vrijdag 17 juni 2011

Kosten verjaarspartijtje

Eerder al schreef ik over de verjaardag van Zoon en vroeg ik om tips voor het partijtje. Dat was in februari. Sindsdien verkeerden we in een maar niet ophoudende toestand van besluiteloosheid. We konden best veel dingen verzinnen, maar dat werd dan toch weer geschrapt: te duur, te veel gedoe, te druk voor mij. Ook speelde zeker mee dat we er bepaald niet naar uitkijken. Wat voor Zoon het hoogtepunt van het jaar is, is voor ons een dieptepunt. Ik persoonlijk kan me weinig ergers voorstellen dan een heleboel jongetjes van 9 die onmiddellijk doordraaien van het idee van een partijtje, ongeacht wat je met ze doet en wat je er in propt. Ik ben echt dol op kinderen, maar dan wel geïsoleerd, één per keer. Met mooi weer misschien twee.

Omdat we ons inmiddels diep schaamden, planden we voor morgen een partij en hakten wat knopen door qua locatie, keuze van de vriendjes en keuze voor eten. Het plan was naar een grote speeltuin te gaan in Alkmaar. Gezien de weersvoorspelling gaan we over op plan B: de film Kong Fu Panda. Eerst krijgen de heren een pannenkoekenlunch met als toet gevulde koeken en /of reuze krakelingen. Dan springt iedereen in de auto (meute kinderen, Schatje, Schoonouders) en zwaai ik iedereen enthousiast uit. Eind van de middag doe ik de deur weer open, geef ze chippies en limonade en gaan de kinderen weer retour richting ouders en bedraagt de schade rond de € 90 (film, eten, drinken, lekkers, vervoer)

Natuurlijk hadden we hier een spelletjesmiddag kunnen organiseren. Alleen dat kost mij (en zeker ook Schatje) weken qua energie die ik niet heb. En natuurlijk had ik zelf chocoladecake kunnen bakken, maar dat verbood ik mezelf. Wel kochten we koeken zonder enge toevoegingen en komt de chips uit één grote zak in plaats van die voorverpakte 25 grams zakjes. Dussssss nu alleen nog Schatje straks een grote stapel pannenkoeken laten bakken zodat die morgen alleen even hoeven worden opgewarmd.

Het is hier de gewoonte dat kinderen wat meekrijgen aan het eind van een partijtje. Ik heb besloten dat ik daar niet meer aan meedoe. Welke gek heeft bedacht dat het normaal is om kinderen allemaal cadeautjes en slechte snoep mee te geven in milieuonvriendelijke plastic zakjes aan het eind van een partijtje? Het mag niet te veel kosten, dus tref je er de meest verschrikkelijke troep in aan, die uit zichzelf zo houdbaar is tot eind 2020. Of nog erger: met plastic rommeltjes erin die voor speelgoed moeten doorgaan en die volledig desintegreren zodra mijn priemende blik er op valt. Voorgaande jaren deed ik wel mee, omdat dit nu zo eenmaal de gewoonte is. Nu verdom ik dit, ik ga geen energie en kosten meer verspillen aan iets waar ik niet achter sta. Aan het eind van het partijtje krijgt ieder kind een ferme handdruk, wordt vriendelijk bedankt en klaar! Of misschien maak ik een foto van die jochies als ze hier met zijn allen eten, druk die af terwijl ze weg zijn en geef die mee met een leuk tekstje op de achterkant.

Wat denk jij, goed opgelost of niet?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...