dinsdag 20 december 2011

Spaarcentje consumindertips: Kerstverlichting

Deze tip komt natuurlijk als mosterd na de maaltijd, maar noteer hem gewoon in je agenda voor volgend jaar:

tip 15: Vervang je kerstboomverlichting voor verlichting met led-lampjes. Dat scheelt enorm in het energieverbruik.

Ik had hier niet aan gedacht tot ik een mail ontving van Milieucentraal maar natuurlijk is dit zonneklaar. Alleen de boom is nu al opgetuigd - en naalden aan het verliezen ;-( - en ik geloof niet dat ik iemand uit het gezin kan porren (mezelf ook niet) om hem weer af te tuigen, naar de winkel te rennen, energiezuinige verlichting te kopen, terug naar huis te sjezen en de boom weer op te tuigen. Ik weet het, ik moet me diep schamen maar volgend jaar beloof ik beterschap....

Volgens Milieucentraal verbruikt gewone kerstboomverlichting 10 tot 20 watt en led-verlichting 1 tot 2 watt. Dat scheelt nogal! Toen ik gisteren de wekelijkse meterstanden noteerde, was het goed te merken dat we hier een kerstboom hebben staan. En dat terwijl de verlichting alleen in de avond aan gaat en ook ter vervanging van een andere lamp. En dan toch nog meer energie verbruiken.....

Lees hier meer tips over het beperken van de energierekening rond de feestdagen.

Natuurlijk is deze tip breder te trekken: het loont de moeite om alle verlichting in en rond het huis te vervangen voor led-verlichting/spaarlampen.

Mijn tip aan milieucentraal: verstuur een dergelijke waarschuwing vlak na het Sinterklaasfeest, dat is immers hét moment dat mensen de zolder opklimmen op zoek naar de verlichting ;-)

Meer tips van Spaarcentje lezen?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...