vrijdag 27 mei 2011

Gedoe met cijfers

De dag ging voorbij met rekenen en zweten en hoofdpijn krijgen. Zoeken in de papieren, de jaaropgaaf, de belastingaangifte, de salarisstroken. Hoe kan het toch dat ik 30 % minder inkomen heb en toch € 600 moet terugbetalen? Schatje is een cijferwonder maar komt er ook niet echt uit. Het vervelende is dat ik afgelopen jaar én door mijn oude werkgever ben betaald en door het UWV en dat maakt het ook niet overzichtelijker.

Waar aan de ene kant dus € 600 weglekt, stroomt er aan de andere kant precies weer € 600 naar binnen, aangezien we en passant ontdekten dat er met de afrekening van mijn oude werkgever iets is misgegaan. Vreemd genoeg hebben die beide bedragen niet met elkaar te maken, ook al zou dat voor de hand liggen omdat het hetzelfde bedrag is. Als we niet zo schrokken van de aanslag, zouden we trouwens dit nooit hebben ontdekt. Mijn werkgever heeft mij vorig jaar een maand te lang doorbetaald. Ik heb dit geld terugbetaald maar het bleek ook in te zijn gehouden op de eindafrekening. Maar die eindafrekening ging om vakantiegeld en uitbetaalde niet genoten vakantiedagen en de specificatie was zo hoofdpijn opwekkend dat ons toen niet is opgevallen dat er ook dit bedrag werd ingehouden.

Vervelender is dat het maandbedrag van de belastingteruggave ook aangepast gaat worden. De verwachting is dat we € 100 tot € 120 minder gaan ontvangen. Dat moet ergens vandaan komen dus ben ik aan de slag gegaan met de begroting. Dat is bekend terrein voor mij en dat kan ik! Dus ging ik weer schuiven en schaven met bedragen totdat het weer klopt en we evengoed netjes onze 10 % sparen. Maar goed voelt dit niet. Het vreemde is dat de telefonische uitleg die we vandaag kregen van de Belastingdienst, gestaafd wordt met cijfers die nergens in hun papieren genoemd worden en door ons dus niet kunnen worden gecontroleerd. Dus gaan we binnenkort maar eens de Belastingdienst met een persoonlijk bezoek vereren, want het bestaat toch niet dat we met veel minder inkomen meer belasting moeten gaan betalen. Wordt die economische crisis soms volledig op Huize Spaarcentje afgewenteld?

Herkenbaar voor jullie? Ook zo geschrokken van die blauwe envelop?

donderdag 26 mei 2011

Het is zo'n dag


Een dag die niet lekker loopt. Met Gierende Hormonen. Met een internetaansluiting die eruit lag. Met een onbestemd gevoel. Met de pest in het lijf omdat we een belastingaanslag kregen van €600. Met pijn in het lijf omdat ik deze week te vaak over mijn grenzen ging.
Maar ook een dag dat ik een prachtige bos bloemen kreeg. Met fijne momenten met vriendin I en haar 3 jarige T, die je de oren van je hoofd kletst. Met lekker roetsjen in de keuken op mijn nieuwe zadelkruk. Met een maaltijd die voor me bereid wordt want het is 'Oma Kookt-dag. En met een tas vol met was die ik klaar heb gezet en die ik niet hoef te wassen, omdat ze die mee neemt (maaltijd er in, was er uit......) Met de laatste (opgenomen) aflevering van Dexter die ik straks ga kijken. En met heerlijk gierende wind en Hollandse luchten.

woensdag 25 mei 2011

Tweedehands woensdag


Vandaag aandacht voor de ventilator die we van mevrouw De H. kregen, nu 2 jaar geleden toen zij naar een verzorgingshuis ging. Het is een mooie blazer, weliswaar nieuw maar een ouderwets model, en past goed bij onze bij elkaar geraapte inrichting die deels oud antieke familiestukken bestaat en deels modern is. Hij hoort heen en weer te kunnen draaien tijdens het blazen, maar daar heeft deze ventilator niet altijd zin in. Maakt niet uit, we zijn er evengoed heel blij mee!

dinsdag 24 mei 2011

Zou jij betalen voor korting?

De duurzame consument kan voor de dagelijkse boodschappen in mijn stad kiezen uit twee biologische winkels. De één is van oorsprong een 'groene' drogisterij (hierna te noemen De Chaoot)) die zijn assortiment gaandeweg heeft uitgebreid met etenswaren, boeken, kleding, stenen en new age artikelen. De ander is een winkel die onlangs werd overgenomen door een landelijk bekende biologische winkelketen (hierna te noemen De Chagrijn).

De Chaoot is een geweldige winkel wat keuze betreft, je moet alleen wel goed kunnen zoeken want alles wordt continue verplaatst, of midden in het gangpad gezet in afwachting van verplaatsing en vervolgens vergeten, zodat je er je nek over breekt. Het is er een chaos en dat is mild uitgedrukt. Ook verkeren de groente in ernstige depressie. Wel is het personeel supervriendelijk en neemt het altijd de moeite om iets uit te zoeken of op te zoeken voor de klanten. Ook geeft De Chaoot altijd korting, ze hebben bovenop de vaste klantenkorting van 2% ook regelmatig hele fijne aanbiedingen zoals 3 potten appelstroop voor de prijs van 2 of artikelen met een buts in de verpakking voor de helft van de prijs.

