zaterdag 9 juli 2011

Nog meer overzicht

Oplettende lezers hebben vast wel gemerkt dat ik wat heb aangerommeld met de opmaak en indeling van dit blog. Ik had behoefte aan meer rust en overzicht, vast omdat het in mijn leven momenteel wat onrustig is.

Ik heb wat meer pagina's aangemaakt zoals jullie zien. Zo kan ik meer informatie en tips kwijt, zonder dat de hoofdpagina onoverzichtelijk wordt. Zo heb ik de pagina's (Be)Sparen en Duurzaam, lekker en gezond toegevoegd waar jullie de tips en links vinden die eerder op de hoofdpagina stonden, nu mét uitleg erbij over de inhoud van de sites waarnaar ik verwijs.

Op de (be)sparen pagina staat met ingang van vandaag een nieuwe link naar een site die ik via twitter ontdekte. Al geruime tijd houd ik een kasboek bij in een excell-sheet. Hierdoor hebben wij grip gekregen op onze inkomsten en uitgaven en lukte het ons om een begroting te maken en ons eraan te houden. Toch blijft het altijd een flink rekengedoe. Ik had behoefte aan een programma dat alles voor mij uitrekent en bijvoorbeeld vertelt: je kunt nog zo en zo veel uitgeven deze maand.

En dat bestaat! Op Plan je budget kun je heel makkelijk voor jezelf een overzicht maken. Je kunt uitgaven en inkomsten noteren die maandelijks terugkomen en uitgaven en inkomsten die eenmalig zijn, of steeds wisselen. Het voordeel hiervan is dat je uiteindelijk minder hoeft in te voeren. Heb je eenmaal de hypotheek, de energiekosten en je andere vaste uitgaven en inkomsten ingevoerd, dan keren ze maandelijks terug in het overzicht en hoef je alleen nog maar aan te geven of de betreffende uitgave al is afgeboekt of niet. Het systeem rekent zelf voor jou uit hoeveel er nog over blijft om te besteden.

Hierdoor kun je maanden vooruit plannen, grote uitgaven in de toekomst inboeken en zien wat voor effect dat heeft en naar aanleiding daarvan actie ondernemen. Alles kan worden onderverdeeld in catgoriën die standaard zijn, maar er kunnen wel wat zelf naar eigen behoefte aan toegevoegd worden. Fijn is dat je limieten kunt stellen aan bepaalde categoriën, al moet ik nog wel even uitzoeken hoe dit werkt. Zo kan je bijvoorbeeld meteen zien of je de grens van je huishoudgeld hebt bereikt voor de maand waar je in zit en je zuinig aan moet gaan doen. Ik ben hier heel enthousiast over en ga dit voortaan gebruiken. Het geeft net wat extra rust in mijn hoofd, zodat er energie over blijft voor andere dingen.

vrijdag 8 juli 2011

In volle vaart vooruit!

Denkbeeldig dan he, want ik ga niet zo snel. Maar het brein werkt op volle toeren en het laatste woord over onze begroting is nog niet gezegd. Ik zie de financiële tegenslag dan maar als een uitdaging waar ik mijn tanden in zet om nog meer uit nog minder te persen! Het prikkelt in ieder geval mijn creativiteit.

Want er komt nog meer aan. De krant berichtte vanmorgen al dat veel voedselprijzen nog meer gaan stijgen. Ook de prijs van het gas gaat nog meer omhoog. De prijzen van veel apparaten daarentegen gaan omlaag, dus wie een nieuwe computer nodig heeft moet binnenkort zijn slag slaan.

Ik hou me nu alleen nog even rustig voordat ik op de barricaden kruip, want ik heb een oorontsteking. Au!

donderdag 7 juli 2011

Omgaan met tegenslag

Na alle berekeningen en voorlopige belastingaanslagen volgde dan gisteren het telefoonje naar de Belastingdienst. Het pakt allemaal heel negatief uit voor ons. Heel in het kort: door niet meer inkomen uit arbeid te ontvangen maar een uitkering, kun je geen aanspraak meer maken op arbeidskorting of combinatiekorting. Vreemd genoeg mag je als 'uitkeringstrekker' wel loonheffing betalen (wel de lasten, niet de lusten).

