donderdag 29 maart 2012

rijke uitkeringstrekkers en arme yuppen

Gisteren plaatste ik een recensie over het tijdschrift Gelukkig. Omdat ik de doelgroep naar nu blijkt wat ongelukkig omschreef, kreeg ik daar wat reacties op. Wie en wat de doelgroep is (mensen met een kleiner inkomen) had ik vernomen van de redacteur van het tijdschrift. Maar heb je in de hand wat je zelf vooraf bedenkt? Stel,  ik ben een cafébaas en richt mijn café op een bepaalde manier in, draai een soort muziek waarvan ik hoop dat het een bepaald publiek trekt. Toch heb ik daarmee niet in de hand wie er uiteindelijk de zaak binnen komt lopen en het tot zijn vaste stek maakt. Zo is het ook met een tijdschrift. Je mikt op een bepaalde groep mensen maar die groep is niet eenduidig van vorm. Je bedenkt dat de doelgroep mensen met een klein budget zijn maar dat kunnen mensen met een hoog inkomen zijn of juist niet.

Immie voelde zich op een onprettige manier aangesproken en schreef op haar blog een reactie. Die heeft ze helaas later verwijderd maar de essentie was-  als ik haar goed begrijp - dat ze zich wat gestigmatiseerd voelde, in een hoek gezet: het zij tegenover wij gevoel. Ze sprak over goedbedoelde betutteling van mensen die zich wel eens even met uitkeringstrekkers zullen gaan bemoeien en het kwam er op neer dat zij dat niet nodig had.

Naast het feit dat ik zelf ook een uitkeringstrekker ben, bewijst dit maar weer dat je niet kunt zeggen dat iemand die van een uitkering leeft arm is en iemand die een hoog inkomen heeft, rijk is. Uiteindelijk gaat het erom of je kunt rondkomen van dat wat binnenkomt. Of je in staat bent je eisen aan te passen aan je inkomen. Maar ook wat er op je pad komt, bepaalt of je aan het eind van de maand rood komt te staan of niet. Ben je ziek, maak je hoge kosten voor je kind, word je kat ziek? En woon je in een duur huis dat jij uitstekend kunt betalen? Na ontslag lukt dat misschien niet meer en je huis is niet 1-2-3 verkocht. Voor je het weet zit je in een heel vervelende situatie.

Wat we zien is niet altijd wat er is. Juist daarom vind ik het goed dat een blad als Gelukkig mensen laat zien hoe je in uiteenlopende situaties toch grip kunt houden. Net als dat ik dit met mijn blog probeer te doen.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...