zondag 15 april 2012

Wie is er de baas over jouw geld (2)

Een paar dagen geleden plaatste ik hier een artikel  met het volgende dilemma:  
beste vriendin gaat trouwen en het vrijgezellenfeest gaat boven jouw besteedbare budget, want het moet €80 gaan kosten. Wat ga je doen?

Dit was naar aanleiding van een mail die ik kreeg van S. waarin zij om raad vroeg


Uit de vele reacties bleek vooral:
  • dat dit een herkenbaar dilemma is
  • dat veel mensen het beschouwen als een onvermijdelijke uitgave voor iets waar ze geen zin in hebben
  • dat €80 voor de meesten meer is dan mensen er voor over hebben, ook omdat het daar niet bij blijft. Je moet ook zaken als vervoer er naar toe en kleding meerekenen. En dan komt de eigenlijke bruiloft plus het cadeau voor het bruidspaar er nog bij.
S. mailde mij een paar dagen later dat zij heeft besloten om niet mee te gaan. In plaats daarvan gaat zij iets leuks doen met de bruid zelf, dat is ten eerste gezelliger (waarschijnlijk ook voor de bruid zelf) en ten tweede zijn zo de kosten veel beter in de hand te houden.

De herkenbaarheid van de situatie deed mij beseffen dat de meeste mensen zich weliswaar eigenaar voelen van hun banksaldo, maar dat er veel situaties zijn waarin anderen bepalen wat er wordt uitgegeven: denk maar aan een bruiloft, verjaardagen, feestdagen, etentjes met collega's waarbij de rekening gedeeld gaat worden, het verplichte koffierondje op de club. In veel gevallen gaat het mis omdat je overvallen wordt door de situatie. En je durft het niet aan te kaarten omdat 'er nu eenmaal al iets is geregeld', 'het altijd zo gaat' en 'je bang ben voor vrek te worden uitgemaakt'. Maar voor veel mensen is zuinig leven een noodzaak, of dat nu is omdat je onverwacht minder inkomsten hebt of omdat je in het geval van S. die mij mailde, moet sparen vanwege een hele grote onvermijdelijke uitgave in de nabije toekomst.

Wat goed werkt is vooraf bedenken wat je kunt betalen en wat je iets waard vindt. Eerder schreef ik al eens dat besparen het beste werkt met die uitgaven die je kunt beïnvloeden én die je minder belangrijk vindt. Na aftrek van je vaste lasten, heb je natuurlijk ook uitgaven voor boodschappen, kleding en luxere zaken als recreatie, pret. Vooral die variabele uitgaven zijn goed te beïnvloeden. Hou je uitgaven een tijd bij en zie wat je aan diverse zaken uitgeeft. Ga bij je zelf na of je dit het waard vindt. Om die reden ben ik een paar jaar geleden gestopt met het kopen van boeken (op een enkele uitzondering na) en lid geworden van de bibliotheek.

Dat ging als volgt:
  • ik besefte dat we moesten bezuinigen
  • ik hield de uitgaven bij
  • ik maakte een lijst van wat ik heel belangrijk vind
  • ik besefte dat ik het hebben van boeken minder belangrijk vind dat wat het me kostte. Het gaat me namelijk om het lezen.
  • ik stopte met boeken kopen en werd lid van de bieb.

Zo simpel is het. Nu is dit een proces wat los van anderen plaats vind. Ik kan zelf die beslissing nemen. Maar toch werkt het ook zo met de bovengenoemde situaties als vrijgezellenfeesten, sociale verplichtingen. Stel jezelf altijd 2 vragen:
1) kan ik het betalen - gaat dat makkelijk of ten koste van iets en is dat erg?
2) wil ik het betalen - doet de uitgave pijn en krijg ik de pest in of krijg ik er een goed humeur van?

Als het antwoord is dat je het niet kunt betalen, dan is dat eigenlijk nog de meest eenvoudige situatie, los van het feit dat het misschien niet leuk is om te melden. Het kan niet, klaar. Maar als het antwoord is dat je het niet wilt betalen, bedenk dan dat de beste tactiek is er zo vroeg mogelijk over te beginnen. Neem het heft in eigen handen. Iets niet willen betalen is namelijk ook een prima reden om ergens niet aan mee te doen. Als jij op alle gebieden heel sober leeft om een bepaalde reden, is het toch jammer als je door een sociale situatie gedwongen wordt toch geld uit te geven aan iets dat jij helemaal niet ziet zitten of je kunt veroorloven.

Maak dingen bespreekbaar! Zeg tegen je familie dat je niet meer meedoet met dure groepscadeaus, dat je liever zelf iets maakt, of dat je misschien zelfs het verplichte cadeautjes geven wil afschaffen. Jouw geld is van jou alleen en alleen jij bepaalt wat kan en wat niet kan. Wat jij een zinvolle besteding vindt, hoeft niet voor een ander te gelden. Dus mensen zullen het nooit eens worden. Daarom heb je des te meer reden om je grenzen te stellen.

Ga eens voor jezelf na welke sociale situaties jouw buikpijn opleveren, omdat het je meer geld kost dan gewenst. Bedenk een tactiek hoe je de situatie kunt ombuigen. En besef je wat je doel is: baas te worden over je eigen geld.Wat het je in ieder geval oplevert is een gevoel van kracht. Maar het zou zomaar kunnen dat je bijval krijgt. Want veel mensen zitten in hetzelfde schuitje en zijn blij als dit soort zaken bespreekbaar wordt gemaakt.

P.S. Vandaag op Wel en Wee: Koude vrouw
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...