zaterdag 24 maart 2012

Wat gaan we eten deze week?

Momenteel kook ik niet of nauwelijks. Het koken wordt uitbesteed aan Schatje en Oma en die vinden het heel leuk om te doen. Die hoor je dan ook niet klagen. Maar ik moet er erg aan wennen. Ik merk absoluut dat het mij in energie scheelt die ik kan omzetten in buiten zijn. Maar het voelt erg ongemakkelijk. Ook is het niet altijd eenvoudig om de inhoud van de groentetas om te zetten in makkelijk te vertalen recepten voor Oma. Oma kookt heerlijk maar paksoi bijvoorbeeld is niet iets wat dagelijks bij haar op tafel komt. En andijvie wordt bij haar in stamppot gegeten en dat vind ik weer niet lekker.

Ik kijk dus met de inhoud van de groentetas voor me uitgestald op mijn eigen kooksite en zoek daar de makkelijk toegankelijke recepten bij en print dat uit. Ik geef per keer niet alleen groenten en vlees mee maar ook kruiden die ik al bij elkaar heb gegooid voor de maaltijd. Het is dus niet zo dat ik het koken helemaal uitbesteed, want de planning en het nadenken doe ik nog wel.

Een alternatief zou zijn om de groentetas tijdelijk top te zetten, Oma geld te geven en te zeggen 'verras ons maar'. Maar ik geloof dat ze het prettiger vindt om met instructies te koken. Vooral omdat ik natuurlijk een enorme 'zeikerd' ben qua ingrediënten, alles moet puur en onbewerkt, sommige dingen eet ik niet ( suiker, gist dus ook geen gist in bouillonblokjes, ik blief geen ketjap met gehydroliseerd eiwit). Dat maakt mij niet de makkelijkste persoon om voor te koken.

Een nadeel vind ik nu dat we nu volgens mij iets meer vlees eten. Ik merk dat vooral vegetarische gerechten bij mij vaak zonder plan of recept ontstaan (al kokende) en dat ik het moeilijk vind om dat aan Oma over te laten omdat die wel graag instructies krijgt.  Ook beginnen we mis te grijpen met groenteburgers , de door mij gemaakte voorraad is op en dat doet mij in mijn hoofd in een discussie belanden met als insteek de vraag of ik Oma die laat maken of dat ik dat toch zelf ga doen.

Afijn, we rommelen wat door. De ideale vorm moet duidelijk nog worden uitgevonden. Maar we zijn pas 2 weken onderweg om dit zo te doen, dus gaandeweg zal het zich wel uit kristalliseren.


Zaterdag:
De keuze van Zoon, pannenkoeken

Zondag:
Veldsla met puree en chippollataworstjes

Maandag:
Zalmfilet uit de oven met verse pasta en sla

Dinsdag:
Tomatensoep met een ham-kaastosti

Woensdag:
Roerbakandijvie  (met gehakt, andijvie, kerrie en appelblokjes)

Donderdag:
Spaghetti met creme fraiche, pompoenblokjes en salie. (vegetarisch)

Vrijdag:
Rijst met paksoi, wortel, kikkererwten en soja-sesamsaus (vegetarisch)

Fijn weekend iedereen. Vergeet niet dat de klok vooruit gezet wordt vannacht!

P.S. Vandaag op Wel en Wee: Harig gezelschap
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...