Dit scheelt flink in de maandelijkse teruggave. Omdat ik het eerste half jaar blijkbaar wel die kortingen heb gekregen, wordt dat nu teruggevraagd door middel van een onduidelijke acceptgiro voor het bedrag van €2146 met de dreiging dat je voor de termijn moet betalen, maar wat die termijn is, wordt nergens verteld.

Aan de andere kant krijgt Schatje wat meer dan hij kreeg en dat beetje extra wordt verspreid over de komende 6 maanden gestort. Op onze vraag of het niet allemaal automatisch verrekend kon worden, zodat we niet zo hoeven gaan schuiven met bedragen, kregen we een negatief antwoord. Dat hadden we vooraf moeten aanvragen. Maar wij wisten dit niet van te voren! Op onze opmerking dat dit je dit nergens in de digitale aangifte kunt aangeven, kregen wij het verhelderende antwoord: dat klopt, dat kan ook alleen per brief worden aangevraagd.

Waarom wordt er geen betalingstermijn genoemd voor het terug te betalen bedrag? Omdat ik dit in termijnen mag terugbetalen. Of in één keer, dat mag ik zelf weten. Wij kiezen voor gespreide betaling, want als ik het geld ga onttrekken van de spaarrekening lopen we rente mis.

Al met al gaan we er € 324 per maand op achteruit. Ook ben ik nu met een nieuw behandeltraject gestart wat me ongeveer € 150 per maand gaat kosten. Dat is dus bijna € 500 wat ik even moet wegpoetsen in de begroting! Waar ik van de week nog optimistisch schreef dat we gelukkig nog altijd kunnen sparen, moet ik nu concluderen dat dit niet meer gaat lukken. Als we niet sparen (met uitzondering van € 50 per maand voor het studiefonds van Zoon), redden we het net en hoeven we de buffer niet aan te spreken. Wel reserveren we altijd nog geld voor periodieke uitgaven.

Vanf 2012 zou dan de belastingschuld moeten zijn afgelost en kunnen we weer gaan sparen. Weliswaar minder dan voorheen maar in ieder geval weer een vast maandelijks bedrag. Tot zover. Er is weinig aan de hand anders dan even flink schrikken. We gaan evengoed op vakantie, want dat geld "staat al klaar" en de buffer wordt niet aangesproken.

Maar toch voel ik me vandaag verschrikkelijk zielig en onderuit gehaald. Ik voel me uitgeblust en boos en moe en verdrietig over de macht van het geld en de situatie waarin ik zit. Ik ben een enorm levenslustig persoon geboren in het verkeerde lijf. Morgen zie ik het vast weer positief in, klaag ik niet en schrijf ik weer een opwekkend stukje over duurzaamheid of prijzen in de supermarkt of geef ik een consumindertip.

Maar vandaag niet, starend naar de begroting in mijn excelletje vind ik dat ik vandaag best even mag sippen en mokken.....

woensdag 6 juli 2011

bloggen - euh twitteren - tweet -huh?

 
Spaarcentje blogt
t moet niet gekker worden zeg....

Verspilling van geld of hoe bedrijven omgaan met zieke werknemers

Vandaag geen 'Tweedehands Woensdag' maar een stukje naar aanleiding van een krantenbericht. De Volkskrant plaatste vandaag een artikel over bedrijfsartsen, die zo door werkgevers onder druk gezet worden dat ze hun werk niet meer goed kunnen uitvoeren.

Werkgevers willen geld verdienen en zieke werknemers drukken negatief op de balans. Het is begrijpelijk dat een werkgever niet staat te juichen in geval van veel zieke werknemers. Bedrijfsartsen die advies moeten geven over de belastbaarheid van een werknemer, worden steeds meer gedwongen om te pushen tot een snellere terugkeer naar de werkvloer. De belangrijkste vraag aan een langdurig zieke werknemer zou moeten zijn: wat heb je nodig om weer aan het werk te kunnen gaan? Dat zou kunnen zijn: coaching, rust, financiële ondersteuning bij een revalidatietraject, aanpassing van de werkplek, andere werkzaamheden. In plaats daarvan wordt meestal alleen maar de vraag gesteld: wanneer ga je weer werken?

