vrijdag 4 november 2011

Uitgaven boodschappen

Afgelopen maand gaven wij € 389,40 uit aan de boodschappen. Dat valt reuze mee, gezien het feit dat er één week boodschappen werd gedaan in Frankrijk. Maar daar deelden we de kosten met Oma dus dat zal de reden zijn.

Ik werd uitgelachen  door een lezer naar aanleiding van dit blogje dat mijn budget van € 110 per week voor 3 personen wel héél ruim is. Grietsje meende dat zij daar minstens de helft van over zou kunnen houden, zonder vlees, alcohol en frisdrank dan. Wij eten wél vlees (2,3 keer in de week) en Schatje drinkt graag een biertje of een wijntje. Ook is dit bedrag inclusief kattenvoer. Frisdrank hoef ik niet mee te tellen want dat drinken we niet en we hebben ook geen vruchtensappen in huis, wel limonadesiroop. Veel maak ik zelf: yoghurtdrank, chocopasta, jam, brood, tussendoortjes (ontbijtkoek, muffins) maar ook het lekkers (taart, cake) en het wasmiddel (van marseillezeep).

Ik ging eens rekenen, of het budget matcht met de uitgaven en dat doet het niet, ik geef gemiddeld € 95 per week uit en het restant gaat op aan bijvoorbeeld de glazenwasser of stop ik in de pretpot. Maar het feit dat het budget ruim is geeft me de mogelijkheid in dure weken een graai in de pretpot te doen en bijvoorbeeld mijn slag te slaan met een goede aanbieding.

De verdeling is als volgt gemiddeld per week:

vlees, eieren, kip 12,5
bier/wijn 12,5
groente/fruit 17,5
meel en ontbijtproducten 13,5
beleg 3,7
zuivel 7,5
hh producten/middelen 3,2
katten 4,8
lekkers (noten, chocola, chips, limonadesiroop) 7,5
smaakmaker,gedroogd, kruiden 12
totaal 94,7

Nu ben ik heel benieuwd hoe dit anders zou kunnen. Zelfs de katten eten bij ons biologisch. Persoonlijk vind ik het een beetje flauw om mij uit te lachen en te beweren dat je het makkelijk voor de helft zou kunnen doen. Wat ik met mijn blog duidelijk probeer te maken is dat consuminderen niet betekent dat je op alle gebieden alle uitgaven naar beneden brengt maar daar waar nodig is en afhankelijk van wat je belangrijk vindt. Wij consuminderen vooral op andere gebieden en kiezen met de boodschappen vooral voor kwaliteit, dus een goede wijn voor Schatje in plaats van een hoofdpijn wijntje, biologisch meel waar alle voedingstoffen nog in zitten en biologische brokken zonder troep voor onze kattenmannen.

Het is me de afgelopen 2 jaar gelukt volledig over te stappen op een biologische levenswijze, zonder méér uit te geven aan de boodschappen. Op dit blog deel ik de stappen die ik volg, de keuzes die ik maak en de goedkope webshops die ik ontdek. Om mensen te helpen. Ik nodig Grietsje uit tot een constructievere reactie en het delen van de  informatie over hoe zij dan goedkoper boodschappen kan doen.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...