donderdag 8 december 2011

Armoede

We worden steeds armer in Nederland volgens het nieuws in de krant en op TV gisteren alhoewel armoede volgens Rutte niet bestaat. Ik zie ook weinig armoede om mij heen maar ik val als onderdeel van een gezin met 1,5 inkomen buiten de risicogroep, die is vooral te vinden onder één-oudergezinnen, alleenstaanden, kleine zelfstandigen. Natuurlijk is het zo dat mensen blijkbaar vriendschap zoeken met 'gelijken', maar je komt toch echt wel alle lagen van de bevolking tegen alleen al door de omgang met klasgenoten van je kind. Maar ook daar zie ik weinig armoe. Dat betekent niet dat het er niet is.

Armoe in de strakke zin gedefinieerd betekent 'niet kunnen voorzien in je basisbehoeften'. Zoals bijvoorbeeld een dak boven je hoofd, je huis kunnen verwarmen of gevarieerd of voldoende kunnen eten. Toch denk ik dat je de definitie breder moet trekken. Wat de grens van armoe is wordt toch veeleer bepaald door de levensstandaard in de maatschappij. Ik denk dat veel mensen het met mij eens zijn dat een mobiel of een computer geen 1e basisbehoeften zijn, maar nog steeds luxe (los van het sociale aspect en ook al zou ik zelf niet moeten denken aan een computerloos bestaan als aan huis gekluisterde arbeidsongeschikte....). En al 10 jaar niet op vakantie kunnen gaan (zoals gisteren in De Volkskrant werd genoemd als voorbeeld van armoe) valt voor mij ook niet onder armoe.

Wat voor mij wél onder armoede valt, is je kind niet naar een partijtje sturen omdat je geen geld voor het cadeautje hebt, als jouw gebrek aan geld gaat leiden tot een sociaal isolement. Dan kun je nog een dak boven je hoofd hebben, of wel eten hebben, je wordt ernstig belemmert in een grote levensbehoefte, namelijk mee kunnen doen in de samenleving, sociale interactie.

Armoede brengt ook schaamte met zich mee. Wij, de consuminderaars hier in blogland hebben onze mond vol over 'met minder kunnen leven'. Uit overtuiging, uit groene behoeften, door een terugval in inkomsten, uit drang naar zero waste....wij hebben een keus en verkondigen die luidkeels. Mensen die in armoede leven hebben die keus niet. Die kunnen zich niet meer goed verzekeren en blijven dan maar weg bij de tandarts. Die kunnen de wasmachine niet vervangen als hij kapot gaat, ook niet voor een goedkoop 2ehandsje.

Armoede is het ontbreken van een vangnet, sociaal of financieel en niet bij machte zijn daar uit te komen omdat het niet wordt gezien, de verzorgingsstaat wordt uitgehold en er een taboe op rust. Armoede bestaat ook al zegt Rutte van niet. Het is maar net van welke kant je het wenst te bekijken.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...