Ongetwijfeld zijn er werknemers die een beetje onder druk moeten worden gezet om weer aan het werk te gaan. Die het wel prima thuis vinden. Alleen ik ken ze niet. Ik ken wel mensen die om verschillende redenen zijn uitgevallen en keihard werken om weer terug te (mogen) komen in het arbeidsproces. Helaas zien werkgevers dit niet altijd en geven ze targets mee aan bedrijfsartsen die voor een arbodienst werken. 'Zo en zoveel mensen moeten er weer aan het werk het komende half jaar, goedschiks of kwaadschiks'. Hierdoor wordt er veel geld verspild.

Als ik naar mijn eigen ervaring kijk, dan zie ik alleen maar gemiste kansen. In de beginjaren dat ik ziek was en nog in dienst van mijn werkgever, heb ik 6 verschillende bedrijfsartsen van 2 arbodiensten gesproken, allemaal niet voorbereid, niet ingelezen en niet op de hoogte. Ik heb 6 keer gehoord: 'vertel eens, wat is er met je aan de hand?'  Na nummer 6 heb ik mijn hakken in het zand gegooid en toen de oproep voor nummer 7 kwam, heb ik gezegd niet meer mee te werken en alleen nog maar bij nummer 6 te willen komen.

Nummer 6 werd het dus en die beste man heb ik een aantal malen gezien. Wat ik zag was een bedrijfsarts die geen tijd kreeg voor de zieke werknemers, die werd tegengewerkt door de werkgever en alleen maar werd gepusht om zijn targets te halen. Een bedrijfsarts die mij vertelde dat het ziektepercentage bij mijn werkgever zo hoog was (9 %) dat de loyaliteit van de arbodienst langzaam verschoof van werkgever naar werknemer. Dit was een jaarlijks terugkerend verschijnsel en zodra dat gebeurde, stapte de werkgever over naar een andere arbodienst die nog betere resultaten beloofde en nog minder zieke werknemers. Met als belangrijkste motivatie: geld besparen.

Ergens tussen bedrijfsarts nummer 2 en 5, ben ik met mijn haren naar het werk gesleept. Omdat nummer 4 mij na 5 minuten zei dat hij dacht dat ik niet goed snik was en dat hij me nog een maand de tijd gaf en dan moest ik terugkomen en een re-integratieplan bespreken. Hoewel ik zei dat het niet ging, nam nummer 5 dat advies over. Al mijn redenen werden van tafel geveegd en als psychisch opgevat. Mijn uitleg dat ik me ziek voelde werd als 'weerstand tegen werken' opgevat. Omdat je dat etiket niet opgeplakt wil krijgen, ben ik dus weer aan het werk gegaan en dat is met recht het domste te noemen wat ik ooit in mijn leven heb gedaan. Door te gaan werken terwijl dat eigenlijk niet kon en dit 4 maanden vol te houden totdat ik volledig fysiek in elkaar klapte, heb ik een enorme terugslag veroorzaakt en een verergering van mijn klachten, waar ik tot op de dag van vandaag last van heb. Voor die tijd kon ik veel meer dan dat ik nu doe. Ik was in staat om elke dag een stukje te wandelen, Zoon naar school te brengen, wat mensen te zien, alleen alles met mate. Na die tijd is mijn belastbaarheid tot een heel minimaal niveau gezakt. Ik ga hooguit 2 tot 3 keer in de week even met de fiets weg, in winkels kom ik liever niet en sociale contacten zijn vrijwel niet meer mogelijk. Daarnaast heb ik wekelijks migraineaanvallen, spier- en gewrichtspijnen, ontstoken lymfeklieren. Op neurologisch gebied heb ik veel problemen: ik verwerk heel moeizaam prikkels, heb spraakproblemen gekregen (gooi woorden door elkaar, zeg koelkast als ik oven bedoel, stotter). Voor wie het inmiddels herkent: ik heb ME-CVS en dat is een aandoening waarbij het herstellend vermogen van het lichaam niet meer werkt. En hoe meer je over je fysieke grens gaat, hoe erger de klachten worden.

Toen de werkgever dat door kreeg, probeerde hij van me af te komen door me geld te bieden. Gelukkig trapte ik daar niet in en ben ik het "normale" keuringstraject doorlopen, kreeg een WIA-uitkering en werd ontslagen. Hadden de bedrijfsarts en werkgever toentertijd naar mij geluisterd en mij meer tijd gegeven, dan was ik nooit zo teruggezakt. Misschien zou het dan wel mogelijk zijn geweest om op een later moment dat mijn lijf daar aan toe was, voorzichtig en aangepast weer te gaan werken. Het zou de werkgever geld hebben gescheeld en mij zeker ook.

