donderdag 29 december 2011

Psst, heel even

Eigenlijk heb ik reces. Wat overigens heerlijk is. Ik zit bijvoorbeeld nu nog in pyjama op de bank, ik bedoel maar! Lezen, spelletjes doen, leuke films kijken,  we doen het allemaal. En o ja, geld uitgeven ook, op de valreep. Eerder deze maand hadden we het over de TV, hoe lang deze nog te gaan had. Dat hadden we niet moeten doen natuurlijk, want prompt ging het ongehoorzame ding in staking. Midden in Harry Potters Relieken van de dood, weg beeld! Dat werd opgelost door het snoer achter de TV blijvend omhoog te houden, maar ja, kijk dan nog maar eens ontspannen naar een film.

Het probleem van de TV zat hem in de ingang achterin. We hebben 3 snoeren, voor 3 apparaten (tv, wi en dvd) en maar 1 ingang. Dus werd dit continue gewisseld en ging het kapot. Even hebben we nog een verbod om dvd te kijken geprobeerd (boven is ook een tv met dvd kijkmogelijkheid) maar dat werkte niet in de praktijk, dat is vooral aan mezelf te wijten omdat ik vaak te moe ben om me 2 trappen omhoog te slepen en boven in onze slaapkamer te kijken. En we kijken graag met zijn 3tjes een dvd. We zijn ons bijvoorbeeld tijdens deze kerstvakantie door de verzamelde werken van Blackadder aan het werken.

Deze maand hadden wij een onverwachte financiële meevaller, die letterlijk uit de lucht kwam vallen. Die meevaller werd omgezet in een LED TV, een hele zuinige (energielabel A) die 1/3 kwh minder stroom verbuikt dan de vorige. Zo heeft elk nadeel zijn voordeel.

Het geeft Schatje ook wat te doen, want de nieuwe TV blieft een nieuwe kast (ander formaat). Dus is hij aan het ontwerpen geslagen, want de nieuwe TV kast wordt tevens CD-opbergkast. Wat ik van harte toejuich want dan worden alle CD's onzichtbaar opgeborgen in plaats van dat ik -zoals nu- tegen een CD wand aankijk.

De portemonnee zal dus nogmaals worden getrokken, om hout in te slaan. Wel is het zo dat we het hout van de CD wand zoals deze nu is, ook zullen gebruiken, dus hiermee besparen we wel iets uit aan kosten.

Het mooie van bovenstaand verhaal is dat we de TV konden vervangen zonder de buffer aan te spreken. Dat voelt goed! Het afgelopen jaar is de buffer namelijk nogal gedaald door het afbetalen van de auto (2ehands), het vervangen van de latop (voor een nieuwe) en de vervanging van de geluidsboxen en de geluidsinstallatie (ook 2ehands). Nu hebben we alles wel zo'n beetje gehad, de wasmachine werd in 2010 vervangen, dus we moeten nu weer flink vooruit kunnen.

De spaardoelen voor komend jaar zijn:
  • de buffer aanvullen tot € 10.000
  • de binnendeur vervangen
  • de keuken opknappen (vervangen frontjes, aanrechtblaad en kookplaat/oven) 
Zal dat gaan lukken? Ik hoop het! Eerst nu weer even verder met mijn reces. Fijne jaarwisseling en zuinig aan met de oliebollen (die overigens minder slecht zijn dan een eierkoek, lees dat hier.)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...