donderdag 9 februari 2012

Potjessysteem nader bekeken

Omdat dit blijkbaar leeft, nog een logje hierover.

Wij werken met echte potjes en virtuele potjes. De virtuele potjes bestaan uit een begroting en een uitgavenbestand.

Virtuele potjes
Over het begroten schreef ik al vaker. In de begroting noteren we wat we van plan zijn: wat komt er in en wat gaat er uit. De categorieën die wij handhaven zijn vaste en variabele lasten, reserveringen en sparen. Als je dat verder onderverdeeld kom je tot een aantal posten:
Inkomsten: salaris, uitkering, kinderbijslag, teruggave belasting, extra
Uitgaven: wonen, verzekeren, abonnementen/contributie, vervoer, boodschappen &  huishoudelijke uitgaven, kleding/kapper, pret (cadeau, vakantie), medisch, divers

Sommige posten bevatten meerdere uitgaven. Bijvoorbeeld de post wonen, daar valt onder: hypotheek, energiekosten, gemeentebelasting, heffingen.


Schatten
Aan het begin van de maand maak ik een schatting van hoe we het gaan doen. Ik kijk of er bijvoorbeeld iemand jarig is, of er abonnementen moeten worden betaald, uit hoeveel weken de maand bestaat (om het boodschappenbudget te bepalen). Dan vul ik de begroting in.


Minibegroting voor de boodschappen
Als het bedrag voor de boodschappen en huishouden duidelijk is, maak ik een aparte minibegroting voor deze uitgaven, waarbij ik per week noteer wat er kan worden uitgegeven. Ik zie dan in één oogopslag wat ik bijvoorbeeld per week cash kan opnemen. Voor mij is dit overzicht prettig omdat ik deels digitaal boodschappen doe (groentetas, bio, kattenvoer) en deels cash geld nodig heb (supermarkt, zakgeld). Als ik van plan ben een grote bio-bestelling van zeg € 60 te doen, zie ik meteen wat de gevolgen zijn voor het beschikbare budget de rest van de maand.

Overzicht
Waarom een aparte begroting voor de boodschappen en het huishouden? Voorheen deden we altijd alles cash. Toen we overstapten op de groentetas en webwinkelen (omdat mij de energie ontbreekt naar verschillende winkels te gaan), had ik geen zicht meer op het totaalplaatje. Sinds ik met deze minibegroting werk, heb ik dat overzicht wel weer. Ik heb een bestandje in excell gemaakt en de bedragen worden opgeteld en afgetrokken, zodat ik niet telkens zelf hoef te rekenen. Het geeft vooral rust.


Vergelijken budget en uitgaven
De uitgaven worden per week in een ander bestand bijgehouden, met dezelfde categorieën. Een paar keer per jaar vergelijk ik de begroting met de uitgaven en stel ik budgetten naar boven of beneden bij. Sommige zaken zijn natuurlijk niet te beïnvloeden, zoals de hoogte van de benzine prijs maar andere zaken wel.


Beschikbare budget en verdeling
Ons budget voor boodschappen is € 95 per week. Voor overige huishoudelijke zaken € 50. Ik neem dus niet alles cash op, want een deel wordt via internet aangeschaft.
De boodschappen zijn als volgt verdeeld:
  • 1 keer per maand doe ik een bestelling bij een biowebwinkel van ca € 60-70 euro. Hier bestel ik o.a. meel, kattenvoer, jam, cornflakes, tahinpasta, pindakaas, kokosbrood, thee, zuiveringszout, lekkers (chips, koek)
  • 1 keer per week wordt de groentetas geleverd: € 12,50 per week.
  • De rest van het boodschappenbudget is voor de gewone supermarkt: dit is gemiddeld € 50 tot € 70 per week. Heb ik een grote biowebbestelling gedaan, dan gaat het budget van de gewone super naar beneden. In de gewone super kopen we vooral houdbare zaken maar wel zoveel mogelijk bio (boter, melk, yoghurt, vlees) en zaken als bier, nootjes, wijn, koffie
 "Echte potjes"
Dan de echte potjes. Elke week neem ik cash geld op voor:
  • boodschappen
    • eten
    • drinken
    • kattenvoer
    • drogisterij-artikelen
    • schoonmaakmiddelen
  • huishouden overig:
    • zakgeld
    • glazenwasser
    • gitaarles
    • oppas
    • kleinere huishoudelijke uitgaven
    • sparen voor vakantie-uitgaven
Verdeling
Het cashgeld voor de boodschappen stop ik in de portemonnee en de rest verdeel ik over potjes: gitaarles, zakgeld (3 potjes voor 3 mensen), vakantiepot, overig. Aan het eind van de week stop ik wat overbleef van het boodschappengeld in 2 potten: kleingeld in een kleingeldpot en briefgeld in de pretpot. Wat overblijft van het huishoudgeld gaat in een laatste spaarpot: aan het eind van de maand keer ik die pot om en tel wat erin zit. Dat bedrag stort ik naar de spaarrekening en het fysieke geld wordt gevoegd bij het op te nemen weekgeld.


Het gaat om overzicht
Mijn systeem is niet zaligmakend. Je moet vooral bedenken wat bij jou past. Dit werkt voor mij.Ik weet precies wat we waar aan kunnen uitgeven. Soms doe ik een paar weken zuinig om een grotere uitgave te kunnen bekostigen. Doordat ik altijd een paar weken vooruit kijk weet ik op welke momenten ik even pas op de plaats moet maken met uitgeven om voor een later moment in de maand te sparen. Het grootste voordeel is dat we nooit meer mis grijpen. We worden op deze manier niet meer overvallen door een dure maand. Ook is het een voordeel dat ik bewust het budget niet op zijn allerlaagst zet: hierdoor houden we regelmatig over en kunnen we zaken bekostigen die anders via de rekening zouden worden betaald. Zoals ik bijvoorbeeld gisteren schreef: dat tientje dat per week in de vakantiepot wordt gestopt, heb ik afgesnoept van het boodschappenbudget.

PS: nog niet genoeg gelezen? Vandaag op Spaarcentje kookt: Puur koken: ketjap. We gooien het allemaal door het eten, maar de ene ketjap is de andere niet!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...