zondag 29 april 2012

Biologisch duur?

Toen wij jaren geleden besloten om biologisch te gaan eten, deden we dat eigenlijk vrij ondoordacht. Ik rende op een dag naar de biologische winkel en kocht gewoon één op één wat ik normaal in de gewone supermarkt kocht. En toen ik het eindbedrag hoorde, barstte ik bijna in huilen uit, want ik had zojuist mijn complete beschikbare maandbudget uitgegeven, terwijl ik maar voor ongeveer een week eten had ingekocht.

In die periode hadden wij weinig geldzorgen,we werkten allebei en we namen het er goed van. Maar ons biologische avontuur hielden we niet lang vol. Het ging immers ten koste van andere dingen die ook geld kosten en dat was het ons niet waard.

Een paar jaar later na een forse inkomensdaling, begon het toch weer te kriebelen. Dit keer was mijn motivatie wat steviger: met toen nog onverklaarde gezondheidsklachten werd ik erg getriggerd om gezonder te gaan eten. Gezonder dat is volgens mij vooral onbewerkt, zonder toevoegingen van e-nummers, transvetten of suikers. Eten dat je lichaam voedt en gezond maakt in plaats van dat je lichaam zich een ongeluk werkt om de toevoegingen te moeten afbreken. Als dat al lukt, want niet alle toevoegingen worden door je lichaam als voedsel herkend.

Omdat ik mij op onbekend terrein begaf en wist dat ons budget dit keer veel beperkter was, zette ik voetje voor voetje voorzichtige stappen. Mijn uitdaging was om binnen het beschikbare boodschappenbudget een overgang te bewerkstelligen naar biologisch.

En juist die stap voor stap methode werkte! Ik gaf mezelf de tijd om dingen uit te zoeken. Zoals etiketten lezen, het gezonde verstand gebruiken, uitzoeken welke groenten in welk seizoen beschikbaar zijn. En welke alternatieven er zijn voor producten die wel bewerkt zijn en die je niet even zomaar tussendoor maakt (mayonaise, mosterd, ketchup).

Zo leerde ik dat er ook in een gewone supermarkt veel gezondere alternatieven te krijgen zijn, als je maar oplet en etiketten leest. Koekjes met 20 E-nummers, transvetten en de aanprijzing dat ze 'ambachtelijk' (ja hoor! geloof je het zelf!) gemaakt zijn, liggen gewoon naast roomboterkoekjes zonder toevoegingen voor dezelfde prijs.  Nu zijn koekjes natuurlijk  niet het gezondste voedsel, maar een andere keuze maken door etiketten te lezen was een eerste stap. Een volgende logische stap was de koekjes zelf maken. Eigen brood bakken en beleg maken. Als je je aanleert om al het feestvoedsel zelf te maken (taart, koek, muffins, cake) van biologische ingrediënten, bespaar je veel geld. En zo zijn er meer dingen te bedenken: niet de biologische yoghurtdrank kopen maar van biologische yoghurt (die toch ook voor het ontbijt wordt gebruikt) zelf de yoghurtdrank maken.

Ik beperk mij vooral tot biologische basisproducten en daar mee maken we al het eetbaars dat we zo graag in onze mond schuiven. Zo houden wij het betaalbaar. Dat betekent dat we soms ook kiezen voor versobering. Ik heb bijvoorbeeld niet altijd de puf of de energie om tussendoortjes voor Zoon te maken die hij mee naar school kan nemen, maar er is niets mis met een boterham met pindakaas of een stuk fruit als 10-uurtje.

Ons boodschappenbudget is in vergelijking met 4 jaar geleden niet omhoog gegaan, eerder wat gedaald. Natuurlijk zijn sommige biologische producten veel duurder maar vooral op het gebied van verzorgingsmiddelen kun je grote slagen maken. Juist de 'groene' verzorgings- en wasmiddelen zijn enorm prijzig. Maar moet je het altijd kopen?  Ik experimenteerde met het zelf maken van wasmiddel van Marseillezeep (10 minuten werk, nooit meer wasmiddel gekocht) en ging mij wassen met Marseillezeep. En gaandeweg ontdekte ik dat we om het huis schoon te houden niet veel meer nodig hebben dan azijn en soda. Het geld dat we daar mee uitsparen kunnen we weer gebruiken om bijvoorbeeld iets duurdere biologische appelstroop te kopen (omdat de 'gewone' supermarktstroop vol met bietensuikers zit) of om biologisch vlees te kopen.

Dat was mijn tactiek: met een kleine besparing linksom een uitgave rechtsom bekostigen. Inmiddels is denk ik 80% van wat hier in huis wordt gehaald biologisch. Het is vooral een kwestie van keuzes maken en weten wat je belangrijk vindt. Wij eten bijvoorbeeld wel graag vlees maar ik krijg een ophokkip niet meer door mijn strot. Dus zijn we veel minder vlees gaan eten en eigenlijk is dat overal goed voor: voor onze gezondheid, het milieu en zeker ook voor het beest zelf....

Keuzes zijn heel persoonlijk, als jij dol bent op verzorgingsproducten en het geld er graag voor over hebt, dan zoek je gewoon naar een ander gebied waar je wel op wil besparen.

De belangrijkste criteria die we tegenwoordig hanteren zijn:
hoe is het gemaakt?
is het biologisch?
is het onbewerkt?

Zo is er soms geen biologisch alternatief (bijvoorbeeld omdat het te prijzig is), dan kiezen we voor het minst bewerkte product. Zo komen kruidenkaassmeersels, humus, gemarineerde olijven of tonijnsalades niet meer ons huis in. Dat hebben we allemaal zó zelf gemaakt. Pakjes en zakjes doen we niet aan, ook de biologische varianten zitten vol met suikers. Gewoon zorgen dat we de kruiden altijd op voorraad hebben.


Wie mij langer leest, weet dat ik ook recepten plaats op Spaarcentje kookt. Al langer liep ik rond met de gedachte om de naam aan te passen. Vandaag is het dan zover, een nieuwe naam die de lading beter dekt en past bij het proces dat ik de afgelopen jaren doormaakte:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...