maandag 7 mei 2012

Mezelf bij de les roepen

Hoewel we het zeker niet slecht doen op financieel gebied, moet ik wel even de teugels gaan aantrekken. Met de boodschappen zijn we op een kleine glijdende schaal terecht gekomen en inmiddels is het gemiddelde van de boodschappen € 105 per week en niet de geplande € 95. Ik kan wel ter verdediging aanvoeren dat alles biologisch is, maar het is gewoon te veel. Ik kan twee oorzaken bedenken: stijgende prijzen en de verandering in prioriteiten.

Als eerste de prioriteiten: ik roep zelf altijd dat biologisch helemaal niet duurder is, als je je maar beperkt tot de basisproducten. Dat klopt nog steeds. Alleen wij beperkten ons de laatste tijd niet tot de basisproducten. Omdat ik tegenwoordig de prioriteiten omdraaide en kies voor dagelijks een ommetje maken, gaat dat ten koste van koken en bakken. Maakte ik voorheen bijvoorbeeld altijd zelf chocopasta, nu kochten we de bio-variant, kassa! En kocht ik zuurdesembrood, in plaats van het zelf bakken, kassa! En zo zijn er nog wel wat oorzaken te bedenken. Ik bestelde ook vaker de biologische boodschappen via internet en kocht dan veel te veel, naar nu blijkt. Ook kocht ik bijvoorbeeld biologische chips. En kan ik me afvragen of dat nu echt nodig is. Er gaat één zak chips door heen per week en moet die dan persé biologisch zijn? Ik weet het niet. Van producten die we dagelijks naar binnen werken heb ik die overtuiging wel maar ik geloof dat we sommige dingen eens opnieuw moeten bekijken. Het is dat of het budget omhoog schroeven en dat wil ik niet. 

Ook zijn de prijzen weer gestegen. Om meer grip op de boodschappen te krijgen ben ik begonnen weer de uitgaven in afzonderlijke categorieën te noteren: zoals eiwit, groente/fruit, beleg, lekkers, etc. Dat doe ik met enige regelmaat voor een paar maanden om te zien waar we het nu aan uitgeven en of het dat ons waard is. Wat me meteen opviel was dat veel prijzen zijn gestegen, sinds de laatste keer dat ik dit deed, dat was ergens eind vorig jaar. Op veel producten zitten een prijsstijging van 5 tot 10 cent. Ook zijn veel basisproducten in 'onze' supermarkt uit het assortiment verdwenen en vervangen door een duurder merk. Bijvoorbeeld de goedkope aspirine van € 0,49 per pakje van het huismerk verdween en in de plaats ervoor kwam een duurder merk van € 1,49. En dat gebeurde ook met etenswaren als gezeefde tomaten, tomatenpuree.....

Het lijkt gedoe om die paar centen, maar alles bij elkaar tikt het aan. Dus bril op, rug recht, rekenmachine in de aanslag en meer alertheid bij het boodschappen doen, zodat we weer op een voor ons acceptabel gemiddelde van €95 uitkomen per week!

Is dit herkenbaar voor jullie? Liggen jullie wel op koers met de boodschappenuitgaven? Wat voor keuzes maken jullie op biologisch gebied?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...