woensdag 4 januari 2012

Begroting

Elk jaar maak ik een begroting voor het komende jaar. Ik schat in wat we per maand en per jaar gaan uitgeven. Onze lasten zijn ingedeeld in verschillende categoriën:
vaste lasten, type 1 (kan je niet omheen):
wonen, energie, heffingen en belastingen, zorgverzekering

vaste lasten, type 2 ( dit zijn lasten die meer afhankelijk zijn van je keuzes):
abonnementen (sport, bieb, krant, tijdschriften), vervoer (onderhoud, benzine, anwb, wegenbelasting, ), verzekeringen (inboedel, auto, wa)

reserveringen
potje voor de periodieke uitgaven (anwb, kapper, dierenarts, abonnementsgelden, onderhoud auto, zorgkosten)

sparen
kleine buffer (voor kleine onverwachte uitgaven tot € 500)
voor een buffer (voor grote rampen en uitgaven)
voor de studie van Zoon

dagelijkse uitgaven (wat overblijft na betaling vaste lasten en opzij zetten reserveringen en spaargeld)
boodschappen, zakgeld, oppas, pretpotje, divers

Deze indeling is voor ons heel helder. Op zich maakt het niet zoveel uit wat je in welke categorie onder brengt, als je maar wel goed in het snotje hebt, welke uitgaven onontkoombaar zijn en welke niet.

Als de indeling voor jou helder is, kun je gaan begroten. Door al je uitgaven bij te houden en door 12 te delen, weet je wat je per maand uitgeeft aan verschillende categoriën. Vervolgens bekijk je of je dit bedrag in het volgende jaar realistisch vindt, waarbij je rekening houdt met prijsstijgingen en te verwachten grote uitgaven waar je voor komt te staan. Misschien wil je wel bezuiningen op een bepaalde categorie om iets anders te kunnen bekostigen.

Ik houd sinds 2007 alles bij op de hierboven beschreven manier. Sinds 2 jaar gebruik ik de begroting ook om systematisch de uitgaven van bepaalde categoriën naar beneden te brengen. Te zien dat dit lukt levert een goed gevoel op. Gaven wij bijvoorbeeld in 2007 €7200,- (!) uit aan 'divers' (geen flauw idee meer waaraan dus), in 2011 was dit € 750 en weet ik wel waaraan het werd uitgegeven.

Het doel van de begroting van afgelopen jaar was om meer grip op de boodschappenuitgaven te krijgen en om de energierekening naar beneden bij te stellen. Dit is beiden gelukt. Gisteren schreef ik al dat wij € 326,- terugkrijgen van de energieleverancier. Het totaalbedrag van de boodschappen kwam € 500 lager uit dan vorig jaar. Dat ondanks de prijsstijgingen en de volledige overgang naar biologisch inkopen doen. Waar ik in 2010 jaar nog een beetje met hinkstap sprongen door "bioland" doolde, zijn we in 2011 volledig omgegaan op duidelijke gebieden. Alles wordt bio ingekocht (met uitzondering van koffie, pasta, rijst en andere redelijke onbewerkte producten) en om dit te compenseren wordt er vooral veel niet gekocht en zelf gemaakt (jam, chocopasta, brood). Ik had het wel iets te optimistisch begroot want de totaaluitgaven zijn € 200 boven de begroting uitgekomen. Het doel voor dit jaar zal zijn om op dit niveau te blijven.

Hoe deden we het op andere gebieden? We besloten vrij impulsief in augustus  de auto volledig af te betalen( € 11.000), dus de categorie vervoer werd nogal fors overschreden en de buffer daalde dramatisch. We hadden het geld toch en door het restant bedrag af te betalen, waren we in staat ons spaarbedrag met € 150 per maand te verhogen naar € 400 per maand.
Ook hadden we in 2011 andere onvoorziene uitgaven die een aanslag op de buffer vormden. In totaal gaven we in 2011 € 15.000 uit aan afbetalen auto, operatie van de kat, vervanging van de latop, vervanging van de tv, nieuwe autobanden, groot onderhoud aan de auto en opknappen van de schuur).

Tja dat zijn dus precies de redenen waarom we die buffer hebben.

Een andere uitgavencategorie die fors tegenviel was 'medisch'. Ik gaf gemiddeld € 200 per maand uit aan medicijnen en behandelingen die niet vergoed worden. Dit was niet begroot. Ik ben in februari vertrokken bij mijn vorige behandelaar en in mei onder behandeling gekomen bij het vermoeidheidcentrum in Lelystad. Werd bij de vorige behandelaar alles vergoed, in Lelystad is dit niet het geval. Maar de vorige behandelaar deed ook niets, anders dan me helemaal binnenste buiten keren en Lelystad schrijft medicijnen en suppelementen voor en heeft me doorgestuurd naar behandelaars in mijn eigen regio. Ik betaal dus veel maar er wordt nu ook meer gedaan om mijn situatie te verbeteren.

Grote meevaller dit jaar was de categorie pret (vakantie, uitstapjes, cadeautjes). Hier gaven wij veel minder uit dan begroot. Ik moest even nadenken hoe dit kan want in mijn herinnering zijn er meer uitjes naar de bioscoop geweest dan andere jaren en zijn we in totaal 3 weken op vakantie geweest, in tegenstelling tot het jaar ervoor.
Het antwoord ligt in de magische pretpotjes. Alles wat ik overhoud van het huishoudgeld, verdwijnt in de pretpot. Hiervan betaalde ik niet alleen alle sinterklaas- en kerstcadeaus maar ook een groot deel van het cashgeld van in totaal 3 weken frankrijk. Wat in de pretpot verdwijnt is al eens genoteerd als uitgave (bij het huishoudgeld) en wordt dus niet meer genoteerd als ik er daadwerkelijk iets mee betaal. Verder wordt het budget van de vakantie bepaald door het vakantiegeld, en dat heeft ook invloed op de keuzes die we maken met het soort vakantiebestemming en de soort vakantie (vroeger naar Italie en elke avond uit eten, nu goedkoper naar Frankrijk en hooguit 1 of 2 keer uit eten).

Zo, dit was - een wat rommelige - kijk in een deel van onze financiële keuken. Gisteren kreeg ik verschillende reacties op het stukje over de buffer waaruit blijkt dat iedereen het op zijn eigen manier aanpakt om een buffer te scheppen. Wat al die reacties gemeen hebben is dat er goed is nagedacht. En dat nadenken begint met een begroting, dit is de eerste stap is op weg naar je buffer.

Niet iedereen kan sparen voor een buffer die voldoet aan de norm van het Nibud. Maar als jij meteen in de problemen komt als je wasmachine het begeeft, dan zou het je 1e prioriteit moeten zijn om te beginnen met sparen, als is het maar € 50 per maand. Elke stap is er één....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...