maandag 31 oktober 2011

Vergelijken van de zorgverzekeringen

Nog 2 weken en de nieuwe tarieven van de zorgverzekeraars zijn bekend. Hou dit in de gaten!  Er zijn al enkele verzekeraars die de nieuwe tarieven bekend hebben gemaakt, maar vanaf half november moet het bekend zijn. De verwachting is dat de premies weer flink gaan stijgen, ik heb zelf 11 % horen fluisteren.

Ook met de zorgverzekering geldt dat vergelijken zinvol is. Dat kun je bijvoorbeeld doen op:

Independer
Verzekeringssite.nl

Op sommige verzekeringsvergelijkingssites ontvang je bovendien korting als je je via die vergelijkingssite aanmeldt. Maar er zijn meerdere kortingsmogelijkheden, die varieren van het lidmaatschap van een patiëntenvereniging tot het feit dat je een vegetariër bent en niet rookt.

Belangrijk is dat je voor het afsluiten/overstappen nadenkt:
  • wat vind ik belangrijk
  • maken ik en/of mijn partner veel gebruik van zorg?
  • Is een aanvullende verzekering voor ons wel zinvol?
  • wat zijn de ervaringen van anderen met de verzekeraar die je uitkiest?
Vraag eens om je heen aan anderen hoe zij zijn verzerkerd. Ikzelf ben bij een grote verzekeraar verzekerd en ontvang een korting via de ME-patiëntenvereniging. Ik slik op medische indicatie hele dure supplementen die niet vergoed worden bij mijn verzekeraar. Een lotgenoot vertelde mij bij een ander te zitten, geen korting te krijgen via de patiëntenverzekering maar wel die supplementen volledig vergoed te krijgen. Onder de streep is zij zonder korting wel voordeliger uit. dat ga ik dus dit jaar anders regelen!

Wij kozen er vorig jaar als gezin voor om mij aanvullend te verzekeren en Schatje niet. Ook draagt hij het maximale eigen riscio en betaalt daardoor minder premie. Wij namen voor het eerst geen tandartsverzekering als proef en stortten wat we aan premie uitspaarden op een aparte rekening. Hiermee betaalden wij de tandartskosten van afgelopen jaar. Wij kwamen er ruimschoots mee uit (even afkloppen, we gaan as vrijdag weer naar de tandarts) en waren zo uiteindelijk goedkoper uit.
Dit kan alleen als je een buffer hebt waarmee je een tegenslag kunt opvangen.

Goed nadenken en vergelijken kan dus veel geld besparen. Het is geen leuke klus maar bedenk dat de uren die je er aan besteedt uitendelijk gewoon uitbetaald worden in het voordeel dat je zo behaalt.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...