dinsdag 31 januari 2012

Hoe deden we het in januari?

Zonder volledig met de billen bloot te gaan, wil ik best een kijkje gunnen in ons wel en wee.
Niet alle uitgaven varieren per maand, dus ik laat maar een paar posten zien:

Huishoudgeld: € 522,64
waarvan: € 362,64 Boodschappen & € 160 Overig (oppas, glazenwasser, zakgeld, biebboetes)

Persoonlijke verzorging (kleding,kapper): € 69,75

Pret (vakantie, uitgaan, cadeaus): €369,02

Medische kosten: €155,62

Divers (donaties, studieskosten, bankkosten): € 62,42

Onderhoud: € 555,48

Totaal: € 1735,33

Specificatie:

  • De uitgaven voor de boodschappen zijn ca. € 90 minder dan begroot (€ 450). Het uitgespaarde geld heb ik gestort op de spaarrekening.
  • Onderdeel persoonlijke verzorging is de kapper voor Zoon en mijn sexy thermische ondergoed (waar ik eerder verslag van deed).
  • De pretpot valt hoog uit deze maand aangezien we de zomervakantie aanbetaalden.
  • De post medische kosten varieert per maand en is wel van te voren te begroten maar er kan niet op worden beknibbeld. Ik begroot hem op € 150 per maand, soms kom ik hoger en soms kom ik lager uit.
  • Onderhoud: Schatje bouwde een kast
 Het onderhoud bestond uit het bouwen van een kast voor de TV, de LP's en alle apparatuur rondom muziek en geluid (WI, Stereo, DVD en zo). Een dergelijke kast was niet te vinden. Meestal vind je alleen een kast voor TV en stereo, maar nergens konden we er één vinden waar ook  LP's in pasten. Bovendien waren de kasten die we vonden voor TV en stereo te duur of schijtlelijk. In het oorspronkelijke ontwerp voor de te bouwen kast zijn ook alle CD's meegenomen maar toen werd het wel erg begrotelijk (en ingewikkeld) om te maken. Dus de CD's bleven waar ze waren en Schatje bouwde deze kast:




Mooi he! Woon ik al 12 jaar met die man samen en verdomd, wist ik toch niet dat die stiekemerd dit kon maken! Ik zou Spaarcentje niet zijn als ik dit niet volledig ging uitbuiten. De plannen voor het pimpen van de keuken zijn onmiddelijk bijgesteld nadat Schatje de historische woorden uitsprak: "Klussen ontspant me". In plaats van dat we de keuken laten pimpen, krijgt Schatje het dringende verzoek nieuwe keukenfrontjes te maken (ter vervanging van de huidige frontjes met zielig loslatende folie). Zelf maken is vele malen goedkoper. Dan gaan we over een paar jaar wel eens over de rest nadenken (vervanging aanrecht, tegels en apparatuur). Zelf de keukenfrontjes maken bespaart veel geld. Kunnen we ook weer meer stoppen in het aflossen van de hypotheek.

Door het bouwen van de kast en het aanbetalen van de vakantie kwamen de variabele kosten vrij hoog uit deze maand. Aan de andere kant hadden we enorm veel financiële meevallers (rente, schenkingen, teruggave van de verzekering) die we meteen op de spaarrekening hebben gezet. Ook sluisde ik wat overbleef van het huishoudgeld ook door. In totaal steeg de spaarrekening met € 4905 deze maand!

Conclusie: we gaven minder uit dan begroot en spaarden vele malen meer dan gehoopt.

PS Voor wie het leuk vindt: Vandaag op Spaarcentje kookt een nieuw logje over puur koken.
Wees flexibel, alles is te vervangen
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...