woensdag 9 mei 2012

Ik wil contact met een echt mens!

Schatje is binnenkort jarig en heeft een verlanglijstje gezet op 's lands grootste digitale webshop. Dit lijstje kan gedeeld worden en via de mail gestuurd naar familie en vrienden van de bijna jarige. Nadat ik zelf mijn slag sloeg en inkocht, probeerde ik de rest van het lijstje naar Schoonouders door te mailen. Nou ja lijstje, Schatje is enorm hebberig, er staan maar liefs 31 hevig begeerde artikelen op. Die man krijgt blijkbaar niets mee van mijn pogingen ons leven te ontdoen van spullen....

Ik ging dus mailen. Maar dat lukte niet. De hele dag kreeg ik dezelfde melding: dat ze hard bezig zijn de service te verbeteren en dus tijdelijk niet bereikbaar zijn. Tijdelijk is niet de hele dag, in mijn beleving dan. Ik werd ongeduldig, getriggerd door het woordje tijdelijk. Zoiets wekt verwachtingen. Dus ging ik zoeken naar informatie. Want ik wou af van mijn taakje van de dag: het door mailen van een verlanglijst. Kon ik dat ook weer afstrepen en verder leven. Maar als zo iets simpels niet lukt, dan wordt het een GROOT DING. En daar kan ik niet tegen.

Zoekend naar informatie stuitte ik op assistent Billie die me van de regen in de drup hielp. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik door eerdere ervaringen met chatsessies op de site van mijn zorgverzekeraar ervan uit ging dat ik met een echt persoon ging chatten. Later zag ik dat er duidelijk bijstond dat Billie niet van vlees en bloed is. Billie gaf daarom zeer onbevredigende antwoorden die ik hem toch echt wel aanreken, want zelfs als ik - onbewust -  een virtuele assistent inschakel, dan verwacht ik toch een antwoord dat in de buurt komt van mijn vraag.

Billie zegt:Welkom bij de virtuele assistent van XXX. Waarmee kan ik u van dienst zijn?

U zegt:Ik probeer een gedeeld verlanglijstje te mailen maar krijg de hele dag al de opmerking dat het niet lukt vanwege werkzaamheden. Hoe lang gaat dat nog duren?

Billie zegt:Wat wilt u precies weten over uw verlanglijstje?

U zegt: Ik wil het mailen

Billie zegt:U kunt via mij een bericht achterlaten voor XXXX Klantenservice. Wilt u dat?

U zegt:nee

Billie zegt:Mijn collega's van XXXX Klantenservice zijn op dit moment bereikbaar via 0900 - 202 54 38 (€ 0,15 pm). Kan ik u nog ergens anders mee helpen?

U zegt:nee

Billie zegt:Ok, dan zijn we volgens mij klaar nu. XXXX is benieuwd naar uw mening over deze geautomatiseerde chat. Beantwoord de volgende vraag met een cijfer van 1 t/m 10 (1 = heel slecht; 10 = heel goed):

Billie zegt: Hoe zou u de kwaliteit van dit geautomatiseerde gesprek beoordelen op een schaal van 1 t/m 10?

U zegt:2

Billie zegt:Dank u voor het cijfer. Sorry dat ik u dan nog een vraag stel, maar zou u een toelichting kunnen geven op dit slechte cijfer? Op die manier kunnen wij onze service verbeteren.

U zegt:Ik kreeg een volslagen zinloos antwoord.

Billie zegt:Bedankt voor de toelichting. Ik zal kijken of ik dit in de toekomst beter kan oplossen. Tot ziens!

Een heerlijk vrolijk makend volslagen absurd gesprek met een niet bestaand persoon. Terwijl ik toch een echte klant ben met een koopsignaal. Afijn, een andere keer dan maar dat lijstje doormailen. En dan te bedenken dat er waarschijnlijk een hotemetoot aan een directie heeft zitten voorrekenen dat een virtuele assistent het vast zal rechtvaardigen om 15 klantenservice-medewerkers te ontslaan omdat er zo aan de voorkant 'al heel veel klantvragen worden opgelost'. Want zo gaat dat tegenwoordig.....

Het meest curieuze vind ik nog wel mijn eigen gedrag. Waarom geef ik nog steeds een antwoord nadat ik al erachter ben gekomen dat Billie van toeten noch blazen weet en ik niemand beledig als ik het gesprek wegklik?

Is het jullie ook wel eens overkomen dat je ging chatten met een virtuele assistent terwijl je dacht met een mens van vlees en bloed te maken krijgen? Of ben ik nu het enige eitje van de klas?

Vandaag op Wel en Wee: Humor
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...