maandag 12 maart 2012

Schuiven met geld

Omdat ik blijkbaar in een trip zit die maakt dat alles eenvoudiger moet, heb ik ook de financiën aangepakt. Ik hanteerde een systeem van meerdere reserveringsrekeningen om periodieke betalingen op te vangen. Zo hadden wij een rekening voor de ANWB, contributies, dierenarts, de grote beurt van de auto, etc. én een rekening voor medische uitgaven. Nu kwam het regelmatig voor dat de ene rekening bijna leeg was en dat er dan juist een betaling binnenkwam die maakte dat ik door de bodem zakte terwijl er op de andere rekening dan nog meer dan genoeg stond. Het gevolg was een over en weer hevelen van bedragen en dan weer terugstorten en dat moest allemaal worden bijgehouden....
afb. afkomstig van internet


Nu hebben we nog maar 1 reserveringsrekening. Daar storten we maandelijks  €350 op en klaar. €350 lijkt buitensporig veel, maar is het niet als je bedenkt dat maart nog maar 12 dagen oud is en ik toch al weer voor € 220 aan niet vergoede medicatie uitgaf.

Door met maar één reserveringsrekening te werken, voorkom ik hopelijk problemen zoals de situatie van deze maand: Schatje kocht nu zijn kaart voor het North Sea Jazz Festival van juli (€ 10 korting, maar evengoed iets van € 200) Zoon was jarig en Neef en Nicht zijn komende week jarig en het abonnementsgeld van de krant werd afgeschreven. Ik kan dan wel alle jaarbedragen van deze uitgaven keurig netjes omrekenen naar maandbedragen, deze maand weet ik dan toch die klap niet goed op te vangen. Terwijl er op de medische rekening nog wel wat stond en ik pas weer over 2 maanden nieuwe medicatie nodig heb.

Dus is de nieuwe tactiek: gewoon op één hoop gooien dat geld. Ik hoop dat ik nu minder tijd kwijt ben met heen en weer schuiven van geld.

Dit wordt het nieuwe overzicht:
reserveringsrekening
ANWB 10,6
bibliotheek 2,9
dierenarts 7
energieservice 13,84
inboedelverzekering 5
cadeau's familie 20
kapper 20
krant 27,65
onderhoud auto 42
North Sea Jazz kaart 17,4
PWN 24,6
medische uitgaven 150
totaal 340,99

Ook pin ik tegenwoordig niet meer een vast cash bedrag per week om de puur praktische reden dat ik te weinig buiten ben om naar een geldautomaat te gaan. Schatje pint de boodschappen en pint wat extra zodat we wel cash geld in huis hebben voor het zakgeld, oppasgeld en gitaarles. Ik noteer wel het boodschappenbedrag omdat we een budget hebben en zo zie ik wat er over is of wat we tekort komen.De bedoeling is om maandelijks het bedrag wat we eventueel overhouden door te sluizen naar de spaarrekening.

Hoe ga jij hier mee om? Zet jij ook geld apart voor periodieke uitgaven?

P.S. Vandaag op Wel en Wee: Voorjaar!















































































































































































Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...