dinsdag 3 januari 2012

Zuinig zijn en sparen loont. Over uitdijende buffers......

Sinds december 2010 noteer ik wekelijks de meterstanden van het gas en stroomverbruik. Helaas niet van het water, want die meter ligt onder een niet te tillen luik in de tuin, dus die stand 1x per jaar noteren is meer dan genoeg. Vorige maand passeerde de dag dat ik precies 1 jaar de standen bijhield en kon ik noteren dat we een heleboel minder gas verbruikten dan het jaar ervoor. Het stroomverbruik is nagenoeg hetzelfde gebleven.

Ons gasverbruik ging van ca 1800 kubieke meter naar 1150 kubieke meter. En wat levert dat op? € 326!!!

Wat deden wij om dit te bereiken? De verwarming staat hier meestal op 18 graden. In tegenstelling tot vroeger, toen stond de verwarming op 20 graden. Ik heb het zelf al eerder als besparingstip genoteerd: de verwarming 1 graad lager zetten, scheelt je 7% in de stookkosten. In ons geval hebben we dus 14% bepaart, omgerekend is dat ca 250 kubieke meter. De andere besparing zou zomaar kunnen worden veroorzaakt door korter onder de douche te staan. Een proef op de som leverde op dat op gevoel 5 minuten onder de douche staan niet hetzelfde is als met een timer 5 minuten onder de douche staan. We hebben het afgelopen jaar veel korter dan 5 minuten per keer gedouched omdat we telkens dachten: nu zijn die "5 minuten vast al voorbij". Toen ik daadwerkelijk overging tot de aanschaf van een 'douchecoach"(voor €2,95 bij de bepaarbazaar.nl te koop), omdat ik dacht dat we toch langer dan 5 minuten douchten, bleek dat 5 minuten vele malen langer is dan wat wij gewend waren aan tijd onder de douche te besteden.

Natuurlijk is deze grote besparing in gasverbruik eenmalig. Ik zie niet in hoe wij komend jaar nog minder zouden kunnen stoken. Het is voor ons én het huis niet goed als we de verwarming nog lager gaan zetten. Hopelijk lukt het komend jaar om het stroomverbuik naar beneden te krijgen. De net door ons aangeschafte led-tv verbuikt 2/3 minder stroom dan onze oude 'bak', dus ik heb goede hoop.

Naast de meevaller door de energierekening, ontvingen wij op 1 januari ook € 295 aan rente op onze spaarrekening. Dat betekent dat de tegenvallers zo op het eind van 2011 (kapotte tv, vervangen auotobanden, operatie Smoes) weer wat worden recht getrokken. Zuinig zijn en sparen loont, letterlijk!

De meevallers worden meteen op de spaarrekening gestort, die deze maand verder wordt gespekt door het vrijkomende spaarloon en een schenking van Oma. Dat ik gisteren schreef geen doelenlijstjes te maken, wil niet zeggen dat ik geen spaardoelen heb. Het eerste spaardoel van dit jaar is een buffer van € 10.000. Links op mijn blog zien jullie de teller staan. Doen jullie met me mee? Zorg voor gemoedsrust en check wat jouw buffer zou moeten zijn met jouw inkomen en uitgavenpatroon met behulp van de Bufferberekenaar van het Nibud.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...