaargroeihypotheek 25000. Looptijd t/m 2036, dus nog 24 jaar. Hij zegt dat over 24 jaar is het huis nog veel meer waard dan nu, en dan blijft er een lening van 120000 over, en dat vind hij prima, want je moet tenslotte altijd een schuld hebben in dit land anders moet je te veel belasting betalen, zegt hij. Wij kunnen nu makkelijk de rente(hypotheek) betalen al hij is momenteel werkloos. We hebben ook een roodstand van 8000 euro(komt door advocatenkosten rond zijn onstlagproces) maar die roodstand was vorig jaar augusti 20000 dus we hebben in 10 maand eigenlijk 12000 kunnen aflossen en dat zijn we erg trots en blij mee, daarom denk ik dat we straks, als de roodstand op 0 staat ook de hypotheek kunnen gaan aflossen. Maar hoeveel schuld moet je houden om geen vermogensbelasting te moeten betalen? 120000 schuld lijkt mij nog wel heel veel als je 66 jaar oud ben (zelf zegt mijn vriend dat hij niet zo oud wordt, is hartpatient), geloof ook echt niet dat het huis over 24 jaar 240000 euro waard zou zijn.
      Hoe kan ik hem overtuigen?? Ben bang dat hij alleen boos zou worden met die boek, dat ik geld uitgeef aan zou iets...

      Groeten Ann-Sofie

      Verwijderen
    4. @ Ann-Sofie: Geen samenlevingscontract en wel samen een kind? Wat gebeurt er als jouw vriend plotseling overlijdt (hij denkt immers zelf niet zo oud te worden)? Daar zou ik me eerst zorgen over gaan maken, en dan pas over die hypotheek. Ik zou gauw eens naar een notaris gaan, als ik jou was!

      Verwijderen
    5. Hoi Ann-Sofie,

      Je hebt helemaal gelijk als je schrijft dat als het lukt om in zo'n korte tijd 12.000 af te lossen aan een schuld, dat een hypotheek aflossen ook moet lukken.

      Ik ben geen financieel expert dus geef advies vanuit mijn 'gezonde verstand'. Dat zegt een paar dingen:
      - allereerst: je spreekt over jullie hypotheek maar geeft ook aan dat het op zijn naam staat. Jij betaalt mee (je betaalt mee aan de maandelijkse rente)aan iets dat op papier van je vriend is. Dat is geen situatie waar ik me prettig bij zou voelen. Probeer te voorkomen dat jij straks niets hebt als de relatie stukloopt en hij alles.
      - Het is een misverstand dat je meer belasting moet betalen als je schuldenvrij bent. Als je hypotheek is afgelost, hoef je geen vermogensbelasting te betalen (lees p. 187 uit Hypotheekvrij!) Dat is sinds 2001 niet meer zo. Wel is het zo dat de hypotheekrenteaftrek nog maar voor 30 jaar geldt. Wat je je moet afvragen of je de bruto maandlasten makkelijk zou kunnen ophoesten (misschien loop je tegen die tijd tegen je pensioen aan en heb je minder inkomen).
      - Ik weet niet hoe jij je vriend kunt overtuigen. Als hij boos wordt omdat jij een boek koopt, maar wel van jou verlangt dat je bijdraagt aan de vaste lasten en een schuld op je schouders neemt, zou ik zeggen als het mijn schatje was: wij nemen hier samen de beslissingen en zo niet toedeloe.

      Verwijderen
    6. Bedankt voor jullie reacties! Nou ik vind jou Spaarcentje wel een financieel expert hoor ;)!

      - ook iets wat mijn vriend verteld heeft, als hij zou overleden zou ons kindje alles krijgen, vriend heeft geen (groot)ouders, broers of zussen meer in leven, en ik ben zijn kinds moeder en wettelijke voodg dus ik zou de vermogen beheersen tot dat ons kind 18 jaar oud wordt.
      Ik zou dan ook waarschijlijk naar mijn familie in mijn geboorteland gaan verhuizen, ook in belang van ons kind.
      Ik geloof dat ik me wel financieel zou redden zonder hem al zou ik niks mee krijgen

      -Je zou het ook als huur kunnen zien dat ik mee betaal aan de rente maar inderdaad als we boos uit elkaar zouden gaan zou ik nada, nopes niks kunnen meenemen behalve ons kind (ander verhaal maar vriend heeft nog geen gezag over hem, en dat voelt ook niet lekker, ook iets waar we nog niet eraan toe zijn gekomen). Maar hij woont hier ook al 8 jaar langer dan ik, dat 40000 overwaarde is ook eigenlijk de erfenis van zijn oma.

