dinsdag 21 februari 2012

Marseillezeep

Vandaag ben ik een vrouw met een missie: ik ga wasmiddel maken. Voor de 3e keer in nu ruim 1 jaar tijd. Per keer maak ik 4 tot 5 liter. Maar omdat ik er niet alleen de was mee doe, maar het ook wel regelmatig gebruik als schoonmaakmiddel , is het voor mij moeilijk uitrekenen hoeveel ik nu precies uitgeef per wasbeurt aan wasmiddel. Maar ik kocht de Marseillezeep een jaar geleden kant en klaar geraspt (dat dan weer wel) voor iets van € 4,50 en het bakje waar het inzit is nog lang niet leeg. Dus tel uit de winst. Ik zie het ook terug in de boodschappenuitgaven. Vroeger was de post huishoudelijke artikelen/schoonmaakmiddelen hoger.

Als er iets geld uitspaart is dit het wel. Ik gebruik het voor de gemengde was. Voor de witte was gebruik ik een biologisch wasmiddel (K.lok) na een discussie met Schatje over het wel of niet goed schoon worden van witte overhemden. Het zijn zijn overhemden dus als hij deze wil wassen met iets anders, is dat natuurlijk prima!

Ik heb het oorspronkelijke recept dat ik hier eerder plaatste in de loop van de tijd niet aangepast maar ik doe er nu per wasbeurt wel een eetlepel schoonmaaksoda bij. En dat maakt net het verschil is mijn mening.

Wil je ook eens experimenteren met zelfgemaakt wasmiddel?
Het recept:
  • Verzamel wat met de dop afsluitbare flessen, voldoende voor 5 liter wasmiddel.
  • Gooi 80 gram geraspte zeep in een schone emmer en doe daar 5 liter kokendheet water bij. 
  • Roer het flink door met een garde en laat 24 uur staan. Ik roer het tussentijds nog een paar keer door, geen flauw idee of dat nodig is, maar dat doe ik met een soepje ook. 
  • Na 24 uur is het veranderd in een lobbige massa. Nog even goed door roeren zodat het wat losser wordt. Giet het dan over in flessen (waarbij een schenktuit handig is of knip de bodem uit een klein plastic flesje knippen en hou die ondersteboven als je geen schenktuit hebt).
Aan wasverzachter geef ik ook geen geld uit. Ik gebruik schoonmaakazijn. Dat maakt de was net iets zachter en ontvet ook de wasmachine. Daarnaast draai ik één keer per maand een was met een lege trommel, op hoge temperaturen en giet daar de inhoud van één hele fles azijn bij. Dit om er zeker van te zijn dat de machine goed ontvet wordt.

Vandaag op wel en wee: Zure vrouw
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...