vrijdag 2 december 2011

Vervolg kosten van een studie

Gisteren leidde mijn blog over de kosten van een studie tot een leuke mailwisseling met de Student waar ik het over had. Mocht je pas vandaag inhaken: eergisteren riep ik dat een studerend kind € 25.000 kost (verspreid over 4 jaar) en daar werd op gereageerd vanuit alle hoeken, waaronder ook een echte student die stelde dat het allemaal reuze meevalt en hooguit € 15.000 te moeten bijdragen aan haar studie.

Getriggerd door haar verhaal ging ik opnieuw rekenen en ik kwam op een groot verschil (in beleving) uit. Ik vroeg me af of zij wel alle kosten had doorberekend, bijvoorbeeld de was doen, reiskosten, het afsluiten van verzekeringen, etcetera.  Ook hier kwamen weer reacties op. Ik ben me gaan realiseren dat ik zaken er bij reken die anderen niet meetellen, omdat ze vinden dat de kosten voor de student zelf zijn, zoals kosten voor uitgaan, kleding, een mobiel. Heel interessant om dat te lezen want het brengt een heel proces bij mij op gang. Het gaat er niet alleen om wát de totaalkosten zijn van een studie maar ook hoe de lasten verdeeld worden tussen de ouders en het studerende kind. Financiële opvoeding is natuurlijk ook het kind zelf de verantwoordelijkheid laten nemen, dat roep ik voortdurend maar vergeet ik blijkbaar ook zo weer. Als ik iets lees uit de berichten die ik heb ontvangen dan is het dat kinderen die van alles toegestopt krijgen misschien zich te veel als kind blijven gedragen en dat er niets mis mee is om het kind zelf gedeeltelijk voor de studie te laten betalen, het is een investering in de eigen toekomst.

Student mailde mij een openhartige mail waarin zij tot in details uitlegt hoe haar financiële plaatje eruit ziet. Voor mij heel interessant om te lezen en het heeft zeker gemaakt dat ik nu anders tegen de hele kwestie aankijk. Veel kosten waarvan ik dacht dat zij die niet meerekende, worden wel degelijk begroot. Ze woont op kamers en de huur is inclusief energie e.d. Er staat een wasmachine die ze kan gebruiken. Reiskosten maakt ze niet. Ze heeft daadwerkelijk een boodschappenbudget van 20 euro per week en eet daar 5 dagen in de week van (en in het weekend bij haar ouders). Bellen doet ze minimaal, bij voorkeur via Skype. De inrichting en verhuizing zijn ook met minimale kosten gegaan, veel kreeg ze van familie en voor veel andere zaken is gewoon netjes gespaard. De financiële ondersteuning van haar ouders bestaat uit het betalen van het collegegeld. Verder betaalt ze dus alles zelf (kamerhuur, boeken, huishoudgeld) van de beurs voor uitwonende studenten en het inkomen van haar bijbaan.
Voor wie het leuk vindt, hier is haar totaalplaatje, wat voor mij dus behoorlijk verhelderend is.
Tabel van uitwonende student
  In  Uit In (nibudnorm) Uit (nibudnorm)
Basisbeurs 266   266  
Loon Ca. 315 (wisselt elke maand, maar dit is wel minimum)      
Zorgtoeslag 70   70  
Zorgverzekering   90   90
Huur   280   308
Eten   100   231
Inboedelverzekering   3   5
Aansprak.verz.   -   5
Boeken   20 (max. 250 euro op jaarbasis)    37
Vervoer   0   82
Kleding, stappen, cadeaus, etc.   100-200   111 + 102
Laptop   (zelf voor gespaard voor aanvang studie)   25
Collegegeld   door ouders betaald    143 (*) 
Kosten internet/mobiel   >18 (8.30 voor internet, ca. 10 euro pp per maand)   100
Totaal: Ca. 650  610-710 336 883

Door alle input die ik heb gekregen, verandert ons spaarplan zeker. Ik ga wel gewoon door met sparen (kan het niet laten) maar wát daarvan daadwerkelijk naar Zoon gaat, zal worden afgestemd op zijn plannen. Ook ben ik me ervan bewust geworden dat ik best wat eigen initiatief mag verwachten, zeker als we hem zoals nu al jaren voorbereiden door hem doordacht te leren met geld om te gaan.

Zoals ik schreef naar Student:
"ik bewonder het feit dat je al je uitgaven en inkomsten zo goed op een rij hebt. Je klinkt als een volwassene met goed grip op haar leven. Ik zou willen dat ik zo verstandig was geweest toen ik studeerde. Ik gaf geen sloten geld uit aan kleding of zo maar ik heb wel 6 jaar lang intensief Amsterdam ontdekt en dat heeft me enorm afgeleid.

Ik probeer Zoon financiele alertheid bij te brengen, onder meer door hem te leren om te laten gaan met zijn zakgeld door te verwachten dat hij daar bepaalde dingen van betaalt en van uitkomt. Dat is feitelijk leergeld. Ik hoop dat hij als hij studeert op dezelfde volwassen manier als jij dat doet tegen geld kan aankijken. Maar ik besef me door jouw reactie dat ik misschien ook te beschermend ben. Ik zal hem (zeker tegen die tijd) moeten loslaten en vertrouwen op de keuzes die hij maakt."


Zo, en hiermee sluit ik dossier "studeren van een kind" en ga ik me weer richten op andere zaken, zoals het Sinterklaasfeest van as. maandag, er moeten nog surprises en gedichten worden gemaakt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...