maandag 5 september 2011

Weekmenu

Sinds enige tijd hebben we een abonnement op een groentetas van een biologische tuinder hier uit de buurt en deze man heeft mij een les in loslaten geleerd. Officieel moet de tas op donderdagavond worden geleverd, maar in de praktijk is dat zaterdagvond of zondag in de namiddag. Waar ik voorheen altijd op zaterdag voor het boodschappen doen een weekmenu maakte, is dat nu zinloos want op dat moment is de groentetas nog niet geleverd. Wij doen dus boodschappen bij de gewone super tewijl we niet weten wat we gaan aantreffen in de tas. De eerste weken kocht ik dan toch nog wat groenten en aardappelen extra en uiteindelijk bleek dan dat ik met een te grote voorraad zat.

De beste man erop aanspreken helpt niet, want hij heeft een geheel eigen agenda en die wordt vooral beheerst door het weer en zoals laatst een doodzieke geit. Die zaken gaan voor en het bezorgen hobbelt erachter aan. Ik heb hier best moeite mee want ik ben nogal dwangmatig van het plannen en het hele idee van een groentetas was al spannend (want je bent van een ander afhankelijk van wat je erin aantreft), en dan kwam dit er nog boven op!

Inmiddels ben ik een beetje omgeslagen naar de andere kant. Ik zie het wel wat ik aantref, ik koop gewoon de basiszaken op zaterdag en wat ik dan mis (zoals bananen en ananas en zo) koop ik op maandag in de biologische winkel (wat ik voorheen altijd op donderdag deed). Dus maak ik een weekmenu met als start de maandag. Nu kost het me sinds de vakantie grote moeite om vooruit te denken, dus of we ons hier strak aan gaan houden? Ik betwijfel het.

Maandag: Stamppot van snijbiet en rookworst (school is weer begonnen, het regent buiten en Spaarcentje krijgt meteen trek in worst, wel biologische hoor!)
Dinsdag: Gevulde groentesoep met wortel, courgette, meiraap en aardappelblokjes
Woensdag: Ratatouille met brood of pasta
Donderdag: kookt Oma
Vrijdag: kook Schatje en die gaat hopelijk zijn beroemde rundvleesstoofpot maken
Zaterdag: Iets met broccoli en kipfilet
Zondag: duiken we met onze neus in de nieuwe groentetas of in de groentelade en sporen wees-restjes op die vragen om bewerking....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...