woensdag 22 februari 2012

Belastingaangifte

Binnenkort gaan we weer de belastingaangifte doen. Wij hebben hier een taakverdeling die prima werkt. Ik verzamel alle papieren en noodzakelijke informatie en Schatje doet de daadwerkelijke aangifte.

Dat verzamelen doe ik het hele jaar door. Alles wat voorbijkomt en relevant lijkt, stop ik in een map achter het tabblad 'aangifte'. Ik heb bijvoorbeeld vrij veel medische kosten, die vanaf een bepaald  bedrag - en niet na te vertellen systeem - aftrekbaar zijn. Telkens als ik de uitgave doe, stop ik de bon in de map en noteer het bedrag. Zo doe ik het ook met de jaaropgaaf, de WOZ-waarde, de overzichten van bijgeschreven rente en alles wat nog maar relevant lijkt .

Vroeger, toen wij nog 'financiële onbenullen' waren, zochten we alles bij elkaar op het moment van aangifte en bleek dat er altijd wel één jaaropgaaf spoorloos was verdwenen en dat leidde dan óf tot een acute relatiecrisis (jij ook altijd GRMgpff*^&ybyuniuy!!) óf tot een staat van besluiteloosheid die eigenlijk veel erger was, want dan moesten we altijd om uitstel vragen met een geschikte reden. En die reden was er niet echt, anders dan een verschrikkelijke laksheid. En erger nog: die brief met niet bestaande reden moest geschreven worden en op de bus gedaan. En dat moeten we wel doen he! Nu of anders morgen!

Zo kon de belastingaangifte een groot deel van het jaar verzieken. Het leek wel een menstruatiecyclus: al op voorhand heb je er last van, tijdens heb je momenten dat je humeur gierend uit de bocht vliegt en erna ben je al weer bang voor de volgende ronde.

Sinds op de kop af twee jaar hanteer ik een heel simpele tactiek inzake de financiën, de administratie en vooral het opbergen: : ik handel alles meteen af. Ik schuif het niet meer op tot één moment in de week. Er bestaan mensen die beschikken over de enorme discipline om bijvoorbeeld op zondagavond om kwart over acht hun administratie te doen. Ik niet. Bij mij verandert dat voornemen in steeds creatiever wordende uitvluchten. Dus doe ik het meteen. Moet ik iets betalen? Gewoon de eerstvolgende keer dat de computer aangaat, betalen we het. Komt er een afschrift binnen? Meteen bekijken, afhandelen en in een map knallen. Hooguit twee minuten werk.

Ik heb gemerkt dat het doen van een administratie in hoge mate prettiger wordt als je meteen handelt en niet uitstelt. Want als je uitstelt kan het zomaar gebeuren dat je vier keer telkens opnieuw wezenloos naar hetzelfde papiertje staart en alsnog niets doet.

Dus mijn tactiek is: ren er als een blinde stier op af en doe het meteen. Succes gegarandeerd. Nu nog even Schatje zover krijgen dat hij daadwerkelijk achter de computer gaat zitten en de aangifte doet.

Vandaag op wel en wee: Bibliotheek
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...