maandag 27 februari 2012

Simpeler

Op zoek naar rust, eenvoud en gemak.
Ook met de opmaak.
Omdat.
Gewoon.
Dus.

Vandaag heb ik geen last van een spraakwaterval. Wel van een hoofd dat te vol is. Vannacht kon ik niet slapen en dus dacht ik maar na over consuminderen. Ik vroeg me af waar het consuminderen zich momenteel in uit bij ons. Omdat we steeds vaker kiezen voor kwaliteit, zijn we bepaald niet goedkoper uit, op de korte duur. Ik kwam tot de conclusie dat het consuminderen voor mij vooral betekent dat ik het overbodige schrap. Dat betekent ook dat ik me meer bewust ben van wat overbodig is.  Overbodig kan bij mij bijna 1-op-1 vertaald worden met gedachteloos. Als je wakker en alert bent heb je de lampen uit als er voldoende licht is, trek je eerst een warme trui aan en zet je pas daarna de verwarming aan, denk je voor het boodschappen doen na over wat er moet komen en besef je dat een impuls een impuls is en vanzelf weer verdwijnt. Wakker en alert zijn dus om het overbodige te vermijden.

En dat wat in dit schrap-proces enorm gemist wordt, valt onder het kopje genot. Waar je dan bewust voor kiest en wat des te meer betekent.

Zo bezien is consuminderen de dingen op scherp stellen.

Dat betekent wel dat ik nu een dutje ga doen, want ik lag wel heel lang wakker afgelopen nacht terwijl ik dit zo bedacht. En ben ik nu niet wakker en niet alert......

PS. Vandaag op Wel en Wee: Wonder
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...