De Chagrijn doet dat nooit. Het personeel daar gedraagt zich sowieso alsof het overal kramp heeft en is bijzonder klantonvriendelijk. Mijn moeder heeft ooit meegemaakt dat een klant aan de kassadame vroeg of ze even een vraag mocht stellen. Het antwoord was dat ze op haar beurt moest wachten. Toen de dame aan de beurt was stelde ze een vraag en daarna nog een vraag. Waarop de kassadame zei: u zou maar één vraag stellen, nu is de volgende aan de beurt.

Dit was geen grapje helaas en nadat ik zelf een keer een woordenwisseling kreeg over een koolrabi, die volgens de cheffin een knolsdelderij was (en waarop de rest van het personeel mij gelijk gaf en toen werd de sfeer heeeeeel onaangenaam), heb ik de winkel vervolgens lang gemeden. Maar de groenten zijn kakelvers en alles staat overzichtelijk uitgestald, dus ik kom er toch weer sinds een maand, na meerdere malen met lege handen te zijn thuisgekomem van de Chaoot omdat de groenten in té erge staat waren. Ik heb daar al vaker een opmerking over gemaakt maar hoe aardig ze ook zijn, die boodschap komt niet aan.

Op naar de Chagrijn dus. Nu ze onlangs zijn overgenomen merk je kleine veranderingen. Het assortiment is wat anders, er zijn wat meer huismerken die iets goedkoper zijn en de doorstroming bij de kassa is beter omdat daar het brood is weggehaald dat nu voorgesneden in de winkel voor het pakken ligt. Toen ik vorige week afrekende vroeg het meisje aan de kassa of ik een klantenpas wou. Dan kreeg ik 2 % korting bij een bedrag van € 25  aan boodschappen, en 3% korting bij een bedrag van € 50. Of ik geïnteresseerd was? Ja?  Of ik dan wel eerst even € 10 wilde betalen! Ik krijg dus alleen korting als ik jullie eerst betaal? Het kassameisje voelde hem al aankomen en kreeg een kleur als een boei. Het winkelmoment was al niet zo goed begonnen aangezien ik om 5 over half  9 voor de deur stond en naar binnen wou maar de deur was op slot en de sleutel was zoek en er werd me door middel van boze gezichten duidelijk gemaakt dat het niet werd gewaardeerd dat ik zo vroeg kwam winkelen, ook al was dat op een tijdstip dat de winkel toch echt open hoorde te zijn. Die vervelende klanten toch!

"Het beste voor iedereen"! is het motto van deze keten. "Het beste voor iedereen maar eerst voor ons" dekt beter de lading volgens mij! Normaal krijg je toch korting omdat je wordt beloont voor je loyaliteit als klant, maar nu moet je eerst betalen om pas na maanden in aanmerking te komen voor een korting. Belachelijk! Ik zou juist meer gestimuleerd moeten worden omdat ik me blauw betaal aan biologische spullen!

Wegblijven dan maar? Dat is helaas geen optie, wil ik goede en biologische verswaren hebben dan is deze winkel de enige keuze. Er is hier helaas geen bezorgdienst van biologische groenten en een Odin pakket zie ik niet zitten omdat ik dat zelf moet ophalen en de ophaalplek hier nogal uit de buurt ligt. Het personeel kan er bovendien niets aan doen dat dit het beleid van de keten is. Maar het kan wel meer moeite doen om mij als klant wat prettiger te benaderen. Of in ieder de deur van het slot te halen.

Wat vinden jullie. Is het normaal om te betalen voor korting?

maandag 23 mei 2011

De avonturen van krulandijvie - een beeldverhaal


Het vertrouwde

Begin van het avontuur

Ontsnappen was niet mogelijk

Is er nog redding mogelijk?
 Weet het restant van Krulandijvie uit deze lade te ontsnappen?
Lees het volgende week, in deel 2 van De avonturen van krulandijvie!

zondag 22 mei 2011

Niet één maar twee awards...

Eerder deze maand kreeg ik een award van Eenvoud loont waarin ze meldt dat ik inspirerend schrijf en met de nodige relativering. En zojuist kreeg ik nóg een award, dit maal van Fredrigues Wereld met de zeer complimenteuze woorden dat ik over doorzettingsvermogen, optimisme en (nu ook weer) vermogen tot relativeren beschik.

Wat een leuk compliment! Dank hiervoor! Zeker als je bedenkt dat het genoemde relativeringsvermogen niet bepaald is komen aanwaaien. Als er één iemand rondliep met een goed ontwikkeld gevoel voor drama, dan was ik het wel! Maar mensen kunnen veranderen blijkt maar weer. Niet alleen het ouder worden, ook de ervaringen die we onderweg opdoen maken dat we een predikaat opgeplakt krijgen dat vroeger als een te krap zittende jas zou hebben gezeten en die nu als gegoten zit. Tot mijn eigen verbazing, dat dan weer wel.

Het idee van een award ontvangen is ook het doorgeven. Daar heb ik lang over nagedacht want al begin mei toen ik de award van Eenvoud loont ontving, begon ik te piekeren over wie er met zijn/haar blog aandacht verdient. Ik ga voor een aanmoedigingsaward voor Oog op de toekomst in de hoop dat ze weer vaker een blogje gaat schrijven. Nu door de drukte van haar opdrachten en het turbulente jaar dat ze doormaakt, is het er niet veel van gekomen. Het was zelfs een tijd stil op haar blog. Een paar weken geleden maakte ze een doorstart en ik hoop dat ze dit doorzet!

Dus bij deze slinger ik de award de digitale ruimte in, vangen!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...