maandag 21 november 2011

Energie besparen

douchecoach
Nog een paar weken en ik ben een jaar lang klant bij mijn huidige energieleverancier. Op 13 december ben ik tegelijk met de nieuwe leverancier begonnen met het wekelijks noteren van de meterstanden, dit om meer grip te krijgen op ons verbruik. Hoewel we vorig jaar van onze oude leverancier een flink bedrag terugkregen bij de eindafrekening, zat ons verbruik ongeveer op het gemiddelde verbruik van een huishouden van 3 personen. Een gemiddeld stroomverbruik is volgens Milieucentraal 3500 kWh, wij zaten daar met een verbruik van 2900 kWh per jaar iets onder. Ons gasverbruik van 1700 kubieke meter lag iets hoger dan het gemiddelde verbruik, dat 1600 is.  Nou zijn dit onze verbruikscijfers van vorig jaar, dit jaar zullen we daar iets onder komen hoop ik. 

Wat deed ik tot nu toe om op het verbruik te besparen?
  • Begin van dit jaar bekeek ik het stroomverbruik van alle apparaten en verving dat wat stroom vrat.
  • We vervingen alle lampen voor  spaar- en led-lampen die wij niet onnodig laten branden
  • De kachel staat hier niet hoger dan 19 graden en dat ook nog alleen in de ochtend en avond, overdag zet ik de kachel gewoon op 17 graden en draag ik 3 lagen wol over elkaar.
  • Douchen doen we zo snel mogelijk en elk gezinslid dat langer dan 5 minuten doucht krijgt van mij de wind van voren.
  • Ikzelf douche om de dag, om mijn eigen energie te sparen, maar dit scheelt natuurlijk wel in het totaal verbruik
  • Alle tussendeuren zijn dicht
  • De gordijnen zijn in de avond dicht
  • Boven stoken we vrijwel niet
  • We luchten dagelijks (zo blijft de lucht in huis droog en wordt het sneller warm)
  • Apparaten staan niet op stand by maar uit
  • We ontdooien regelmatig de vriezer
  • Bevoren producten worden in de koelkast ontdooid
  • De droger werd de deur uit gezet
  • Koken gebeurt met deksel op de pannen
  • Ik deed een afwastest: vaatwasser versus op de hand afwassen. De conclusie was dat op de hand afwassen leidde tot een lager verbuik maar ook tot veel irritatie (troep op het aanrecht). Dus werd de vaatwasser in ere hersteld.
  • Bla bla bla, kijk voor meer tips eens in het Consuminder ABC
Echt alle lijstjes met tips die ik op internet heb gevonden zijn afgevinkt en afgewerkt.
Als ik kijk naar ons verbruik op de Energiemanager online dan zie ik dat we elke week iets onder het geschatte verbruik zitten. Dat dit op jaarbasis enorm kan schelen, blijkt als ik de startstand vergelijk met de huidige meterstand. We zijn bijna een jaar onderweg en ons stroomverbruik was tot nu toe zoals verwacht. Het gasverbruik is echter véél lager dan verwacht, ik kom uit op een verbruik tot nu toe van 1120 kubieke meter. Dat is beduidend minder dan de schatting van 1700, ondanks de strenge wintermaanden afgelopen januari, februari en maart, waarin we langer door bleven stoken.

Bijzonder motiverend vind ik dat. Energie besparen kan als je goed oplet, alert blijft en je weet waar jouw grenzen liggen. Als jij als een hysterische stroomstoot door het leven gaat, is voor jou het dagelijkse douchen misschien het enige moment dat je kunt ontspannen. Kies dan iets anders uit om te besparen.

Het belangrijkste onderdeel van energie besparen noemde ik nog niet: krijg je huisgenoten op je hand. Als jij staat te blauwbekken onder de douche omdat jij de douche uitzet tijdens het inzepen en je huisgenoot een voltallige aria zingt tijdens het douchen kun je hem misschien de doucecoach geven, die met een zandlopertje aangeeft wanneer er 5 minuten voorbij zijn. Een kookwekker voldoet ook prima trouwens.


De douchecoach is voor € 2,95 hier te koop.
Testen over je energieverbruik kun je doen op de energie bespaarwijzer.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...