dinsdag 8 november 2011

Grip op energieverbruik

De zachte herfst heeft positieve gevolgen op ons energieverbruik. Ik zette nog maar een paar keer de verwarming aan en dan ook nog maar telkens voor even. Nu zet ik de verwarming pas aan als de temperatuur op de thermostaat hier binnen beneden de 18 graden komt. Mijn buurvrouw zet al sinds begin september de verwarming aan want haar aanzet-sein ligt rond de 20 graden. Dat is dus heel persoonlijk.

Niet dat ik zo'n bikkel ben, integendeel ik ben een enorme koukleum. Wel heb ik gemerkt dat je kunt wennen aan een lagere temperatuur in huis. Ook draag ik liever meerdere lagen wollen truien en vesten dan dat ik de verwarming aan zet. Daar krijg ik snel hoofdpijn van.

Wekelijks noteer ik de meterstanden, dat doe ik sinds vorig jaar december. Als ik het al langer had gedaan, dan had ik net als Zuinig aan een mooie vergelijking kunnen maken met bijvoorbeeld het verbruik in deze weken ten opzichte van dezelfde weken in de afgelopen jaren. Dat kan dus helaas niet. Maar wat wel kan is inzicht krijgen in het energieverbruik van het afgelopen jaar ten opzichte van de geschatte verbruikskosten.

Op de Energiemanager online kun je een account aanmaken en invoeren wat je geschatte jaarverbruik is van elektra, gas en water. Door vervolgens wekelijks de standen in te voeren krijg je meteen een visuele terugkoppeling of je op koers ligt of niet. Je kunt tevens wekelijks of maandelijks een mail ontvangen die je eraan  herinnert dat het tijd is om je standen in te voeren. Voor wie net als ik al een tijd het bijhoudt maar net de energiemanager ontdekt: het is mogelijk historische data in te voeren. Dat deed ik gisteren in een klein kwartiertje en zo zag ik meteen dat we iets onder het geschatte verbruik gaan uitkomen. Als ik dit verbruik vervolgens vergelijk met het jaarverbuik van de afgelopen 3 jaar zie ik dat we elk jaar iets lager uitkomen, ondanks een strengere winter vorig jaar. Dat is goed om te weten!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...