zondag 3 juli 2011

de financiën van juni

Eerder schreef ik het al, juni was geen goedkope maand voor ons. We kochten een "nieuwe" fiets voor Schatje omdat de oude fiets de geest gaf, we vierden een verjaarsfeestje en we hadden een belastingtegenvaller, die gelukkig kon worden weggestreept door een financiële meevaller, afkomstig van mijn oude werkgever. De belastingperikelen werden evenwel op de laatste dag in juni en dus op de de valreep nog vervelender dan ze al waren. We kregen het verzoek om € 2142 terug te betalen. Dit omdat de voorlopige aanslag van 2011 werd gewijzigd.

Na veel gereken en buikpijn en dingen uitzoeken is het allemaal ook wel weer te verklaren. Waar ik linksom moet terugbetalen, krijgt Schatje rechtsom wat extra uitgekeerd dan eerder het geval was. Evengoed gaan we er ongeveer €130 per maand op achteruit omdat de belastingterugaaf met ingang van deze maand een stuk minder is. Als je niet meer werkt maar een wia-uitkering ontvangt, heb je geen recht meer op arbeidskorting en combinatiekorting en dat scheelt zomaar bijna € 3000 minder die je kunt aftrekken. Jammer dat we er nu achter komen dat ziek worden niet alleen een inkomensverlies van 30% betekent, maar dat je een jaar later via de belasting ook nog eens flink gepakt wordt.

Afijn, gewoon slikken die drol, er zijn ergere dingen in het leven. We hebben een dak boven ons hoofd en een buffer en dit overleven we ook wel weer. Het heeft wel gevolgen voor het te sparen bedrag per maand. Voor het eerst in 2,5 jaar moet ik dit naar beneden bijstellen, dat vind ik heel spijtig!

Op boodschappengebied gaven we meer dan anders uit: € 504,80. Ik deed voor het eerst bioboodschappen via internet voor een maand vooruit en verkeek me wat op de benodigde voorraden. Maar daar profiteren we deze maand natuurlijk ook van. Ook kocht ik voor € 35 biobrokken voor de poezenbeesten, en dat hakt er ook in natuurlijk. Maar dan hebben we wel weer een vooraad voor ongeveer 2,5 maand. Dus al met al ben ik niet ontevreden. Zeker niet gezien het feit dat we toch weer richting nog meer biologische boodschappen zijn opgeschoven. Ik ben zeer recent overstag gegaan met tandpasta (nee die ga ik niet zelf maken, ik ken mijn grenzen) en dat was geloof ik het laatste dat nog aangepakt moest worden. Maandverband koop ik gewoon in de super en ik ga geen uitwasbare lappen kopen, ook dat is een grens die ik niet over wil gaan.

Het streven voor volgende maand is met de boodschappen in ieder geval onder de € 500 te blijven, liefst uit te komen rond € 450. We gaan zien of het lukt!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...