      Ik mag best een boek kopen als ik wil, ik kan wel doen wat ik wil, heb mijn eigen spaarrekening(en)voor "wat als" en één voor ons kind. Maar vriend zou het belachelijk vinden, om eerst iets te moeten kopen voor dat je kan gaan besparen.

      Maar, ik zal zeker met hem in overleg gaan, bedankt mensen!

      Groeten Ann-Sofie

      Verwijderen
    7. Ann Sofie,

      ik zou je willen adviseren om nu nu alles koek en ei is alles goed met lekaar te regelen en op papier te zetten. Je zou er rekening mee kunnen houden dat hij vanaf nu dus 40.000 euro overwaarde in de woning heeft zitten en overwaarde od schuld die daar vanaf nu bijkomt dus van jullie beiden is, verder inderdaad is het belangrijk dat je alles goed geregeld hebt voor jullie dochter. Als zij niet erkent is en niet op papier staat als zijn dochter vermoed ik dat de fiscus daar behoorlijk van profiteert en er onnodig veel belasting moet worden afgetikt mocht hij overlijden. Ik zou een informatief aan een notaris vragen wat er in jullie situatie allemaal geregeld kan worden. En vermogensbelasting betaal je als je als samenwonenden meer dan 39000 euro op de rekening hebt staan.

      Verwijderen
    8. Bedankt voor je reactie! We hebben geen dochter maar een zoon, hij is wel erkend door mijn vriend maar de papieren voor ouderlijk gezag zijn nooit geregeld en dat voelt toch heel raar, want wettelijk mag vriend niets over onze zoon beslissen al is hij de liefste papa ter wereld ;).

      Ben vanmiddag even informatie aan het zoeken geweest en ik zelf kom uit op een geregistreerd partnerschap, dan zou alles in een keer geregeld zijn, anders wordt het een samenlevingscontract, 2 testamenten en ook nog de gedoe rond het gezag!

      We gaan morgen in overleg, zal hem dit ook laten zien!
      Ben al een stuk wijzer geworden vandaag, bedankt voor jullie hulp!

      Groeten Ann-Sofie

      Verwijderen
  3. Wat een motiverend boekverslag heb je hier neer gepend. Ik ben onder de indruk en heb de drang naar de boekwinkel te rennen. Doe ik niet, ik vraag het voor mijn verjaardag. Bedankt voor deze supertip!

