donderdag 2 februari 2012

Sparen: alle beetjes helpen

Het is al heel lang onze gewoonte om een mooi financieel voordeel naar de spaarrekening door te sluizen. Oma komt wel eens over de brug voor Zus en mij, de opa van Schatje geeft bijna jaarlijks een fijn bedrag, maar ook de 13e maand en het vrijgekomen spaarloon tikten lekker aan.

Tot nu toe deed ik dat niet met kleinere meevallers. Die zag ik op de afschriften verschijnen, dacht: hé fijn!,  deed er vervolgens niets mee en merkte er dus ook niets van. Aan het begin van dit jaar besloot ik elk voordeel, hoe klein ook,  op de spaarrekening te zetten. We leven nu in,  wat is het, week 4,5? Tot nu toe waren de kleinere voordeeltjes:

€ 80 -  die kreeg ik terug van de zorgverzekeraar. Omdat ik hier al 3 maanden over liep te steggelen met de zorgverzekeraar had ik hier niet meer op gerekend.
€ 21,50 - bijgeschreven chipknipsaldo van Schatje. Een paar maanden geleden slikte een geldautomaat zijn pas in, zagen we nooit meer terug. Hij kreeg een nieuwe pas. Op Schatjes verzoek om terugstorting van het chipsaldo hoorde hij nooit iets. Deze week werd dit saldo ineens gestort.
€ 30 - uitgespaard huishoudgeld. Ik neem wekelijks een vast bedrag op en noteer de opname in het kasboek. Dat geld is bestemd voor oppas, gitaarles en kleine huishoudelijke uitgaven. Wat ik aan het eind van de week overhoud stop ik in een potje. Aan het eind van de maand januari was dit € 30. Dus ik nam voor de nieuwe week € 30 minder op, stopte het uitgespaarde geld bij het huishoudgeld van deze week en stortte via internetbankieren de € 30 naar de spaarrekening. 

Toch weer meer dan € 100 bij elkaar!

Voor wie nog niet overtuigd is, in Ik ben trots op...... vertellen lezers van dit blog over hun triomfen. Die van Ipie sprong er uit, zó volhardend, geweldig!

"Ik ben er trots op dat het me gelukt is om voor mijn man en mij een nieuwe fiets te kopen van het geld dat ik gespaard heb met statiegeld, gevonden op straat, geld-terug-akties, MoneyMiljonair en Panel-Wizard en kleine dingen verkopen op MP.

Oh ja, ik heb er 3 jaar voor gespaard (voor die 2 fietsen dus)".

Gewoon mee beginnen. Niet te lang over nadenken. Gewoon gedurende langere tijd kleine beetjes sparen en kijken hoe ver je kunt komen! Voor mij is het spaardoel: zo snel mogelijk een buffer van € 10.000 en daarna de keuken opknappen en starten met aflossen van de hypotheek.


En jij? Ben jij net zo creatief als Ipie? Vertel het!  Ik ben trots op....
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...