maandag 19 december 2011

Kerstmenu in etappes

Kerstmis vieren we bescheiden. Ik heb een verbod van Schatje gekregen om veel te doen (lees 3 dagen in de keuken staan voor een kerstdiner) dus kozen we voor een makkelijke oplossing, die past bij onze omstandigheden.  We vieren het met een familiekerstlunch op Eerste Kerstdag. Schatje maakt pompoentaart, Schoonouders nemen een toet mee en 'iets met kip' en Oma heeft ingetekend voor soep en een salade.

Bezoek van een paar uur 'kost' me net zo veel punten als dat ik uit mag geven op een dag, dus ervoor, erna en ook tijdens moet ik rusten. Toch lever ik ook een kleine bijdrage aan het eten, maar dan in etappes en in de week vooraf. Ik maak wat broden, doe dat in de vriezer en op de dag zelf kan Schatje dat ontdooien en afbakken. Zo maakten Zoon en ik gisteren voor het kerstontbijt heerlijke sterbroodjes naar dit recept  maar dan wel iets aangepast omdat ik geen gist mag, ik geen anijs in huis had en ook geen honing gebruik. In plaats daarvan gebruikte ik stevia, bakpoeder en kardamom en kaneel, ook lekker! Onze broodjes zagen er niet zo mooi uit zoals op het plaatje van Levine, maar ik durf te beweren dat ze net zo lekker zijn! En het was leuk om het zo samen met Zoon te maken.

Deze week maak ik ook nog een knoflookbrood, misschien met basilicum en wat geitenkaas en ook zag ik heerlijke prosciutto en salie cakejes bij de Glazen Vork voorbij komen, die in een hertaling van Spaarcentje spekmuffins met salie kunnen worden. Ik heb nog spek in de vriezer en salie staat in de tuin, dus hoe moeilijk kan het zijn?

Zo hoeft kerstmis geen dure grap te worden. Pas het menu aan, aan je kookcapaciteiten, de tijd die je hebt en de inhoud van je portemonnee. Bezwijk niet voor de verleiding al die belachelijk dure hapjes kant en klaar te kopen. Dat zit vol met rommel die niet in eten thuis hoort en is schreeuwend duur. Bedenk wat Kerstmis voor jou betekent. Op de manier zoals wij het doen (de familie op één dag en iedereen neemt iets mee) is goed te behappen, financieel en qua energie. De tweede dag doen we niets speciaals, misschien bakken we pannekoeken of maken we een pizza, dat bedenken we op de dag zelf wel.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...