    Groet Kopka

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk stuk .Dit snap ik :-)Heheh. Dacht altijd dat ik kinderlijk naief was omdat ik het niet begreep als mensen zeiden:"dan verdien"ik en dan kwam er een bedrag boven de ton of zo.Daar was dan ook de hypotheek op gebaseerd .Verdienen doe je toch door te werken ?En steentjes kunnen niet jongen ofzo.
    Snapte ook wel dat ze dat speculatie noemden.
    Als er tijden zijn dat er "verdiend "kan worden dan kunnen er ook tijden zijn dat er verloren kan worden toch ?
    Hoe erg het ook is in persoonlijke gevallen .Ik snap niet waarom er daar zo dramatisch over gedaan wordt.
    Als of de overheid en de banken een (sociale zekerheidsrech) afnemen of zo. Zijn we nauw links of rechts denk ik dan ?
    Jij draait het om en geeft heldere handvaten Spaarcentje.Geweldig
    Ze zijn er bij bosjes die er nog steeds in geloven.
    Dat er binnenkort een tijd komt dat er weer "verdient "kan worden.Winst gemaakt.
    Ik heb zelf een erfenis verworpen Zat een aflosingsvrije hypotheek op. Dat is in mijn ogen simpel een schuld en ik wil geen schulden aan gaan.Daar heb ik m,n best voor moeten doen omdat mensen uit te leggen.Bij beneficiar aanvaarden.(Geen schulden,wel de baten)had de
    boel eerst verkocht moeten worden voordat er gekeken kon worden of er ook baten over zouden blijven.Waar ik met een uitkering ook niet veel van over gehouden had.
    Hoeveel mensen er wel niet dachten te moeten adviseren,met zo,n pedant bekje en toontje dat als je maar positief denkt er wel wat $$$$$ zouden over blijven.Gaat hier niet om een huis van miljoenen maar over nog geen ton wat ook nog verdeelt moest worden over een stel mensen.En dan de onderhoudskosten en verzekering and so on nog al die tijd dat het te koop staat.Hoe verschrikkelijk dom kunnen mensen dan zijn.
    ? ? ? ?
    Kan me voorstellen dat jij graag nog eens met je vader had willen kunnen praten hier over.Ben ook benieuwd hoe hij zich opgesteld heeft te midden van al die "optimisten"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor je tip en je duidelijke uitleg. Ik ben inmiddels helemaal aangestoken door alle enthousiaste spaar- en aflosverhalen. Gisteren de eerste brief voor een aflosstorting op de post gedaan. Ben echt supertrots op onszelf dat we dit doen! En dit is het begin.
    Ik moest mijn man echt wakker schudden over alle financiële dingen (ik regel thuis alle zaken), maar het is me na veel doorzetten gelukt. Hij snapt het nu meer en werkt ook mee.
    Onze verjaardagen zijn net geweest dus ik vraag het boek denk ik voor 5 december. Scheelt ook weer ;-)

    Trouwens wel een rake opmerking over dat je huis met hypotheek geen bezit is. Dat hoor je altijd als voordeel boven huren. "Met huren gooi je geld weg, een huis is echt je eigendom." Ja, als alles meezit en we tig jaar verder zijn en ook afhankelijk van je hypotheekvorm, maar natuurlijk niet automatisch. En dan al die extra rente over je hypotheekbedrag. We stinken er allemaal in!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tijden geleden was er een programma op de BBC waarbij mensen hun huis wilden afbetalen. Met hulp van een goede coach gingen zij de uitdaging aan. Wat dus absoluut niet mee bleek te vallen.
    Maar wat ik er altijd van onthouden heb: maak een foto van je huis en kleur dan de steentjes die al ECHT van jou zijn en niet meer van de bank. En dan vooral niet heel hard schrikken, maar reageren.
    Ik heb pasgeleden een foto gemaakt van ons flatje en ga er binnenkort een plaatje van maken voor op een bord in de keuken. Elke keer als er iets betaald word, kan er weer een klein stukje gekleurd.
    Helaas geen echte extra aflossingen mogelijk op het moment. Ik heb al moeite genoeg om het schoolgeld van zoonlief bij elkaar geschraapt te krijgen. Maar zodra ik wel weer iets van werk buitenshuis (en dus 'vast' inkomen) gaat het wel weer lukken en ga ik de buffers aanvullen. Om daarna een potje te maken voor een extra aflossing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is een leuk idee van die steentjes inkleuren. Ik doe iets soortgelijks maar dan met foto's. Ik maak een foto na elke aflossing en doe dan net alsof dat kleine stukje van mij is. Kijk maar eens op de pagina hypotheek aflossen hierboven. Al 2 foto's?

