vrijdag 27 april 2012

Kronkels en prioriteiten

Heb ik zo'n mooie begroting  in elkaar getimmerd, gebaseerd op één inkomen, dat ik er bijna zin in krijg. Is dat niet absurd en om vrolijk van te worden? Het was immers mijn ergste nachtmerrie, de gedachte dat mijn uitkering wegvalt op een moment dat ik nog steeds niet in staat ben om te werken. Ik kan het niet goed uitleggen maar het gevoel is een combinatie van 'alle hens aan dek' en precies weten wat de prioriteiten zijn....

Eerst en vooral is het prioriteit om onze vaste lasten te kunnen betalen. De rest is uiteindelijk bijzaak. Nu we vervolgens gewoon verder gaan met onze vertrouwde begroting gebaseerd op twee inkomens, voel ik me rijk. Want ik besef me dat het met de huidige begroting goed mogelijk is om de prioriteiten te stellen op basis van keuzes en wensen. Een keuze voor een levenswijze (zo veel mogelijk biologisch) maar ook met ruimte voor een gebrekkige gezondheid.

Julia van Natuurlijk Zuinig publiceerde laatst (vlak voordat zij jammer genoeg stopte met bloggen) een heel interessant prioriteitenlijstje, wat voor haar leidraad is bij het maken van keuzes. De lijst bestond uit zaken als consuminderen, zero waste/groen/milieu, gemak, fair trade en gezondheid. Bij haar stond interessant genoeg 'gezondheid' bovenaan, nog voor voor groen en zero waste. Wel benadrukte ze dat de prioriteiten nogal eens wisselen, wegens drukte in haar hoofd over wát nu voorrang heeft. Hoe herkenbaar!

Wat haar lijstje mij bracht was het besef dat mijn lijst nog steeds te veel wordt ingegeven door wat ik wil en moet van mezelf (biologisch, onbewerkt) en minder door wat ik kan, terwijl ik nota bene enorm beperkt word door mijn lijf. Het was een eyeopener om te lezen dat iemand die niet ziek is dat wel als 1e prioriteit heeft en dat ik met mijn beperkingen toch vaak andere zaken boven de gezondheid voorrang geef. Daar kan ik wat van leren!

Ik draaide het dus om. Als ik kies voor gezondheid op nummer 1, kies ik ook meteen vaker voor gemak. Dat betekent dat ik minder kook (met dank aan Oma), minder zelf brood bak of beleg maak en sneller iets in de vaatwasser zet in plaats van het op de hand spoelen/afwassen. Zo deed ik dat de afgelopen maand. En eigenlijk bevalt dat heel goed. want het is niet alleen mijn gemak, maar ook dat van Schatje op wiens bord wel heel veel ligt.

Dus consuminderen en groen leven? Ja, heel graag! Maar wel binnen de mogelijkheden die wij nu hebben. Het voordeel van je hier af en toe goed bewust van worden is dat je ook de betrekkelijkheid van zaken inziet. Uiteindelijk zullen wij áls we ooit van één inkomen moeten rondkomen, andere keuzes maken. En of het dan nog mogelijk is om voor groen en biologisch te kiezen? Ik weet het niet. Maar daar maken we ons nu niet druk om. Nu koesteren we wat kan en genieten we van de groentetas van onze bioboer, die hopelijk vandaag weer wordt afgeleverd (de tas, niet de boer).

En jij, waar geef jij de prioriteit aan?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...