Met uitzondering van een paar hele lieve collega's heeft het bedrijf mij alleen maar stress opgeleverd en dwang op mij uitgeoefend, vanaf het moment dat ik niet meer kon presteren. Er is nooit aan mij gevraagd: goh, hoe gaat het nu met je?  'Ze' zijn zelfs nooit eens bij mij thuis geweest met het geijkte bloemetje. En mijn verhaal is niet uniek. Er kan zoveel geld worden bespaard door te investeren in de relatie met een zieke werknemer, in plaats van jaarlijks een contract aan te gaan met de arbodienst die het goedkoopste een dienst kan leveren. En de bedrijfsarts die zit daardoor klem.


dinsdag 5 juli 2011

Balans van het eerste half jaar.

Zonder in details te treden die maken dat alle financiële ins en outs van Huize Spaarcentje op straat liggen, is het misschien wel leuk voor jullie om een beetje mee te kijken wat ik doe als ik goochel met geld. Ik hou al jaren onze inkomsten en vooral uitgaven bij in  het huishoudboekje van Spaarblog dat ik heb aangepast naar onze situatie. Ik hanteer de volgende categorieën:

Voor uitgaven:
  • Wonen (hypotheek, energie, gemeentebelastingen)
  • Verzekeren (zorg, boedel, etc.)
  • Onderhoud (huis & tuin)
  • Abonnementen en contributies (sport, krant, bibliotheek, etc.,
  • Vervoer (auto & fiets, zowel onderhoud als bezinekosten)
  • Huishouden (boodschappen, overblijf, collectes, glazenwasser)
  • Persoonlijke verzorging (kleding, kapper)
  • Pret (hobby, cadeaus, vakantie, uitgaan, feestdagen)
  • Medisch/Gezondheid (medicatie, zorgkosten)
  • Divers

Tevens noteer ik de inkomsten en wat we sparen (dat laatste wordt niet als uitgave meegeteld).

Ik werk met een begroting, gebaseerd op onze uitgaven, zodat ik een schatting kan maken van wat we gaan uitgeven in een jaar. Dit bevalt heel goed. Als je weet dat er bepaalde grote uitgaven aankomen, zoals onderhoud aan je huis, dan kun je van te voren de begroting aanpassen en bijvoorbeeld je spaarbudget verhogen, indien mogelijk.

Elke maand bekijk ik het huishoudboekje om voor ons te applaudiseren of ons juist bestraffend toe te spreken. Maar uitgaven en inkomsten kunnen variëren en zo ook de prijzen van goederen en artikelen, dus is het zaak om regelmatig te controleren of de begroting wel realistisch is. Net zoals ik regelmatig de meterstanden bekijk, om te kijken of we op ‘koers liggen’ en we niet veel meer verbruiken dan geschat, zo kijk ik ook 2 keer per jaar (halverwege en op het eind) naar de totaaluitgaven tot dan toe. Het eerste halfjaar van 2011 is voorbij en het wordt tijd om de balans op te maken en aandachtspunten te formuleren. Moeten we de buikriem aantrekken of kunnen we juist wat meer met geld gaan strooien?

Wat meteen opvalt, is dat we meer uitgaven dan gepland: we overschreden het budget met € 769,69. Er waren onverwachte hogere uitgaven: belastingen, een andere fiets, zorgkosten voor mij.  Aan de andere kant hadden we een onverwachte financiële meevaller die meteen naar de spaarrekening werd doorgestuurd.

De hogere kosten werden zo te zien vooral veroorzaakt door de hogere benzineprijs en het onderhoud aan de auto, dat veel hoger uitviel dan verwacht. De auto is zo goed als nieuw dus we gingen ervan uit dat de grote beurt zou meevallen. De € 400 die het ons kostte kwam dus uit de lucht vallen. Aan de hogere benzineprijs kunnen we weinig doen, dus ik heb het budget verhoogd.