      Verwijderen
  7. Onze hypotheeklening is al meerdere jaren volledig afbetaald. Onze zoon is volwassen, woont momenteel nog thuis maar kocht zich twee en een half jaar geleden een kleine rijwoning waar vrij veel werk aan was. Hij 'zag' deze woning als starterswoning en als investering ipv een huisje of appartement te huren (weggesmeten geld)De renovatie van dat huisje loopt nu bijna ten einde en binnenkort zal hij er zijn intrek nemen. Sinds hij twee en een half jaar geleden de lening aanging, deed hij al meerdere kapitaalsaflossingen met geld dat vrijkwam van spaarbons, termijnrekeningen... Het vrijgekomen spaargeld brengt hem op de bank minder op of de intrest die hij moet betalen voor zijn hypothecaire lening vandaar zijn beslissing om regelmatig een kapitaalsaflossing te doen. De maandelijkse afbetaling is ondertussen al vrij veel 'gezakt' en het verschil per maand legt hij opzij om de volgende afbetaling te kunnen doen. Ik heb de indruk dat de mensen in Nederland veel meer 'bezig' zijn met het aflossen van hun hypothecaire leningen of het het geval is in Belgie. De kantoorhouder heeft momenteel maar een paar klanten die opteerden voor vervroegde gedeeltelijke terugbetalingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben een volledige aflossingsvrije hypotheek van 368000,00 euro. Het huis is 500.000,00 waard. Inmiddels daalt de waarde...Gelukkig is onze hypotheek lager dan de woz waarde, maar voor hoe lang? Mijn man is geen voorstander van aflossen: zet weinig zoden aan de dijk...ik ben een groot voorstander! Mijn argumenten: wat gaat er straks gebeuren met de hypotheekrenteaftrek, de overwaarde van ons huis etc. We hebben een riante buffer. Ik ga mijn lief dit boek geven voor vaderdag! Naast uiteraard een heerlijk ontbijt op bed en de zelfgemaakte kadootjes van de kinderen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hadden er eentje van ruim 400k en voor de helft aflossingsvrij. Vriend zag er eerst ook niet zoveel in, maar nu zijn baan op de tocht staat en onze lasten toch vrij flink zijn, is hij blij dat ik alvast begonnen was. Inmiddels hebben we zo'n €10.000 afgelost op aflossingsvrij en ongeveer €3000 extra bijgestort in de spaarhypotheek. Dat laatste doen we nu niet meer, we richten ons nu volledig op aflossingsvrij en maken elke €500 die we in het hypotheekpotje verzamelen over. Het gaat misschien niet superhard, maar het gaat in ieder geval door en elke €500 scheelt op maandbasis weer €2. Bovendien is het een prettig gevoel, want je weet idd niet wat er met de HRA gaat gebeuren én een hypotheek is gewoon een megaschuld, ook al lijken de meeste mensen daar niet bij stil te staan, omdat het 'gewoon' is.

      Verwijderen
    2. grootgrondbezitterwoensdag, juni 13, 2012

      Nog een sterk argument voor alle vrouwen die hun man moeten zien te overtuigen: Hypotheekvrij! is geschreven door... een MAN.

      Verwijderen
    3. Ik heb het net met mijn lief besproken: WIJ GAAN AFLOSSEN!!!

      Verwijderen
  9. Deze staat zeker ook op mijn leeslijstje, maar ik wacht denk ik even tot ik hem voordelig ergens kan kopen, of tot ik weer voldoende Bol.com bonnen heb om 'm daar van te betalen. Gefeliciteerd met je mijlpaal van gisteren, da's een mooi bedrag! En zelfs als je dat even niet vindt, dan moet je maar eens berekenen wat het je aan rente scheelt. Dat motiveert vaak ook behoorlijk! Nu we voor het dak bezig zijn, gaat het aflossen even in kleinere stapjes, maar steeds als ik weer bij de €500 ben, wordt het overgemaakt. Dat bedrag is te overzien en voor ons ook steeds wel te missen. Elke keer dat we dan weer een bankafschrift krijgen met een lager bedrag, voelt als een kleine overwinning. We duiken met één aflossingsvrije straks zelfs onder de €60.000, dus dat is super. Een 5 aan het begin klinkt toch beter dan een 6.

    Ik vind het soms nog wel lastig om ook in kleine beetjes te werken, maar juist dat moet je doen, want dan blijf je een beetje in die 'voordelige mindset'. Als je denkt dat het allemaal niet meer uitmaakt, dan geef je vaak toch meer uit, ook aan dingen die niet nodig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je blog inspireert mij enorm om ook af telossen!

