dinsdag 15 mei 2012

Wat was (is) voor jou de reden om met consuminderen te beginnen?

Gisteren kreeg ik een reactie van Christa. Ze had mijn blog net ontdekt, doorgestuurd naar familie en vrienden nu gaat ze samen met haar vriendin consuminderen. Het enthousiasme droop er van af, net een briesend paard voordat ze mag rennen.

Daar word ik helemaal blij van. Niks verontwaardigd zijn dat je op de centen moet letten maar er gewoon hartstikke zin in hebben! Toen ik begon met consuminderen, was ik wel verontwaardigd. Consuminderen voelde niet als een keuze. Ik gedroeg me denk ik als een kleuter wiens favoriete speeltje werd afgepakt. Maar al doende leerde ik. Afijn jullie kennen het wel want velen maakten hetzelfde proces door: je begint met consuminderen (al dan niet noodgedwongen) en voor je het weet is je huis ontrommeld 'doe je aan zero waste' en ben je blij als een kind als je een extraatje naar je spaarrekening hebt kunnen doorstorten.

Zien doen is na doen. Dat werkt ook met consuminderen. Zoon is nu bezig met een test om te kijken hoe lang hij nog zijn tanden kan poetsen nadat hij het kontje van de tube tandpasta heeft geknipt. Elke dag schraapt hij in de tube met zijn tandenborstel. En ik ben allang blij dat hij dat doet, want zó goedkoop is die geheel verantwoordelijke bio tandpasta van U.rtekraum niet. Straks in de pubertijd verdwijnt vast al het consuminderen uit zijn systeem, want dan gaan alle rondvliegende hormonen werken als stoorzender. Maar ik hoop natuurlijk stiekem dat als de hormonenstorm is gaan liggen, er iets is blijven hangen en hij altijd kan teruggrijpen op consuminderen als middel om meer te halen uit minder, als oplossing om tekorten tegen te gaan of als leefstijl.

Zo veel mensen, zo veel redenen om te consuminderen. Ik kan me voorstellen dat de reden dát je consumindert zeer bepalend is voor hoe je het in eerste instantie ervaart. Wat was jouw reden om te besparen? Wat deed dat met je en wat leverde het je op? Wil je dat met me delen? Plaats een reactie of stuur me een mail.


P.S. Vandaag op Wel en Wee: Onbegrip

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...