Een andere post waarbij we meer uitgaven dan gepland is het kopje ‘kleding en persoonlijke verzorging’. Hoewel ik altijd het idee heb dat we nooit iets kopen, staat het er toch echt zwart op wit en cijfers liegen niet. Schatje had noodzakelijke kledinguitgaven voor zijn werk en een pak is nu eenmaal duur. Als ik verder naar de lijst kijk van gekochte kleding, zit er weinig overbodigs bij. Zoon groeit als kool en heeft echt absurd vaak nieuwe schoenen nodig gehad de afgelopen periode. Ik kan nu 2 dingen doen: de begroting bijstellen of kijken of we het de rest van het jaar kunnen doen met het restant van het kleedbudget. Ik hoop toch uit te kunnen komen, zelf heb ik weinig meer nodig, ik zit goed in de winterkleding en schoenen. De meeste uitgaven zullen voor Zoon zijn.

Een andere niet gehaalde post is die van gezondheid/zorg. Ook dit is moeilijk te beïnvloeden. Dit zijn uitgaven waar we niet op kunnen beknibbelen. Ik denk zelfs dat we het heel erg gaan overschrijden dit jaar want ik start deze week met een nieuw behandeltraject waarbij ik flink zelf zal moeten gaan bijbetalen. Dus dit budget zou zelfs verhoogd moeten worden.

In de categorieën onderhoud, pret en divers gaven we fors minder uit dan gepland en in de overige posten liggen we op koers.

Te verwachten grotere uitgaven komende half jaar:
  • Vakantie (geld al weggezet, vakantie wordt betaald van het vakantiegeld) en feestdagen (sint- en kerstcadeaus, wordt voor gespaard maandelijks)
  • Onderhoud schuur (deurpost is weggerot, dit wordt betaald uit de buffer)
  • Eventueel: nieuwe laptop (als de uitgaven rest van het jaar meevallen of eerder indien deze laptop de geest geeft, wat zomaar zou kunnen) (als er geld uit de lucht komt vallen)
  • Schilderen van het huis (kosten van de verf, en Schatje het werk laten doen)

Wat zijn de acties:
  • Bijstellen posten ‘zorg’ en ‘vervoer’
  • Verlagen post ‘sparen’ in verband met omlaag gaan van onze belasting teruggaaf (scheelt 130 per maand)
  • Goed opletten met aanschaf kleding, echt alleen de noodzakelijke uitgaven

Conclusie:
We doen het best goed. Het overschrijden van het budget wordt vooral veroorzaakt door zaken die we niet goed in de hand kunnen hebben. Uitspattingen en impulsaankopen komen niet meer voor. Hogere kosten zijn te verklaren in tegenstelling tot vroeger toen we geen flauw idee hadden waar het gebleven was. Minder inkomen kan helaas nu niet meer worden opgevangen door bespaaracties en gaat ten koste van het te sparen maandelijkse bedrag. Waar we in voorgaande jaren besparingen konden doorvoeren door abonnementen op te zeggen (tijdschriften, tv-gids, sport) en te bezuinigen op het huishoudgeld en (vooral!) op impulsuitgaven, is nu de grens wel bereikt. Evengoed is sparen gelukkig nog altijd mogelijk en zitten we nog ruim op de 10% van ons inkomen.

Zo dit was een kijkje in de keuken van onze financiële huishouding! En jullie? Kijken jullie tussentijds ook hoe jullie het doen?

maandag 4 juli 2011

De maandagse bespaartip

Zoon is dol op yoghurtdranken. Hij drinkt geen melk, daar reageert hij niet goed op dus een glas yoghurtdrank, een bakje yoghurt of de plak kaas op brood is zo'n beetje het enige zuivel dat hij naar binnen krijgt. Nu vind ik de yoghurtdranken die te koop zijn niet echt geschikt. De goedkopere merken zitten vol troep en de duurdere merken zitten misschien wat minder vol met troep maar altijd nog vol met suikers of (nog erger in mijn ogen) lightstoffen. Er is een acceptabel biologisch merk beschikbaar, maar dat is ook erg zoet en nog altijd duurder dan zelf maken.

Want dat is heel simpel. Teunie heeft in haar boek een recept voor yohurtdrank geplaatst dat heel eenvoudig te maken is (en dat vast ook wel ergens op haar blog te vinden is). Mijn yoghurtdrank is daar een variant op, want ik maak een suikervrije drank.

