woensdag 14 december 2011

Doorgeven meterstanden

Toen ik gisteren de meterstanden noteerde, zoals elke maandag, viel het me op dat het precies een jaar geleden is dat ik hiermee ben begonnen. Dat betekent dat ik ook rond deze tijd een afrekening van het energieverbruik zou moeten krijgen. Vorig jaar om deze tijd stapten wij over van energieleverancier. Om meer grip te krijgen op ons verbruik, ben ik wekelijks de standen gaan noteren. Ook zocht ik uit welke apparaten energievreters zijn in ons huis en hebben we ons aangeleerd om de verwarming zo rond de 18/19 te zetten. En in de nacht staat de verwarming helemaal uit. Wij hebben hete luchtverwaming en zodra je deze aan zet, is je huis warm. Het nadeel is wel dat zodra je hem uit zet, de warmte ook weer snel is verdwenen. Maar in de nacht de verwarming op 15 graden houden (zoals ik altijd deed toen we CV hadden) hoeft niet meer.

Inderdaad kreeg ik vanmorgen een mailverzoek om de meterstanden door te geven. Gisteren had ik het al even uitgerekend omdat ik nieuwsgierig was. Het resultaat? Nou, om te gaan juichen! Eerst het minste:
Ons stroomverbruik bleef nagenoeg hetzelfde. Alle lampen vervangen voor spaar- en ledlampen en voortdurend letten op lampen uitdoen weegt blijkbaar niet op tegen het toegenomen verbruik door mijn daglichtlamp (6 maanden van het jaar een half uur per dag, noodzaak), het vele bakken dat ik doe (méér dan voorgaande jaren) en de decoder die in janauari ons huis in sloop (voor digitale TV).
Het geschatte stroomverbruik was 3037, het daadwerkelijke verbruik is 3071.

En nu de knaller:
het geschatte gasverbruik was 1805 (gebaseerd op het verbruik van het jaar daarvoor), het daadwerkelijke verbruik was 1138!!!! Horen jullie me juichen? Natuurlijk was de winter tot nu toe heel zacht, maar vorig jaar zijn we langer doorgegaan met stoken omdat de winter zo streng was. Dat betekent dat de verwarming lager zetten dan je gewend bent, echt uitmaakt. Stond de verwarming 2 jaar geleden nog op 20, vorig jaar op 19 en nu meestal op 18 en met resultaat. En sinds ik over ben gegaan op wollen vesten en truien heb ik het niet meer koud. Zoon heeft het nooit koud . Schatje wel, maar die heeft zich (al mopperend) ook aangeleerd om eerst een vest aan te trekken voordat hij overweegt de verwarming hoger te zetten.

Het komende jaar wil ik toch gaan kijken of ik het stroomverbruik wel naar beneden kan brengen. Hoe, daar ga ik nog even op broeden....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...