zaterdag 9 juli 2011

Nog meer overzicht

Oplettende lezers hebben vast wel gemerkt dat ik wat heb aangerommeld met de opmaak en indeling van dit blog. Ik had behoefte aan meer rust en overzicht, vast omdat het in mijn leven momenteel wat onrustig is.

Ik heb wat meer pagina's aangemaakt zoals jullie zien. Zo kan ik meer informatie en tips kwijt, zonder dat de hoofdpagina onoverzichtelijk wordt. Zo heb ik de pagina's (Be)Sparen en Duurzaam, lekker en gezond toegevoegd waar jullie de tips en links vinden die eerder op de hoofdpagina stonden, nu mét uitleg erbij over de inhoud van de sites waarnaar ik verwijs.

Op de (be)sparen pagina staat met ingang van vandaag een nieuwe link naar een site die ik via twitter ontdekte. Al geruime tijd houd ik een kasboek bij in een excell-sheet. Hierdoor hebben wij grip gekregen op onze inkomsten en uitgaven en lukte het ons om een begroting te maken en ons eraan te houden. Toch blijft het altijd een flink rekengedoe. Ik had behoefte aan een programma dat alles voor mij uitrekent en bijvoorbeeld vertelt: je kunt nog zo en zo veel uitgeven deze maand.

En dat bestaat! Op Plan je budget kun je heel makkelijk voor jezelf een overzicht maken. Je kunt uitgaven en inkomsten noteren die maandelijks terugkomen en uitgaven en inkomsten die eenmalig zijn, of steeds wisselen. Het voordeel hiervan is dat je uiteindelijk minder hoeft in te voeren. Heb je eenmaal de hypotheek, de energiekosten en je andere vaste uitgaven en inkomsten ingevoerd, dan keren ze maandelijks terug in het overzicht en hoef je alleen nog maar aan te geven of de betreffende uitgave al is afgeboekt of niet. Het systeem rekent zelf voor jou uit hoeveel er nog over blijft om te besteden.

Hierdoor kun je maanden vooruit plannen, grote uitgaven in de toekomst inboeken en zien wat voor effect dat heeft en naar aanleiding daarvan actie ondernemen. Alles kan worden onderverdeeld in catgoriën die standaard zijn, maar er kunnen wel wat zelf naar eigen behoefte aan toegevoegd worden. Fijn is dat je limieten kunt stellen aan bepaalde categoriën, al moet ik nog wel even uitzoeken hoe dit werkt. Zo kan je bijvoorbeeld meteen zien of je de grens van je huishoudgeld hebt bereikt voor de maand waar je in zit en je zuinig aan moet gaan doen. Ik ben hier heel enthousiast over en ga dit voortaan gebruiken. Het geeft net wat extra rust in mijn hoofd, zodat er energie over blijft voor andere dingen.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...