dinsdag 28 juni 2011

Hoe ver ga je voor de moestuin? Een slijmerig verhaal......

Wij zijn zeer in trek en populair. Van heinde en verre komen ze naar ons toe. Sinds ze weten dat we een moestuin hebben staan we op nr. 1. Of moestuin is misschien een groot woord, wat experimenten met zaadjes die toevallig soms leiden tot bloemkolen van 1,5 kilo, terwijl de eerste van 1 kilo nog niet eens op was. Maar de bloemkool blieven ze niet, wel de courgette en de pastinaak en de sla. Ons ongenode glibberige slijmerige vriendjes: slakken.

Wij hebben een slakkenplaag en de buren om ons heen hebben voor het eerst in jaren bijna geen slakken in de tuin. Onze gezinshobby is slakken verzamelen. Een rondje tuin doet zo 40 slakken, die vervolgens in de groen container zich mogen vol eten totdat de vuilophaaldienst een einde maakt aan het vreetfestijn. Maar een rondje tuin voldoet niet meer. Ik zie ze overal en ze zitten aan MIJN courgette die bedoeld was voor MIJN culinaire uitspattingen die ik dan met JULLIE kon delen. Deze slakken richten dus een ravage aan, dat is duidelijk.

Wat gaan we eraan doen? Volgend jaar gaan we zeker meer rekening houden met groenten waar de slakken hun neus voor ophalen, maar voor nu willen we de oogst veilig stellen. Dus hoe pakt een beetje milieubewuste consuminderaar dat aan? Op internet lees ik over schaaltjes bier, dat wordt ook wel een slakkenval genoemd. Ze komen er op af als zijnde eerstjeaars studenten die ontgroend gaan worden en hijsen zich vol, waarna jij ze alleen maar hoeft te pakken en te laten verdwijnen. Aldus deden we gisteravond en dat leverde iets van 8 slakken op, tegen een 1/2 flesje bier. Dure beesten die slakken, want om nu 3 flesjes bier per week te offeren aan slakkenvallen? Een gemiddeld rondje slakken rapen levert meer op.

Op naar de aaltjes. Dat zijn parasieten lees ik en ze worden aanbevolen door Milieucentraal. Aanbevolen is niet hetzelfde als diervriendelijk en daar kom ik op een groot dillema. Hoe diervriendelijk wil ik mij opstellen ten opzichte van slakken en hoeveel mag dat dan kosten? Met aaltjes kun je volgens Milieucentraal op een biologische manier de slakken te lijf gaan. Het zijn parasieten die je tuin gegarandeerd 6 weken slakkenvrij houden. Genoeg om die courgettes binnen te slepen!

Maar hoe en wat dat in zijn werk gaat wordt niet meteen uitgelegd dus zocht ik verder. En o gruwel, wilde ik dit wel weten? "Ze leven in de bodem en dringen de slakken binnen via de ademhalingsopening. Ze vermenigvuldigen zich binnen de slak, waardoor die na enkele dagen sterft." Dit klinkt als regelrechte horror, en bovendien dure horror want de parasieten kosten bijna € 30 voor 40 vierkante meter. Bovendien zijn ze kieskeurig en richten ze zich alleen op de naaktslak, terwijl we ook veel last hebben van de huisjesslak. En schiet ik niet zo mijn doel voorbij, een bedrag uitgeven om mijn moestuin te redden terwijl ik met datzelfde bedrag ook zeker 3 weken lang fruit en groente kan kopen? Wat heeft voorrang: het goedkoper uit zijn door gekweekte groente of het eten van  onbespoten gezonde eigen kweek? En hoeveel geld mag dat dan maximaal kosten?

Dan hebben we nog een optie van antislakkenkorrels van ferri-fosfaat. Niet belastend voor milieu, egeltjes en vogels en wel voor de slak. Alleen dat luistert naar de enorm 'grappige' naam escar-go (denk dat daar een marketingmeneer vast heel trots op is) en is wel belastend voor huisdieren die onbedoeld er te veel van binnen krijgen. Hmmm, vreemd, niet belastend voor egeltjes wel belastend voor katten. Ik wil niet het risico lopen dat mijn heren katers onbedoeld slachtoffer worden van mijn pogingen om de wereld van slakken te bevrijden en mijn courgettes te redden.

Wat blijft er verder over: koperhekken, schelpenbergen bestrooien met zout, sproeien in de ochtend in plaats van in de avond, acceptatie en overgave? Wacht eens: dát beste mensen, gaan we doen.De tuin krijgt voortaan 's ochtends een plens water zodat er minder een broeierige atmosfeer ontstaat in de nacht, waar de slakken zo dol op zijn. En gaan we maar gewoon door met de rondjes handmatig slakken verwijderen. Het is zoals het is. Een beetje courgette voor de slakken en het hopelijk het merendeel voor ons.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...