      Verwijderen
  10. Ik heb geen tijd om dit goed te lezen en te reageren. Ben namelijk vanochtend in het boek begonnen en ben nu halverwege. Ga het aan iedereen uitlenen denk ik ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuke tip! Wij zijn er serieus over aan het denken. Misschien moeten we idd. gewoon starten met een bedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik moet eerlijk zeggen dat ik blog niet helemaal heb gelezen!
    Ik lees vaak over hypotheek sneller aflossen, maar voor ons (belgië en gewoon ons gezin...) is de hypotheek sneller gaan aflossen niet zo belangrijk of beter of wat dan ook...
    Onze interesten blijven dezelfde ook al zouden we sneller aflossen...
    nu kunnen we telkens onze hypotheeklening in onze belanstingen inbrengen wat belastingsvoordeel met zich meebrengt en als je dan sneller aflost loop je daar weer enkele jaren mee kwijt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, na al de Nederlandse blogs hierover vroeg ik het ook aan manlief en in B is dat geen optie. Maar nu het belastingsvoordeel zal afgeschaft worden ben ik benieuwd wat er in de plaats zal komen.
      De situatie in Ndl is helemaal anders: zij lenen meer en op veel langere termijn (zelfs over generaties heen), bij ons is je huis afbetaald ergens tussen je 40ste en 65ste, maar in Ndl blijkbaar niet. Er bestaan ook veel verschillende systemen, bij ons alleen een 'vaste' lening en een 'fluctuerende' (geen idee wat de correcte term is want wij hebben een vaste :)). Het Nederlandse systeem lijkt me veel ingewikkelder!

      Verwijderen
    2. Fluctuerende rentevoet is een variabele rentevoet die dus in de loop van de duur van de hypothecaire lening kan wijzigen (binnen bepaalde grenzen weliswaar)Bij aangaan van de lening wordt in het contract bepaald wanneer de intrestvoet kan herzien worden (om het jaar, om de drie jaar, om de vijf jaar) en hoeveel de intrestvoet kan schommelen zowel naar beneden als naar boven.

      Verwijderen
    3. Als ik het goed begrepen heb (NederBelg), kun je in Belgie maar 10 jaar hypotheek aftrekken van de belasting, en dan maximaal €5500 per jaar. Dat maximum halen wij gemakkelijk, maar we hebben wel een hypotheek van 30 jaar. Qua belasting maakt het dus niet uit of we wel of niet aflossen, maar voor onszelf wel. We betalen 4,1% rente, dat is 3,1% meer dan het geld op de spaarrekening opbrengt...... Aflossen dus!

      Siebrie

      Verwijderen
    4. Euhm...ik ben ook van België en ik dacht toch echt dat als je aflost (heb je wel een boete van 3 maanden) je je looptijd kan laten verkorten of je maandelijkse hypotheeklasten kan laten dalen? Je kan heel je aflosperiode geld aftrekken van de belastingen maar de eerste 10 jaar meer heeft de bankdirecteur me verteld.

      Verwijderen
    5. Anoniem, onze jongste is momenteel ook bezig met vervroegde kapitaalsaflossingen (belg) en bij het type lening dat hij heeft, blijft de looptijd van de lening gelijk maar wordt de maandelijkse hypotheeklast verlaagd.Hij moet geen wederbeleggingsvergoeding betalen.Zijn redenering om vervroegde kapitaalsaflossingen te doen : de rente van de lening ligt hoger of de rente die hij op spaarproducten krijgt en door het af te betalen kapitaal te verlagen, daalt natuurlijk ook het bedrag dat hij aan intrest betaalt. Hij is van plan om 'dit' huis (starterswoning) terug te verkopen eens hij de verhoogde aftrek 'kwijt' is. Wij, Belgen, kunnen inderdaad de ganse looptijd van de lening 'terugtrekken' van de belastingen en de eerste tien jaar ligt de aftrek iets hoger of nadien. Maar wat er na 2014 zal gebeuren nu er sprake van is dat er veranderingen op til zijn wat betreft de fiscale aftrek ivm hypothecaire leningen is nog de vraag....

