zaterdag 3 maart 2012

Lichtpuntje

Wij zijn al jaren op zoek naar de juiste lamp. Een staande lamp met mogelijkheid om er bij te kunnen lezen zonder dat de lamp je verblindt en zonder dat jij als enige in de schijnwerpers zit en de rest van de kamer verandert in een donker hol.

Een echte mooie goede lamp is best prijzig. Natuurlijk kun je het zo gek maken als je zelf wil, maar de lampen die ik tot nu toe zag bij de bekende bouwmarkten zijn ook nog niet echt goedkoop en schijtlelijk. Natuurlijk krijg ik nu meteen reacties dat mensen er wél een prachtlamp kochten voor bijna niets en dan ook nog in de uitverkoop, maar wij vonden die lamp dus niet.

Dus kochten we tussenlampen. Dat zijn lampen die niet voldoen maar de periode dienen te overbruggen tussen lamploos door het leven gaan en het moment dat de ware lamp zich aandient. Die tussenlampen waren allemaal goedkoop en vielen al half uit elkaar nog voordat we het licht aandeden. Maar als je de uitgaven van al die tussenlampen bij elkaar optelt, krijg je alsnog buikpijn.

De zoektocht naar dé lamp wordt bemoeilijkt doordat ik niet mobiel ben. Schatje is al meerdere malen op onderzoek uit gegaan en smste me dan foto's van lampen die volgens hem in aanmerking kwamen, maar zo vonden we helaas niet dé lamp. Je kunt je natuurlijk ook afvragen of het de meest efficiënte manier is om een lamp uit te zoeken.

Gisteren ging Schatje even de stad in voor de laatste verjaardagsvoorbereidingen, Zoon is vandaag 10 geworden en de slingers die we normaal ophangen zijn in een dermate desastreuze toestand beland dat we er afstand van hebben genomen. Op zoek naar slingers dus kwam Schatje erachter dat dé lampenwinkel in ons IJsselmeerstadje opheffingsuitverkoop heeft. En hij zag 2 lampen die eventueel in aanmerking komen, variërend in prijs van € 250 tot € 600 (slik).

Wij vallen vaak op dezelfde dingen, zijn redelijk eenstemmig in wat mooi is en niet mooi (in onze ogen dan hè). Dus als hij het mooi vindt, denk ik er waarschijnlijk ook zo over. Dus moet ik ergens vandaag richting lampenwinkel en is de kans groot dat we ineens heel veel geld uitgeven. Weliswaar aan een lamp die dan jaren mee kan, maar toch.

In mij zit een gierigaard die dit nauwelijks kan verkroppen. Eerder gaf ik zonder blikken of blozen geld uit aan twee prachtige handgeknoopte tapijten en een mooie stoel. Rationeel gezien vind ik het geen vreemde uitgave, je hebt lampen nodig en een goede lamp doet heel veel voor je interieur. Maar ik vind het blijkbaar moeilijk om geld uit te geven aan een lamp. Ook al wacht ik al jaren op de juiste lamp en gaf ik inmiddels net zo veel geld uit aan de tussenlampen. Toch heb ik hier grote moeite mee. Daarom vertelde ik Schatje dat ik met een lamp van € 250 kan leven maar niet met één van € 600. Ik kan dat niet aan mezelf verkopen.

We zullen zien hoe dit afloopt. Eerst nog even taarten bakken en vooral kijken waar de energie zich heeft verstopt vandaag, want tot nu toe zag ik deze nog niet.

Begrijp jij mijn dilemma? Wat zou jij maximaal willen/kunnen uitgeven aan een lamp?

PS Vandaag op Wel en Wee: Feest!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...