zondag 5 februari 2012

Uitgaven vergelijken

Vorig jaar heb ik een tijd lang de uitgaven van de boodschappen in verschillende categorien bijgehouden. Verdeeld over posten als: groente, zuivel, eiwitten, koolhydraten, drank, lekkers, schoonmaak en huishoudelijk, huisdieren, droogwaren, etc. Dit om te kijken wat we aan de verschillende posten uitgaven, of het ons dat waard is en of er bezuinigingsmogelijkheden zijn. Als gevolg van dat bijhouden ging ik meer beleg zelf maken: zoals jam, humus en chocoladepasta en zijn we minder vlees gaan eten. Ik schrok nogal van de prijzen van de biologische waren, zo bij elkaar opgeteld in 1 maandbedrag.

Na een half jaar was ik er wel klaar mee, en noteerde ik alleen nog het totaalbedrag. Afgelopen maand viel het mij op dat we minder geld aan boodschappen uitgeven. Maar waar dat nu aan ligt, kan ik niet zo 1-2-3 zeggen. Dus ben ik met de start van de boodschappen van februari weer alles gaan opschrijven. Ga ik weer een tijdje doen. Zo kan ik dan de verschillende posten van dit jaar vergelijken met de posten van vorig jaar en kijken waar het verschil zit. Zijn we ineens tevreden met minder? Kopen we gewoon minder? Hebben we een ander eetpatroon gekregen? Ik weet wel dat we door de groentetas beter uitkomen met onze voorraden en minder verspillen.

Doe jij dat ook, uitgaven van verschillende jaren met elkaar vergelijken? Help het je om te consuminderen?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...