dinsdag 12 juli 2011

Combineren en vooruit denken

Valhalla vroeg mij gisteren naar aanleiding van mijn stukje over het eten van gisteren (makkelijke maandag) hoe ik dat toch doe. Waarmee ze bedoelde dat bij haar makkelijk eten een broodje met een omelet is en bij mij makkelijk eten iets meer om het lijf heeft.

Nu denk ik dat er met een broodje met omelet helemaal niets mis is! Maar de crux zit hem bij mij in het combineren en vooruit denken. Ik heb een tijd als kok gewerkt en daar leer je om altijd in stapjes te denken, en vooruit te kijken, om te voorkomen dat je misgrijpt of dat je iets moet weggooien. Eingelijk net zoals generaties van zuinige huisvrouwen dat vroeger ook deden.

Nu besef ik me heel goed dat druk werkende mensen helemaal niet de tijd hebben om elk vrij moment in de keuken te staan om een voorraad te produceren voor die dagen dat alles nog meer klem zit tussen werk, pianoles, zwemles en de verjaardag van tante Ageeth. Maar die tijd besteed ik er ook niet aan, want daar heb ik de energie niet voor. Ik zorg ervoor dat als ik kook, het altijd meer wordt dan voor één keer. En ik combineer dingen. Dus als ik toch achter het fornuis zit (op mijn super zadelkruk) omdat de saus voor het avondeten pruttelt, dan kan ik net zo goed een kilo kikkererwten afkoken, die ik in zakjes portioneer en in de vriezer stop. En als ik 'ballen' draai, dan draai ik er 10 of 12 en niet 3 of 4. Als ik rijst afkook, kook ik voor 4 of 5 keer tegelijk. Ook dit wordt geportioneerd en in de vriezer gestopt.

Dit scheelt mij enorm veel tijd en geld. Ik heb een paar vaste productiemomenten in de week:
  •  Ik maak gemiddeld één keer in de week beleg voor op brood, de ene keer humus, de andere keer chocopasta of jam of kruidenspread. Zo grijpen we vrijwel nooit mis (we kopen ook nog wel beleg hoor, zoals kokosbrood of hagelslag).
  • Een of twee keer per week bak ik brood
  • Als ik brood bak, bak ik gelijk iets lekkers (als de oven toch al aanstaat) en stop dat in de vriezer. De ene keer gezonde suikervrije bananenmuffins als verantwoord tussendoortje, de andere keer een zeer onverantwoorde maar niet minder lekkere chcoladecake in een taarvorm. Dat snij ik dan in punten en stop het in de vriezer. Hebben we trek in iets lekkers, dan halen we de gewenste hoeveelheid taartpunten uit de vriezer, ontdooien het en voor het lekker snij ik het nog even doormidden en besmeer het met jam of roomkaas met kokos erdoor. Zo hebben we altijd iets lekkers in huis, zelfgemaakt en dus vele malen gezonder dan wat je zou kopen als je naar de super rent in geval van ernstige trek.
Daarnaast doe ik áls ik kook, vaak iets extra's, dus ik maak niet alleen het avondeten maar bijvoorbeeld ook met de helft van de groenten die ik toch al gebruik een soep. Dit is een tweede natuur geworden en werkt prima. Soms zijn er momenten of weken dat ik me niet goed voel en kan ik eindeloos putten uit die vriezer en zo toch heel makkelijk lekkere gezonde dingen op tafel zetten.

Vandaag was de situatie als volgt:
In de groentetas zaten veel wortelen, maar we hebben in de tuin ook veel wortelen. Dat moet dus verwerkt gaan worden. Ook zat er kruisbessenjam in en die lusten we niet zo uit het handje maar wel in jam. De chocopasta is bovendien op en de humus bijna.
Duss:
ik zette gister 1 kilo kikkererwten in de week.
Vanmorgen maakte ik kruisbessenjam (recept later vandaag op Spaarcentje kookt). Terwijl de jam stond te pruttelen, kookte ik een kilo kikkererwten af. Met een klein deel ervan maak ik morgen humus. De rest gaat in zakjes van 100 gram in de vriezer. Ook kookte ik een kilo wortelen af. De helft  van de wortelen gaat in de vriezer en van de andere helft maak ik morgen soep met kokosmelk (recept volgt op spaarcentje kookt). In een blikje kokosmelk zit 400 gram. 300 gram kokosmelk door de soep is ruim voldoende en de resterende 100 gram gebruik ik voor de chocoladepasta die ik maakte terwijl de jam nog steeds stond te pruttelen. Toen de jam klaar was, was ik moe en voldaan met als resultaat in 1 uur: een kilo afgekookte wortelen, 1 kilo afgekookte kikkerwten, 2 potten chocoladepasta en 2,5 pot kruisbessenjam.

Morgen ga ik humus en wortelsoep maken (tevens meteen het avondeten met een stukje quiche dat nog in de vriezer ligt).

Donderdag ga ik weer brood bakken en bak ik tegelijk wat muffins, want die zijn op. Dan bak ik in de oven in aluminumfolie meteen een heleboel bieten (van de bioboer en uit eigen tuin). Op broodbakdag kook ik verder niet (want spaar energie) en doen we makkelijk.

Op vrijdag zijn de bieten dus al gaar en zie ik wel wat ik er mee doe. Misschien van de ene helft een lekkere ovenschotel maken en de andere helft in de vriezer.

Zo werkt dat bij mij. Herkenbaar? Of wil je gillend wegrennen als je dit leest? Voor wie denkt: dit lijkt me wel wat een tip. Ken jezelf én je beperkingen. Ga niet van alles tegelijk maken als je het nog nooit hebt gedaan. Ik had er eerder niet aan moeten denken om jam én chocopasta tgelijk te maken, maar nu ik de recepten kan dromen en weet wat er mis kan gaan, is combineren mogelijk. Begin gewoon eens met grotere hoeveelheden te maken dan je gewend bent. Maak eens 5 liter soep. Maak eens een heleboel quichedeeg en stop het in de vriezer (of nog beter, bak een aantal quichebodems af en vries in als je voldoende ruimte hebt). Dan is die quiche maken op een moment dat jij daar zin in hebt, helemaal niet zo veel werk. Koopt wat geschikte bakken voor in de vriezer en etiketten, zodat je erop kunt schrijven wat het is en voor hoeveel personen het is.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...