Wat heb je nodig:
100 ml diksap in een smaak die je kind lekker vindt (diksap is ongezoet)
400 ml magere yoghurt
500 ml water
6 druppels stevia (*)

Doe alles in een maatbeker en roer door met een garde. Proef even of het zoet genoeg is voor de smaak van je kind en giet over in een literfles. Bewaar in de koelkast. Even schudden voor gebruik.
Heb je geen bezwaren tegen suiker, gebruik dan gewone limonade. Dat doe ik ook wel eens hoor, het is niet zo dat Zoon nooit iets met suiker krijgt.

Ik kan me zomaar voorstellen dat je met meerdere kinderen in huis en vriendjes/vriendinnetjes over de vloer, flink wat kunt besparen door dit zelf te maken. Ik doe het vooral om gezondheidsredenen. Nu weet ik precies wat er in zit!

Wat is Stevia?
Stevia is een plantaardige zoetstof gemaakt van Honingkruid en vele malen zoeter dan 'gewone' suiker zonder de bekende nadelen van suiker. Het bevat geen caloriën, is niet slecht voor je tanden en het zou zelfs geneeskrachtige eigenschappen bevatten. Of dat zo is weet ik niet maar het smaakt prima en bevalt goed.
Stevia mocht lange tijd niet worden verkocht als zoetstof maar sinds april 2010 is het toegestaan in alle landen van de Europese Unie. Het is verkrijgbaar in reform- en natuurwinkels en te koop in poedervorm, tabletjes en druppelextract. Ik gebruik altijd het extract. Als je wilt weten wat je er allemaal mee kunt doen, kijk dan eens voor meer steviarecepten op Spaarcentje kookt

zondag 3 juli 2011

de financiën van juni

Eerder schreef ik het al, juni was geen goedkope maand voor ons. We kochten een "nieuwe" fiets voor Schatje omdat de oude fiets de geest gaf, we vierden een verjaarsfeestje en we hadden een belastingtegenvaller, die gelukkig kon worden weggestreept door een financiële meevaller, afkomstig van mijn oude werkgever. De belastingperikelen werden evenwel op de laatste dag in juni en dus op de de valreep nog vervelender dan ze al waren. We kregen het verzoek om € 2142 terug te betalen. Dit omdat de voorlopige aanslag van 2011 werd gewijzigd.

Na veel gereken en buikpijn en dingen uitzoeken is het allemaal ook wel weer te verklaren. Waar ik linksom moet terugbetalen, krijgt Schatje rechtsom wat extra uitgekeerd dan eerder het geval was. Evengoed gaan we er ongeveer €130 per maand op achteruit omdat de belastingterugaaf met ingang van deze maand een stuk minder is. Als je niet meer werkt maar een wia-uitkering ontvangt, heb je geen recht meer op arbeidskorting en combinatiekorting en dat scheelt zomaar bijna € 3000 minder die je kunt aftrekken. Jammer dat we er nu achter komen dat ziek worden niet alleen een inkomensverlies van 30% betekent, maar dat je een jaar later via de belasting ook nog eens flink gepakt wordt.

Afijn, gewoon slikken die drol, er zijn ergere dingen in het leven. We hebben een dak boven ons hoofd en een buffer en dit overleven we ook wel weer. Het heeft wel gevolgen voor het te sparen bedrag per maand. Voor het eerst in 2,5 jaar moet ik dit naar beneden bijstellen, dat vind ik heel spijtig!

Op boodschappengebied gaven we meer dan anders uit: € 504,80. Ik deed voor het eerst bioboodschappen via internet voor een maand vooruit en verkeek me wat op de benodigde voorraden. Maar daar profiteren we deze maand natuurlijk ook van. Ook kocht ik voor € 35 biobrokken voor de poezenbeesten, en dat hakt er ook in natuurlijk. Maar dan hebben we wel weer een vooraad voor ongeveer 2,5 maand. Dus al met al ben ik niet ontevreden. Zeker niet gezien het feit dat we toch weer richting nog meer biologische boodschappen zijn opgeschoven. Ik ben zeer recent overstag gegaan met tandpasta (nee die ga ik niet zelf maken, ik ken mijn grenzen) en dat was geloof ik het laatste dat nog aangepakt moest worden. Maandverband koop ik gewoon in de super en ik ga geen uitwasbare lappen kopen, ook dat is een grens die ik niet over wil gaan.

Het streven voor volgende maand is met de boodschappen in ieder geval onder de € 500 te blijven, liefst uit te komen rond € 450. We gaan zien of het lukt!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...