maandag 20 juni 2011

Financieel de kluts kwijt

Juni valt niet mee tot nu toe. Waar normaal de uitgaven zich netjes gedragen conform onze acties, zijn er deze maand stoorzenders van buiten af. De belastingdienst kondigde een tegenvaller van € 600 aan, Schatje zakte door zijn fiets (oké niet geheel onverwacht, het was een barrel) en kocht een ''nieuwe" 2ehands: € 200.
Ook waren er geplande grote uitgaven: de restbetaling van de huur van het vakantieverblijf, € 700 én een verjaarspartijtje, € 90.

Dat is dus een kleine € 1600 aan extra uitgaven, sommigen gepland, andere onverwacht in een maand dat het UWV met een nieuw betalingssysteem van start gaat. Het UWV besloot in zijn oneindige wijsheid het moment van betaling met ingang van deze maand te verzetten van de 15e naar de 25e. Dat werd weliswaar heel netjes al 2 maanden geleden aangekondigd en uitgelegd ('wij betalen u altijd voor de hele maand, dus ook al schuift het betalingsmoment op, dit is nog steeds het bedrag voor deze zelfde maand') maar in mijn wereld betekent dat toch echt dat we 10 dagen langer met ons geld moeten doen.

Ook deed ik via internet bioboodschappen. Al jaren neem ik een cash bedrag per week op en daar deden we alle boodschappen van. Nu bestelde ik om diverse redenen voor een maand vooruit bij een biowebwinkel en worden onze groenten tegenwoordig aan huis geleverd door een bioboer. De betalingen gaan via internetbankieren. Eerst ging ik uitrekenen hoeveel we dan nog overhielden voor de rest van de wekelijkse boodschappen bij de gewone super en dat opnemen, maar toen we daar een keer onverwacht meer uitgaven (door wat aantrekkelijke aanbiedingen), pinde ik dat ook. En dat ging ik maar alle andere keren ook doen, moe van het gereken en gepuzzel. Het feit dat we deze maand waarschijnlijk meer uitgeven aan boodschappen dan anders, is weliswaar meer te wijten aan het feit dat ik gewoon te veel bestelde bij de biowebwinkel en met die voorraad kunnen we zeker nog een maand voort. Maar het punt is: ik ben het overzicht een beetje kwijt. Ons systeem werkte op zich prima en nu gooi ik het op de schop omdat ik het aantal winkelmomenten wil beperken en ben ik gewoon een beetje de kluts kwijt.

De nieuwe manier van boodschappen doen staat los van de rest van de financiële pech deze maand (en daar bedoel ik ook niet de huur van de vakantiehuisjes mee, dat is gepland en een luxe, dat besef ik me heel goed) maar het zijn al die bedragen bij elkaar die me een gevoel geven dat we het heel slecht doen deze maand. En het heel slecht doen heeft te maken met geld over de balk gooien en dat is nu niet het geval. Maar ik ben gewoon niet meer gewend dat er zoveel geld doorheen gaat en dat we halverwege de maand geld van de spaarrekening moeten halen omdat we het anders niet redden.

Er is geen man overboord, dat weet ik. En er staat genoeg op de spaarrekening. Dit is nu precies de pech waar we die buffer voor hebben. Maar toch, het is even slikken. Klein lichtpuntje van deze maand was dat we onverwacht van mijn oude werkgever € 600 kregen, omdat ze me die 'vergeten' waren te betalen. Dus al met al wordt de schade beperkt tot € 1000.

Hoe doen jullie dat met boodschappengeld, als je deels via internet besteld en deels in een gewone super koopt? Alles pinnen? Hoe behoud je dan nog het overzicht? Ik hou wel een kasboek bij, maar toch heb ik voor mijn gevoel minder overzicht nu. Iemand een supertip?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...