dinsdag 10 januari 2012

Geef jij meer of minder uit dan anderen in een vergelijkbare situatie

Je kunt me niet blijer krijgen dan dat je mij inzicht geeft in je uitgavenpatroon. Eén van de leukste onderdelen van consumindertijdschriften als Genoeg en Gelukkig vind ik het inzicht in het huishoudboekje. De verwondering kan twee kanten opgaan: omvallen omdat ik niet snap hoe mensen zó veel kunnen uitgeven of omvallen omdat ik niet snap hoe mensen zó weinig kunnen uitgeven. Het inspireert in ieder geval altijd om zelf weer eens kritisch naar de eigen uitgaven te kijken.

Het Nibud hanteert normbedragen voor allerlei categoriën. Je kunt op de site van het nibud persoonlijk budgetadvies krijgen aan de hand van de gegevens die jij invult. Het is makkelijk en snel te doen mits je al een duidelijk overzicht hebt van wat jij uitgeeft aan vaste lasten en dagelijkse uitgaven. De eerste keer dat ik het invulde (4 jaar geleden) had ik niet 1-2-3 voorhanden wat wij betalen aan waterlasten, laat staan dat ik meteen kon oplepelen wat we aan autobelasting betalen. Tegenwoordig staat dat allemaal in een excellbestandje en vul ik deze gegevens 1 keer per jaar op de site van het Nibud in om te kijken hoe we het doen.

Want het leuke van persoonlijk budgetadvies is, dat je inzicht krijgt in wat anderen uitgegeven bij een vergelijkbaar inkomstenpatroon en wat een basisbedrag is dat aan een bepaalde categorie zou moeten worden uitgegeven. Nu liggen die normen best hoog,  het Nibud rekent bijvoorbeeld als normbedrag voor kleding € 43 per persoon, per maand. Maar zo simpel is het natuurlijk niet. Voor 2 volwassenen die zuinig leven is dit veel, voor een opgroeiend kind die regelmatig nieuwe spijkerbroeken en schoenen nodig heeft, niet.

Is jouw goede voornemen van dit jaar om meer grip op je uitgaven te krijgen maar weet je niet waar je moet beginnen? Start dan eens met het persoonlijk budgetadvies van het Nibud. Misschien word je meer gemotiveerd om te bezuinigen als je ziet dat jouw gezin bijvoorbeeld op het gebied van voeding vele malen meer uitgeeft dan de norm. Het kan ook andersom werken. Ik zag bijvoorbeeld dat wij met ons volledige biohuishouding onder aan de normbedragen zitten, we geven gemiddeld € 100 minder uit dan anderen met een vergelijkbaar inkomen. Voor mij is dat een indicatie dat als ik nog bezuinigingen wil doorvoeren, ik me beter kan richten op een andere categorie.

Zo ontdekte ik ook dat wij in vergelijking met anderen met hetzelfde inkomen veel minder uitgeven aan energiekosten, abonnementen, recreatie, kleding, persoonlijke verzorging. Benzinekosten en medische uitgaven springen er negatief uit, daar geven wij weer veel meer aan uit. Maar helaas zijn dat 2 categoriën waar we nu nauwelijks invloed op kunnen uitoefenen anders dan dat ik snel beter moet worden en Schatje een baan dichterbij huis zou moeten vinden.

Nu gaat het Nibud uit van gemiddelden en kan ik echt wel nog volgens de kaasschaafmethode hier een daar plakjes wegsnijden door slimmer met het geld om te gaan. Maar het is wel een feit dat de echte 'voor de hand liggende' bezuinigingsklappers gemaakt zijn. Heel veel extra geld overhouden lukt dus niet, maar er zijn wel wat wensen en verlangens hier op het gebied van onderhoud in het huis. Bijvoorbeeld het opknappen van de keuken. Dat is een noodzaak, want hij valt langzaam uit elkaar. Dus dat is een spaardoel voor dit jaar. Maar ik droom ook van een andere binnendeur ter vervanging van het gedrocht dat nu de woonkamer ontsiert. Dat is niet echt een noodzakelijke uitgave, meer een luxe. De deur doet wat hij moet doen: open en dicht gaan, dus feitelijk is er niets mis mee, behalve dat hij pijn aan mijn ogen doet.

Hoe pak ik dat aan met een uitgavenpatroon waar niet meer heel veel op valt te bezuinigen en een inkomen dat niet meer stijgt?  Ik schreef het al eerder: bezuinigen is niet zozeer een kwestie van geld overhouden door zuinig te leven maar vooral ook van keuzes maken. Voorheen betaalde ik mijn kleding van mijn zakgeld (€ 10 per week). Dat is niet noodzakelijk maar ik vond 't leuk om te doen en het scheelde in het totale kostenplaatje. Nu ben ik van plan dit jaar geen kleding te kopen (kast hangt nog vol) en wil ik het zakgeld gaan sparen voor een mooie deur met een glas-in-lood-raam.

Ik heb gemerkt dat op deze manier met geld omgaan, heel lonend is. Voorheen gaf ik die € 10 per week uit aan kleine hebbedingetjes of een tijdschrift. Tot ik het ging opsparen en mijn kleding er van kocht. Zo heb ik overal potjes voor. Het restant van het huishoudgeld gaat in de pretpot (voor de bioscoop of een keer ergens lunchen), kleine meevallers gaan in de vakantiepot. Het gaat niet snel, het levert geen tonnen op maar het helpt wel kleinere spaardoelen te verwezenlijken en er is in geval van nood direct een mooie cash buffer voor handen.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...