donderdag 6 oktober 2011

Spaarcentjes consumindertips

Tip 12: Controleer of je begroting haalbaar is. Sta af en toe stil bij wat je hebt bereikt. Werk dan je plan met doelen bij. Noteer de aandachtsgebieden.

Nu het einde van het jaar nadert ben ik volop bezig met de begroting voor 2012. Ik plus veel uitgaven naar boven omdat ik ervan uitga dat alles duurder gaat worden. Wie niet met een begroting werkt, hoop ik enthousiast te maken. Door alles altijd netjes te noteren, onstaat er vanzelf een jaren overzicht. Je kunt aan de hand van de uitgaven van het afgelopen jaar kijken wat je gemiddeld maandelijks aan iets uitgeeft en bepalen of dat (nog) wenselijk is of niet.

Zo doe ik dat al sinds 2007. Toen wij gingen verhuizen naar een groter huis, gingen de lasten omhoog en was het noodzaak iets zuiniger te gaan doen. Als ik kijk naar ons 'oude' uitgavenpatroon zie ik:
  • dat we smeten met geld
  • dat we dit deden met geld dat er niet was
  • dat we het schandalig goed hadden, maar dat merkten we niet want we stonden altijd rood
  • waar het precies bleef dat geld, wisten we niet want het waren meestal impulsaankopen onder de categorie divers.

In 2008 werd ik ziek en raakte ik 30 % van mijn inkomen kwijt, tegelijkertijd kreeg ik medische kosten en werden we (net als iedereen) geconfronteerd met stijgende lasten zoals de bijdrage voor de zorgverzekeringen. Boodschappen werden flink duurder. We zijn dus flink gaan opletten.

De hier getoonde cijfers zijn voor iedereen die denkt dat letten op de kleintjes niet uitmaakt. Dat het terugschroeven van een boodschappenbudget geen zin heeft. Door alles te noteren, na te denken over wat we uitgeven en géén impulsaankopen meer te doen:
  • kunnen we volledig biologisch eten
  • kochten we een vrijwel nieuwe auto ter vervanging van de gammele bak waar altijd iets aan mankeerde
  • staan we nooit meer rood
  • kunnen we alle periodieke uitgaven altijd betalen omdat we daar maandelijks geld voor opzij zetten
  • gaan we elk jaar op vakantie van geld dat er is
  • sparen en reserveren we meer dan 10 % van ons inkomen voor een buffer, de studie van Zoon en periodieke uitgaven
  • kunnen we van de extraatjes die we krijgen ook daadwerkelijk spullen kopen die we nodig hebben of héél graag willen hebben, in plaats van dat we het gebruiken om de gaten van het rood staan te dichten

Consuminderen kan binnen elke budget en heeft te maken met grip krijgen op je uitgaven omdat het moet, je over wilt houden voor een vakantie, je schulden moet afbetalen, uit ideéle motieven en zo kan ik nog wel een paar redenen bedenken. Misschien denk je wel: 'nou Spaarcentje, wat geef jij veel geld uit', of misschien vind je het juist weinig. Een begroting zegt pas iets als je het ergens tegen afzet. Als je ziet waar we vandaan komen en waar we nu staan, ben ik tevreden.

Ons doel van komend jaar is: grip krijgen op de hypotheek. Dat wil zeggen de hypotheek laten omzetten naar één waarbij we gaan aflossen. Nu we financieel alles strak in de hand hebben, wordt het tijd voor grotere stappen.

Even uitleg vooraf:
  • oranje staat voor een onderdeel waar geld voor opzij wordt gelegd
  • om aan een maandgemiddelde voor 2011 te komen heb ik de uitgaven door 9 maanden gedeeld.
  • de jaren 2007-2011 betreffen uitgaven, 2012 is een begroting
  • (*) medische uitgaven ben ik pas later gaan bijhouden

2012 2011 2010 2009 2008 2007
wonen: 1333 1333 1368 1417 1467 1253
- energie
- hypoheek
- gmeentenbelastingen
- pwn
- energieservice
- noorderkwartier
verzekeringen:   412 373 381 180 159 177
- schade
- levens
- inboedel
- zorg
abonnementen/contributie:   117 117 164 146 178 210
- krant
- sport 
- mobiel
- vaste telefoon
- internet
- Taptoe
vervoer: 365 450 774 610 500 436
- onderhoud auto
- anwb
- benzine
huishouden:   650 659 709 625 818 890
- boodschappen
- zakgeld
- kleine uitgaven mbt huis
- verzorging/huishoudelijk
- opvang Zoon
persoonlijke verzorging: 150 180 209 130 387 260
- kleding
- kapper
ontspanning:   250 300 439 450 570 666
- hobby
- vakantie/uitjes
- cadeaus
zorg: 150 118 157 * * *
- uitgaven op medisch gebied
divers: 50 49 35 342 602 368
sparen-reserveringen: 850 700 568 143 -400 -63
- onderhoud/vervanging
- abonnementen 
- vakantie
- studie zoon
- dierenartskosten
- pretpotje
- zorgkosten
- sparen buffer
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...