      Verwijderen
    6. Siebrie, maximale aftrek 5500 euro ja maar dan moet je daar wel met twee voor zijn. Een alleenstaande die een hypothecaire lening lopen heeft kan max 2750 euro inbrengen via de belastingen. De eerste tien jaar is er een surplusaftrek van (geloof ik ) 80 euro dus voor een alleenstaande max 2880 euro per jaar. Er zijn 'hervormingen' omtrent de fiscale aftrek van hypothecaire leningen op komst vanaf 2014 maar daaromtrent is eigenlijk nog niets bekend (zal wel vermindering van de aftrek zijn)

      Verwijderen
  13. Het is echt een goed boek! Helaas staat mijn partner er ook niet helemaal achter, maar dat komt omdat hij het huis aan het bouwen is en al behoorlijk afziet. Gelukkig heb ik hem redelijk overtuigd maar nog niet voldoende. Als het huis straks klaar is zal ik hem ook het boek laten lezen. Dat lijkt me idd wel een goede motivatie.
    Groetjes BrEkster

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi stukje en heel herkenbaar! We zien er zó tegenop dat we nog steeds niet aan begonnen zijn. Ik zal kijken of we het boek kunnen aanschaffen! En ik ga je blogs volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk toch, om steeds vaker gelijkgestemden tegen te komen op het net. Ook wij lossen af!!Een fijn gevoel dat we ondertussen onder de WOZ waarde zitten.Begonnen met 150.000 en zitten nu op 94.500.Met dank aan een erfenis,dat wel.Maar ook daarna door gegaan met kleinere bedragen.De maandlasten zijn echt gezakt.Moeilijk is wel dat de minder grote bedragen "minder" opleveren.Je voelt het niet zo erg meer, het voordeel.Maar.. de kunst is om het bedrag nog meer naar beneden te krijgen en nu is het cijfertje 8 een mooi uitgangspunt.We hopen dat in 2 jaar bereikt te hebben.Een sport om zo laag ogelijk uit te komen op het moment dat onze rente-periode afloopt.Duurt nog een kleine 5 jaar. We zetten in op 85.000 of ietsje minder nog.
    Wel wil ik het boek graag eens lezen.Komt op mijn lijstje!
    groet Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Complimenten voor dit stukje. Zelf heb ik een spaarhypotheek, en heb nooit mee willen doen aan de gekte van beleggingshypotheken en aflossingsvrij. Daar ben ik nu heel blij om, al is inmiddels de overwaarde in mijn huis ruim voldoende om ook als de markt nog meer daalt de klap te kunnen opvangen. Maar ik woon hier dan ook al 25 jaar ;-) In het verleden heb ik wel eens wat afgelost op de hypotheek, maar nu doe ik dat niet meer. Nog iets van 5 jaar, en dan wordt alles afgelost uit de spaarpremie.

    Maar als ik een aflossingsvrij deel zou hebben, zou ik ook druk bezig zijn met aflossen daarop! Grote schulden hebben is eng.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wij zijn ook al een aantal jaren druk aan het aflossen, maar voor dit jaar wacht ik liever de verkiezingen af. Ik las het volgende over de CDA plannen:

    "Het CDA wil het aflossen van een hypotheek aantrekkelijker maken door het aflossen fiscaal te belonen. Het plan is dat huizenbezitters tot 2020 de rente over de helft van het bedrag dat zij vervroegd aflossen nog wel mogen aftrekken van de inkomstenbelasting; dit terwijl ze de rente niet aan de geldverstrekker betalen."

    Het zou zonde zijn als dit wel voor een aflossing in 2013 geldt maar niet voor dit jaar.

    gr
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  18. 1/3e van je inkomen overhouden? Dat wordt voorlopig niks hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zena, niemand zegt dat het 1/3 van je inkomen moet zijn hoor. De boodschap is juist dat alle beetje helpen, als je een aflossingsvrije hypotheek hebt tenminste.....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij kregen de tip om de hypotheek in 20 jaar af te lossen. We moesten bij de bank wel goed opletten dat ze er geen 30 van maakten, bij elke berekening opnieuw. Maar uiteindelijk betaal je tien jaar lang geen rente, terwijl het maandbedrag voor aflossing en rente nauwelijks hoger was en voor ons nog steeds betaalbaar. We zijn nu dus na 20 jaar hypotheek vrij,precies als de kinderen gaan studeren. We hebben ook een deel van onze hypotheek aflossingsvrij. Dat scheelt in rentepercentage. We lossen wel jaarlijks af, dat mag zelfs tot 20procent.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Okey, als de HRA blijft en ik de rente tel over de bankspaar dan 'betaal' we netto 214 euro in de maand aan ons huis. Kan ik nog steeds niet voor huren! In ons huurhuis betaalden we 650 (kleiner huis, kleinere tuin). Wordt de HRA afgeschaft dan is het een nieuw verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar als je om één of andere reden je huis zou moeten verkopen en de waarde tegen dan (heel erg) gedaald zou zijn, zit je toch met een restschuld? Boezemt dat je dan geen angst in? Als Belg waar het de gewoonte is het volledige bedrag afbetaald te hebben na tig jaar verbaast het me dat Nederlanders rustig kunnen slapen bij het idee van een aflossingsvrije hypotheek :-)

