vrijdag 20 april 2012

Werk

Vanmorgen las ik in de krant over het veranderen van de hoogte van het salaris na een ziekmelding. Kreeg ik toentertijd nog 1 jaar een gewoon salaris, voordat ik teruggezet werd naar 70 %, nu willen ze iemand al na 4 maanden terugzetten in salaris. Wel ook gekoppeld aan arbeidsjaren, net als een uitkering. Dus voor elk gewerkt jaar krijg je dan een maand langer je 100% salaris.

Echt sympathiek is het plan natuurlijk niet en veel mensen zullen in de problemen raken. Ik zag de terugval in inkomsten gelukkig aankomen en heb nog de tijd kunnen nemen om maatregelen te kunnen nemen. Die tijd krijgen mensen straks niet meer.  Aan de andere kant zullen ze iets moeten doen om geld uit te sparen. Wel jammer dat ze dan net een doelgroep pakken die kwetsbaar is en die  niet weet of ze weer uit die kwetsbare positie kan komen. Ziek zijn is geen keuze maar een gevolg van vette pech. En je wordt aan alle kanten voor ziek zijn gestraft: minder inkomen, hoge zorgkosten, meer stroomverbruik want altijd thuis, minder belastingaftrek....

Ik zei na het lezen van dit bericht tegen Schatje dat het nu natuurlijk wachten is op het moment dat ze de WIA-uitkeringen gaan aanpakken. Omdat ik momenteel geen verdiencapaciteit heb, blijf ik gewoon op 70 % van mijn oude inkomen zitten en word ik ook na 2 jaar niet gekort. Maar het zou me niets verbazen als iemand in de toekomst daar aan gaat morrelen.

Ik kreeg dan ook een hartverzakking toen ik plots juist vandaag werd gebeld door het UWV. Daar heb je het gelazer al dacht ik. Het bleek gelukkig niet over geld maar heel ergens anders over te gaan. Of ik interesse had om te komen praten over werkhervatting, mocht dat aan de orde zijn. Dat is helaas niet het geval maar het was een goed gesprek en er blijkt zelfs nog budget te zijn voor gevallen zoals ik (arbeidsongeschikt maar met potentie, jawel dames en heren) om terugkeer naar arbeid te begeleiden in de vorm van omscholing. Ooit hoop ik daar dan toch gebruik van kunnen te maken. Eerst maar eens beter worden, dat is altijd gunstiger voor mezelf en de portemonnee.

P.S. Vandaag op Wel en Wee: Reizen met mijn ogen dicht.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...