vrijdag 13 april 2012

Ben jij de baas over je eigen geld?

Hoewel we graag de illusie hebben dat ons geld van ons en van ons alleen is, blijkt in de praktijk dat we weinig vrijheid hebben waaraan we ons geld uitgeven. Naast vaste lasten, komen er ook nog eens veel verplichtingen bij. Toch hoef je je niet zomaar in elke situatie te schikken.
Ik kreeg een mail van S die worstelde met de kosten voor een vrijgezellenfeestje. Voor veel mensen misschien een herkenbaar dilemma.


 Hai,

Een vriendin van mij gaat 3 augustus trouwen. Nu heeft één van haar vriendinnen een vrijgezellenfeest georganiseerd.
Leuk allemaal, maar de kosten zijn zo'n 80-100 p.p. Ik vind dit persoonlijk ontzettend veel. Het is een van mijn beste vriendinnen en eigenlijk vind ik dat ik het niet kan maken om niet te komen, maar om nu zoveel geld neer te tellen wat ik niet heb. Op dit soort momenten bedenk ik vaak wat creatiefs voor weinig geld. Om eerlijk te zijn vind ik mijn cadeau'tje dan origineler en persoonlijker dan een standaard cadeaubon. Helaas heb ik in deze situatie niet de keuze om zelf iets te kopen en wordt er voor mijn gevoel mij iets opgedrongen waar ik niet achter sta.

Wat moet ik hiermee. Wellicht heb jij tips??

Met vriendelijke groet,

S

Beste S,

Dank je wel voor je mail!

Om op je vraag in te gaan: dat is een heel herkenbaar dilemma.
Allereerst schrijf je dat je het geld niet hebt. Dan is je vraag eigenlijk natuurlijk al beantwoord, want wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven. Dus als jij in de schuldsanering zit: jammer voor je vriendin maar dat gaat natuurlijk niet. Als je elke maand rood staat en maar met moeite kunt rondkomen, hetzelfde verhaal: jammer voor je vriendin maar je hebt andere prioriteiten.

Maar misschien is het meer een kwestie van dat je je in een hoek gedreven voelt, en dat je op zich wel mee wil doen maar schrikt voor het grote bedrag, omdat jij dat niet zomaar kunt ophoesten. Je wordt gedwongen in een keuze die je niet kunt beïnvloeden.

Om een oplossing te vinden moet je over verschillende dingen nadenken zoals de relatie met de vriendin die gaat trouwen en ook of er nog meer bijkomende kosten zijn. Verwachten ze van je dat je ook nog in een nieuwe outfit op komt draven voor de bruiloft en moet je daarnaast ook nog een cadeau kopen? Dan ga je veel meer uitgeven dan alleen die 80 tot 100 euro.

Je kunt verschillende dingen doen:
  • de vriendin die het feest organiseert benaderen en vertellen dat dit boven jouw besteedbare budget gaat. Dat is misschien niet prettig om te vertellen, aan de andere kant zijn er misschien meer mensen die dit vinden. Jammer dat er van te voren geen budget is vastgesteld. Vraag aan haar of er geen goedkopere oplossing is.
  • je kunt ook zeggen dat je niet kunt meedoen en de reden uitleggen. Dan leg je het neer bij de ander. Dat is geen leuke optie maar misschien voor jou de meest wijze optie.
  • je kunt ook heel diep nadenken of de dame in kwestie echt een van je beste vriendinnen is. Heb jij meer dan 5 beste vriendinnen? Dan heb je een probleem en ga je waarschijnlijk vaker meemaken dat er vrijgezellenfeesten worden georganiseerd die meer geld kosten dan jij kunt uitgeven. In dat geval ben je voortaan gewaarschuwd en kun je bij de volgende bruiloft die er aankomt alerter reageren door op voorhand afspraken te maken over een budget voor dat soort feesten. Overleg het evt. met de bruid, als jij namelijk mijn beste vriendin was en jij kon om financiële redenen niet op mijn vrijgezellenfeest komen, dan zou ik het voor jou betalen.
  • Als je diep hebt nagedacht of de bruid in kwestie echt één van jouw beste vriendinnen is, kun je ook vanaf nu ook 5 euro in een potje stoppen. Dan heb je ten tijde van het feest bijna het bedrag bij elkaar. Dat is mijn tactiek voor uitgaven waar ik niet onder uit kan of wil komen: opsplitsten zodat het behapbaar wordt.
Je moet je dus vooral wat zaken afvragen voordat je een keuze kunt maken. Ik heb zelf ooit eens iets dergelijks meegemaakt. Een goede vriend van mij ging trouwen in Rome en het was de bedoeling dat ik daar naartoe kwam voor het vrijgezellenfeest met de bruid én de bruiloft zelf. Ik was toen net begonnen met werken, had weinig spaargeld en zeker nog geen vrije dagen die ik zomaar kon opnemen en ik zou daar een week vrij voor moeten nemen, een ticket naar Rome moeten kopen én onderdak vinden (en betalen). Hij had voor de getuigen een appartement geboekt maar niet voor alle overige vrienden die toch echt wel werden verwacht. Ik ben niet gegaan, heb uitgelegd waarom en het kostte me de vriendschap. Toch heb ik daar nooit spijt van gehad. Geld kan jammer genoeg als een splijtzwam werken, maar maakt ook wel veel meteen duidelijk.

Ik wens je veel wijsheid met je beslissing! Laat je me weten wat het wordt?

hartelijke groeten,
Spaarcentje



P.S. vandaag op Wel en Wee: Een koolmeesje op een tak
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...