      Verwijderen
    2. Heel veel Nederlanders slapen ondertussen dan ook niet meer rustig:) Daarom willen we ook steeds vaker wel aflossen. Ook wij gaan ervoor, ik wil geen schuld over 18 jaar. Voor veel mensen wordt het nu gewoon belangrijk om wel het aflossingsvrije deel van de hypotheek af te lossen. Ook omdat de regering steeds verder beseft dat we niet eeuwig met de hra door kunnen gaan. We hebben dit jaar naar jaar kunnen doen en daarom zijn de gevolgen voor veel mensen ook zo erg. Waardevermindering van huizen, terwijl men een hypotheek boven de waarde van het huis heeft kunnen krijgen... en daarnaast de enorme bedragen die we hier voor een huis neer moeten tellen. Voor veel mensen is het onbetaalbaar geworden een huis te kunnen kopen. Onze dochter woont samen met vriend op een ministudiootje met niet eens een aparte slaapkamer, maar ze kunnen geen huis kopen ondanks normaal inkomen. En huurwoningen zijn moeilijk te krijgen. Wees blij dat jullie in België beter af zijn wat hypotheken betreft:)

      Verwijderen
    3. We hebben voor iets meer dan de helft een bankspaar (=aflossen), er loopt een polis die minimaal 40.000 -50.000 opbrengt als manlief 65 wordt en dan hoeven nog maar zo'n 50.000 af te lossen. Misschien wel een optie. Maar nu zitten we in de 'dure jaren' met een opgroeiend kind dat waarschijnlijk nog gaat studeren. Daarom wil ik (nog niet) het geld in stenen stoppen. Als zoonlief over ongeveer 22 jaar op eigen benen staat, hebben we een hoger inkomen en kunnen we nog altijd kijken of aflossen zin heeft. Of ze moeten het fiscaal gaan belonen, dan mss eerder. Maar wel minimaal. We lossen dit jaar al een paar duizend euro af omdat we grond ruilen met buren.
      We zijn niet van plan ons huis te verkopen. Integendeel!! We hebben er veel aan verbouwd en zonnepanelen op liggen. Daar willen we zelf van genieten!! Mijn man is vergroeid met dit dorp en zal hier nooit weg gaan. Al zou hij uren moeten reizen voor zijn werk (maar ook daar zijn we niet bang voor, werk zat in de regio met zijn opleiding). En ander onheil zie ik ook niet gebeuren. Niet iets waar we ons huis voor moeten verkopen iig. We zijn (goed) verzekerd voor WIA en werkloos is mijn man nog nooit geweest. Hij is van meerdere markten thuis (technisch mbo). Ook overlijden is goed verzekerd.
      Ons huis staat niet 'onder water' en we hebben minder hypotheek dan met ons inkomen mag volgens NHG. Mochten we dan toch moeten verkopen: er zijn voor volledig gerenoveerde woonboerderijen altijd kopers te vinden. In tegenstelling tot die eenheidsworst van nieuwbouw waarvan hier 20 dezelfde huizen te koop staan na een scheiding. Ook dat zal ons niet gebeuren; scheiden.

      Ik zie dus geen probleem vooralsnog.

      Verwijderen
    4. dat klinkt goed Zena. Wat zijn jouw nettolasten als ik vragen mag? Want je hebt het over 214 aan rente voor de bankspaar, maar je hypotkeek bestaat waarschijnlijk uit meerdere leningen?

