vrijdag 2 september 2011

Biologische producten in de gewone supermarkt

Toen we terugkwamen van vakantie en boodschappen gingen doen, zag ik dat het assortiment biologische producten in de gewone supermarkt weer was uitgebreid. Waar ik 2 jaar geleden nog vrijwel niets biologisch kon kopen, wordt het nu steeds normaler. Zo zag ik tot mijn verrassing dat er zelfs shampoo en crèmespoeling met het BDIH keurmerk te koop was, en nog betaalbaar ook. Wie regelmatig mijn stukjes leest, weet misschien nog dat ik enige tijd geleden zelf een crèmespoeling voor mijn haar maakte met ei en yoghurt, maar ik heb niet elke week zin om dat te doen. Dus werd de crèmespoeling in de kar gegooid, en hij voldoet goed.

Vakantie is voor veel zaken goed, zo ook om eens dingen te overdenken. Ik heb besloten wel door te gaan met biologische producten te kopen maar met wat meer strategie. Het afgelopen jaar zijn we overgegaan van veel biologisch naar alles biologisch en het kostte me steeds meer moeite om vast te houden aan hetzelfde budget. Maar biologische rijst of pasta, koffie zijn wel erg duur. Daarom heb ik besloten nu eerder het onderscheid te maken tussen bewerkte en minder bewerkte producten. In de gewone super kun je uitstekende pasta kopen, ook de volkoren variant en je kunt daar niet zo veel aan verknallen. Maar mosterd of mayo of tomatenketchup, dus de bewerkte producten, daar kun je wel veel troep aan toevoegen. Dus dat wordt mijn criterium. De meer bewerkte producten zoveel mogelijk bio en natuurlijk ook het fruit, de groente en het vlees.

Dat dit werkt, blijkt wel want ik houd sinds maanden nu elke week weer wat over in plaats van dat ik telkens net te kort kom. Wat ik overhoud stop ik in een potje en daar betaal ik andere onverwachte uitgaven van zoals bijvoorbeeld deze week de schoenmaker.

En jullie? Nog plannen zo na de zomer hoe je het wilt gaan aanpakken op consumindergebied?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...