woensdag 18 januari 2012

Heb jij hulp nodig met begroten? Kijk met mij mee....

Lekker leven met minder plaatste vandaag een leuk logje over hoever zij wil gaan met bugetteren. Zij is van plan om met ingang van nu tot de nul te budgetteren. Zij verwijst naar  een methode die uitgaat van het op papier elke cent uitgeven, ook je spaargeld.

Het lijkt me leuk hier op in te haken, want ik doe dit nu al een paar jaar en kan vertellen dat dit heel succesvol is. Het voorkomt dat je zomaar tussendoor uitgaven doet die je je eigenlijk niet kunt veroorloven. Hoe doe ik het? Het laten zien, kan jou misschien helpen je over de streep te trekken. Excuses als deze log te lang is, maar dit kan ik niet in een paar woorden proppen.
  1. Zorg dat je een overzicht van alle uitgaven en inkomsten per maand hebt, in duidelijke categoriën (zie hier onder voor een voorbeeld)
  2. Kijk welke uitgaven en inkomsten periodiek zijn. Periodieke uitgaven zijn uitgaven die niet maandelijks zijn (zoals ANWB, entingen huisdieren, kapper, onderhoud auto, abonnementsgeld van tijdschriften of lidmaatschap bibliotheek, verjaardagen familie en vrienden). Onder periodieke inkomsten valt bijvoorbeeld het vakantiegeld, een eventuele 13e maand en de kinderbijslag. Markeer deze uitgaven met een kleur.
  3. Maak nu een apart overzichtje van de periodieke uitgaven en inkomsten, waarin je noteert welke rekening wanneer komt. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, noteer gewoon wat in welke maand komt. Bijvoorbeeld in de maand januari moeten we de ouderbijdrage voor school betalen en het geld voor het onderhoud van de ketel en wordt de kinderbijslag bijgeschreven.
  4. Maak nu een begroting per maand. Sommige posten zijn altijd gelijk, dus die vul je in en kopieer je meteen naar alle andere maanden: de hypotheek, zorgverzekering, energierekening, alle maandelijks terugkerende vaste lasten.
  5. Andere lasten varieren per maand, maar welke dat zijn heb je met een kleur gemarkeerd. Kijk voor deze wisselende lasten op je overzicht perriodieke uitgaven/inkomsten. Noteer per maand de te verwachten bedragen. Dus (ik zeg maar wat) in januari is oma Jetje jarig, dat kost € 25. De bibliotheek moet worden betaald (€ 29) en de auto krijgt een grote beurt (€350). In februari komt de rekening van de krant en betalen we de ouderbijdrage.
  6. Zo werk ik aan het begin van het jaar 12 maanden vooruit. Dat is mijn basisbegroting. Vervolgens zet ik vlak voor het begin van een maand, de puntjes op de i. Uit hoeveel weken bestaat de maand? Hoeveel boodschappengeld heb ik nodig? Moet er iemand naar de kapper deze maand? Heeft er iemand nieuwe kleding nodig? Dat vul ik in.
  7. Omdat Sparen bij ons met vaste bedragen gaat, is het niet zo dat wat overblijft naar de spaarrekening gaat. Nee: het spaargeld geldt als vast onderdeel en de begroting wordt afgetimmerd aan de hand van wat er na het opzij zetten van het spaargeld en het betalen van alle vaste lasten overblijft.
  8. Als je vervolgens ook nog een spaarpotje maakt voor de periodieke uitgaven, grijp je nooit meer mis als bijvoorbeeld de rekening van de ANWB binnenkomt in de maand december waarin jij toch al veel uitgaven hebt door de feestdagen. Wij zetten per maand € 190 opzij op een aparte rekening en betalen daarmee deze uitgaven. Aan dit bedrag kom je door uit te rekenen wat je in totaal kwijt bent aan iets en dat door 12 te delen. Bijvoorbeeld het ANWB lidmaatschap kost omgerekend bijvoorbeeld €10,60 per maand en de bibliotheek €2,90. Zo vertaal je alle periodieke uitgaven naar een maandbedrag. Tel dan al die maandbedragen bij elkaar op en je hebt het benodigde spaarbedrag. Sommige zaken zul je moeten schatten (bijvoorbeeld naar de kapper gaan), maar al doende leer je.

Toen ik eenmaal bovenstaande methode ging hanteren, greep ik nooit meer mis, had ik altijd overzicht en stonden wij nooit meer rood omdat we een uitgave deden die we ons niet konden veroorloven. Geld besparen begint met overzicht.


Wat uitgaven betreft zal iedereen een ander overzicht hebben, maar wel is het altijd  zo dat je een duidelijk onderscheid moet maken tussen:
  • vaste lasten waar je niet onder uit kunt (hypotheek, energie, zorgverzekering) 
  • vaste lasten als gevolg van keuzes (sport, auto, verzekeringen, abonnementen)
  • dagelijkse uitgaven (huishouden, eten, drinken)
Kijk hieronder voor de voorbeelden van onze overzichten. Misschien heb je er iets aan?

Qua inkomen hebben we deze categoriën:

INKOMSTEN
13 e maand
extra
kinderbijslag
salaris Schatje
salaris Spaarcentje
teruggaaf belasting
vakantiegeld

Qua uitgaven hanteren we deze categoriën:
    VASTE LASTEN TYPE 1
    gas, elektra
    gemeenteheffing
    hoogheemraadschap
    hypotheek
    behandeling lelystad
    medische kosten
    water 

    zorgverzekering

    totaal vaste lasten 1
    VASTE LASTEN TYPE 2

    anwb

    autoverzekering

    benzine

    bibliotheek

    energieservice

    inboedelverzekering

    krant

    levensverzekering

    mobiele telefoon

    onderhoud auto

    openbaar vervoer

    sport

    taptoe/wf rangers

    telefoon, kabel, internet

    verzekeringspakket

    wegenbelasting

    totaal vaste lasten 2
    DAGELIJKSE UITGAVEN



    boodschappen

    huisdieren

    kapper

    kleding

    north sea jazz

    onverwacht

    oppas
    ouderbijdrage

    verjaardagen

    zakgeld

    totaal dagelijkse uitgaven
    RESERVERINGEN

    kleine buffer (kleding, vervanging apparatuur)

    periodieke uitgaven 
    pretpotje
    rekening kinderbijslag
    rekening voor medische uitgaven
    totaal reserveringen
    SPAREN
    grote buffer
    sparen studie Zoon
    totaal
    POSITIEF/NEGATIEF Over
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...