      Verwijderen
  22. Zoals omschreven in je blog klinkt het boek erg inspirerend.
    Voor mij zit het er nog niet in op dit moment, maar voor de toekomst een prima optie om de hypotheek af te lossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Natuurlijk is een aflossingsvrije schuld van vele tonnen aan het einde van de looptijd niet fijn maar laten we ook niet vergeten dat:
    1.Veel mensen anders hun huis niet hadden kunnen kopen (en
    heel veel mensen zijn erg gelukkig in hun huis);
    2.De inflatie ook haar werk doet.
    100.000 Eur van nu is heel anders als 100.000 Eur over x
    jaar.(inflatie van 2 a 3% per jr).

    Wij hebben zelf nog een aflossingsvrije hyp van Eur 45000,=. Hebben die 15 jr geleden afgesloten. Wacht de maatregelen van de nieuwe regering even af tav stimulering aflossen en bel voordeel. Hebben nu een overwaarde op ons huis van 75% en heel veel spaargeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Leuk gesprek met hem op www.huizenmarkt-zeepbel.nl
    Gesprek met hem via bnr radio.
    Vr. Gr. Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb vanavond het boek gekocht. In de bieb uitgeleend en ik wil het graag meenemen op vakantie. Ben erg benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Als ik dit zo lees, word ik een beetje angstig om een huis te kopen. Wij zitten nu in een huurwoning en leven van 1 salaris (gezin van.4).

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Boek is binnen, lig alleen al van de inleiding blauw van het lachen onder de tafel. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het boek is echt leuk om te lezen en je steekt er ook nog wat van op:) Ik lig ook in een deuk om de schrijfstijl, prachtig!

      Verwijderen
  28. Boek kwam gister binnen en ik heb het in een ruk uitgelezen. Ontzettend inspirerend en motiverend. Ik ga er ook voor: hup aflossen! Zelfs zonder hem het boek te laten lezen heb ik manlief al weten te overtuigen. En ook de blogs over consuminderen en aflossen zijn motiverend. Ga vooral door. Ik blijf jullie volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Stel dat ik begin met aflossen, maar in de loop van de tijd een ander huis wil komen. Wat zijn dan de gevolgen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zijn er diverse dingen mogelijk, afhankelijk van de verkoopprijs ten opzichte van de hypotheek die je hebt.
      Nu aflossen kan betekenen dat je geen schuld overhoudt als je je huis verkoopt of zelfs dat je geld overhoudt na de verkoop van je huis. Dan kan je meer eigen geld in je nieuwe huis stoppen en hoef je minder hypotheek te nemen (en heb je lagere lasten).
      Stel ik heb een hypotheek van 2 ton en ik los 50.000 af en ik verkoop mijn huis voor 190.000, dan hou ik 40.000 over. Die ik in een nieuw huis kan stoppen. Meer aflossen betekent meer vrijheid en extra geld hebben om in een nieuw huis te kunnen stoppen of een kleiner goedkoper huis te kunnen kopen zonder hypotheek.
      Zelf hoop ik ooit zoveel te hebben afgelost dat de keuze voor een kleiner huis ergens buiten bereikbaar wordt, zonder daar weer een hypotheek voor te nemen.

      Verwijderen
  30. Ik heb dit boek ook net gelezen en vind het heel motiverend. Wij hebben zojuist ons eerste huis gekocht met een deels aflossingsvrije hypotheek. We willen vanaf het begin proberen extra af te lossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hopefully there іs a lot of weight managemеnt supplements ωhich will help you to takе іn,
    many people suffering from this pгοduct.
    Dr immidiately weaned me off. '' and gonе from your family!
    0 pеr day, proof οf its safe to use it for more interesting.
    Βegin using thesе raspberгy ketοnes tablets
    ultimately ought tо avoid doing the 5 foоd grouρs at least
    thгеe cοnsecutivе menstruаl
    pеriods. We аre sure to ORDER NOW to avοid combining
    stimulаnts. When 80% of the Raspberry Ketones minimal and are prepared equally.

    Also visit my webpage Ketoneraspberrytips.Com

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Vorig jaar zomer ook dit boek gelezen. De inhoud van het boek heeft even in moeten werken, maar zojuist is dan de eerste extra aflossing overgemaakt. Voelt goed!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...