vrijdag 17 februari 2012

Carnaval

Als kind vond ik carnaval geweldig. Het ging me niet om de verkleedpartij maar meer om de chaos die op school ontstond. Daar stortte ik me helemaal in. En kwam uren later nogal gehavend de school uit. Oma wist dat en hield daarom rekening met de kleding die werd uitgezocht. Niks uren naaien op een elfenpakje, ik ging meestal als 'Kruimeltje', een straatschoffie/boefje. Zo viel het minder op wat mij natuurlijk aan kwam waaien: met gescheurde kleren de school uit rennen.

Zoon is iets rustiger aangelegd. Maar tegenwoordig gaat het er heel anders aan toe met de verkleedpartij. Ouders kopen bij de H.ema of de B.art Sm.it een piratenpak, of een cowboykostuum. Als je wilt, kun je je kind verkleden als brandweerman, politieman, ridder. En dus lopen alle jongetjes er hetzelfde bij op school. De meiden zijn vindingrijker en weten oma's, moeders of tantes over te halen een kostuum te naaien of in ieder geval tot meer creativiteit op te porren.

De school van Zoon houdt elk jaar een wedstrijd. De prijs is voor het mooiste kostuum. Die prijs gaat elk jaar naar hetzelfde kind, een meisje uit zijn klas. Haar oma naait het kostuum. Volgens mij begint het lieve mens al ergens in augustus na te denken over een thema zodat ze in februari een niet te verslaan kostuum bij elkaar heeft genaaid. Dat ze ook professioneel 'iets' doet met kleding maken, zorgt voor een voorsprong waar wij, de niet creatieve moeders, het nakijken bij hebben.

Nou maakt dat hier niet zoveel uit. In eerdere jaren kochten we een piratenpak, een ridderoutfit en een cowboytenue. En dat wordt blijmoedig afgewisseld. Vorig jaar was een uitzondering en ging hij verkleed als griezel. Lange zwarte jurk aan,  de schattige blonde krullen weggetoverd met zwart verfspray, witte schmink op het gezicht en klaar.

Een goede tip voor ouders die geen zin hebben om elk jaar een nieuw carnavalspak te kopen en ook absoluut niet creatief zijn: duik eens in de verkleedkist van een vriendje van je kind(eren).  Was dat vriendje vorig jaar Darth Vader en wil hij nu iets anders? Ruil jouw indianenpak tijdelijk voor zijn kostuum. Iedereen blij en weer wat geld uitgespaard.

PS: Op Wel en Wee ook carnavalsverhalen! De goede hoed
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...