donderdag 3 mei 2012

Vakantiebegroting maken

Deze maand wordt het vakantiegeld gestort. Dat parkeren we tijdelijk op de spaarrekening en geven we straks uit aan twee weken pret in de zomervakantie. Iedereen maakt daarin een eigen keuze, afhankelijk van wat ergens anders zijn met je doet. Voor mij is het een hoogtepunt van het jaar, ook al betekent op vakantie gaan voor mij persoonlijk dat ik 'daar' op de bank zit en niet 'hier'.  Maar weg zijn betekent voor mij wél een ander uitzicht, andere geuren, minder prikkels van dagelijkse beslommeringen, een andere taal (we gaan graag naar het buitenland) en heel veel tijd met zijn 3-en kunnen doorbrengen. Voor Schatje betekent het vooral uitrusten en kunnen ontspannen, en voor Zoon betekent het lekker veel voetballen en veel ijsjes en croissantjes eten.

Natuurlijk is thuis vakantie vieren heel goed mogelijk maar bij ons betekent thuisblijven vooral dat Schatje dan aan het klussen slaat en dat Zoon hele dagen op straat speelt met vriendjes. Kortom we komen minder goed los van het dagelijkse.

Om een vakantie te bekostigen maak ik vooraf een begroting. Wat hebben we te besteden:
  • Vakantiegeld (van het salaris van Schatje en mijn uitkering)
  • Boodschappengeld (wat we immers thuis ook zouden uitgeven)
  • Cash spaarpotje (van december t/m juli stop ik € 10 wekelijks in een potje, hiermee bekostigen we de uitjes)
Zo kom ik aan een totaal te besteden bedrag. Nu gaan we bijna een vakantiebestemming zoeken. Hoe duurder de bestemming, hoe minder er voor de rest overblijft. Als je zorgt dat je weet wat je globaal daar ter plekke gaat uitgeven, kun je heel precies uitrekenen wat je beschikbare budget voor verblijfskosten is.  Ik maak dus eerst een lijst met de geschatte overige kosten. Zo weet ik uit ervaring dat 2 weken vakantie in Frankrijk voor ons ongeveer 5 tot 6 keer tanken betekent. Ik heb namelijk voorgaande jaren alle uitgaven bijgehouden. Ik kan dus zo zien wat we uitgaven in 2 weken Frankrijk.

Rekening houdend met gestegen prijzen (benzine!) maak ik dus een lijstje met geschatte uitgaven van:
  • benzine
  • tol 
  • uitgaven eten en drinken onderweg
  • eventuele hotelovernachting
  • boodschappen en uitjes
  • verzekering
In dit lijstje staan zaken waarop besparen goed mogelijk is:
  • Je kunt kiezen voor een goedkoop hotel onderweg (bijvoorbeeld een F.ormule 1 hotel) of in één keer doorrijden of voor een wat luxer hotel en niet te lang doorrijden en zo van de reisdag al een echte vakantiedag maken. 
  • De uitgaven aan eten en drinken onderweg kun je drukken door bijvoorbeeld zelf brood en beleg mee te nemen en dat op een mooi plekje opeten, in plaats van veel geld uit te geven in een wegrestaurant. 
Ook dat zijn weer keuzes afhankelijk van wat je belangrijk vindt. Wij kiezen voor een hotel met een ruime kamer en een  mooi uitzicht, zodat ik daar na de reisdag lekker kan liggen en eventueel zitten op een balkon. Schatje en Zoon kunnen ondertussen het naburige stadje gaan verkennen. Wij  maken onderweg wel gewoon zelf eten klaar  en besparen daar geld mee uit (en het is vooral gezonder en lekkerder).

Nu weet ik precies wat er overblijft voor de huur van een vakantiewoning en kan ik gaan zoeken. Maar ik stel natuurlijk ook eisen aan de bestemming. Bij ons is een belangrijke voorwaarde dat het huisje in een prikkelarme omgeving staat (dus C.enterparcs in het hoogseizoen valt af) en dat er voldoende vermaak en activiteit in de buurt moet zijn voor 10-jarigen (lees: plek om te voetballen). Eventuele ridderkastelen in de buurt zijn een pré. Kamperen is helaas geen optie meer, vanwege de fysieke toestand.


Het is vanwege die eisen elk jaar weer een flinke uitdaging om iets te vinden binnen het budget. Dus sluiten we soms compromissen. Zoon wil héél graag een zwembad in de buurt. Maar daar betaal je voor. Dus kiezen we dit jaar voor één week een huis met veel luxe en gemak midden in het niets (en daardoor goed betaalbaar) met wel veel kastelen in de buurt en beloftes van kanotochten. En één week een huisje op een parkje met 5 andere huisjes én het begeerde zwembad (en daardoor iets prijziger).

Zo blijft op vakantie gaan betaalbaar en haalbaar. Daar gaat wel veel zoek- en rekenwerk aan vooraf. Dat doe ik op mijn dooie gemak. De rest  zoals het inpakken, er naar toe rijden en weer uitpakken gebeurt door Schatje. Zo hebben we allemaal onze eigen taak in het wonderschone leven....

Iedereen maakt zijn eigen keuzes op consumindergebied. Wij consuminderen om na een forse inkomensdaling zaken te kunnen laten doorgaan waar we erg van genieten, zoals op vakantie gaan. Maar het zorgeloze gedrag van vroeger kan  niet meer. Toen gooiden we de auto vol met kampeerspullen, hadden 3 weken lol, kwamen blut weer terug, schrokken ons ongans van de roodstand op de rekening en plunderden de spaarrekening om dat weer te compenseren. Als je me toen vroeg wat de vakantie had gekost, had ik geen flauw idee want dat hielden we niet bij. Dat gedrag kunnen we ons niet meer veroorloven. Nu is het meer gepuzzel en gezoek, maar het gaat niet meer ten koste van de spaarrekening.

Hoe pakken jullie het aan om uitgaven te bekostigen die je heel graag wil laten doorgaan?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...