donderdag 30 juni 2011

Spaarcentjes consumindertips: tip 11

Eigenlijk zou ik stoppen met de rubriek "Spaarcentjes Consumindertips". Ik had er 10 bedacht en uitgewerkt de afgelopen maanden en was wel klaar vond ik. Ik zie echter dat deze stukjes veel gelezen worden, dus blijkbaar voldoet het aan een behoefte. Ik ga er dus voorlopig gewoon mee door zo lang er wat inspiratie omhoog borrelt.

Hier is ie dan:
TIP 11!
Hoe kun je als consuminderaar duurzaam boodschappen doen?

Zo'n 2 jaar geleden werden wij geconfronteerd met een forse terugval in inkomen. Dat kwam in dezelfde periode als de omslag naar een duurzamer leven. Maar wat doe je als je minder geld hebt en kiest voor een duurzamere en dus helaas vaak duurdere manier van eten? Je gaat zoeken naar alternatieven en oplossingen.

Ik heb een aantal principes volgens welke ik boodschappen doe:
goed - gezond - lekker - transvetvrij - zoveel als mogelijk biologisch

Wij gaan voor kwaliteit maar het moet wel betaalbaar zijn. Dus maken we keuzes. De overgang naar biologisch ging niet van de ene op de andere dag, het was meer een langzaam bewustwordingsproces. De overgang naar minder inkomen was wel van de ene op de andere dag. Het was een uitdaging om te kijken of ik met een kleiner budget toch de duurdere bio-boodschappen kon betalen. Voorheen lette ik niet erg op. Hoewel wij nooit echt ongezond hebben gegeten, kochten we meestal waar we trek in hadden, ongeacht de kosten of het seizoen. Dat hebben we veranderd. Er werd een boodschappenbudget ingesteld: € 100 per week voor 3 personen voedsel, drank, schoonmaakmiddelen en verzorgingsartikelen (exclusief zonnebrandcreme) en kattenvoer (ook biologisch).  Dit bedrag is waarschijnlijk voor veel mensen enorm hoog, ik ken mensen die het van de helft moeten doen (en toch evengoed voorgesneden groente kopen en koken uit pakjes, maar dit terzijde). Toch is het als je voor bio gaat, redelijk 'normaal' en regelmatig zelfs niet eenvoudig om er mee uit te komen. Het werd een sport om uit te komen met het bedrag terwijl ik steeds meer de "gewone' super links liet liggen en overging op biologische winkels. Recent heb ik het weekbudget bijgesteld naar € 110 per week omdat veel prijzen fors zijn gestegen, waaronder die van koffie en meel. Ik kwam telkens net niet uit.

Hoe zorg je er voor dat je niet het dubbele kwijt bent aan bio-boodschappen? Dit is hoe ik het betaalbaar hou:
  • Eet volgens het ritme van het seizoen
  • Gooi niets weg
  • Koop geen voorgesneden groente
  • Maak een weekmenu
  • Doe boodschappen in je vriezer en voorraadkast op het moment dat je weekbudget op is en stoor je niet aan wonderlijke voedselcombinaties
  • Leer vooruit te denken
  • Maak zoveel mogelijk zelf. Stop met het kopen van kruidenmixen, quichedeeg, tortilla's, pitabroodjes, brood en verdiep je in hoe je dit zelf kunt maken. Maak je eigen yoghurtdrank, pannenkoeken (en niet van pannenkoekenmeel uit een pakje maar gewoon een zelfgemaakt beslag van bloem, eieren en melk), brood, jam, beleg als chocopasta, etcetera
  • Kijk of er schoonmaakmiddelen zijn die je zelf kunt maken, zoals bijvoorbeeld wasmiddel op basis van Marseillezeep (recept hier elders op de site)
  • Ook biologische (SLS- vrije) verzorgingsprodukten kun je zelf maken of soms heel goedkoop aanschaffen. Ik was mijn haar en lichaam met Marseillezeep (natuurvriendelijk en goedkoop). Er zijn ook bloggers die hun eigen deo of tandpasta maken, maar ik ben niet zo'n drogist, mijn kracht ligt in koken en recepten ontwikkelen van eten, voor smeerseltjes voor huid en haar ben ik te ongeduldig.
  • Eet minder vaak vlees en vaker vegetarisch, je spaart niet alleen het milieu en het dier maar zeker ook je portemonnee
  • Gebruik geen theezakjes maar zoveel mogelijk losse thee, dat is veel goedkoper
  • Stop met het kopen van toetjes, maak zelf je vruchtenyoghurt, net zo lekker en veel goedkoper
  • Bak in het weekend een cake of wat muffins of een ontbijtkoek in plaats van dure koeken te kopen en vries in wat je over hebt
  • Koop niet zomaar alle aanbiedingen maar alleen dat wat je nodig hebt en ook daadwerkelijk gebruikt
  • Weet wat je in huis hebt en weet wat je per maand verbruikt
  • Koop minder in dan je nodig hebt en doe eens langer met je voorraden
  • Plan één keer per week een restjesdag in
  • Doe geen boodschappen zonder boodschappenlijstje en hou je aan het lijstje
  • kijk voor recepten eens op Spaarcentje kookt
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...