dinsdag 21 juni 2011

Boekentip

Vandaag is het zomerzonnewende maar het lijkt wel herfst! De zon schijnt nu op zijn hoogtepunt te zijn maar dat weten we niet want we zien hem niet! Om de herfstsfeer te benadrukken , besteed ik aandacht aan een kookboek voor met najaarsrecepten:

In de bibliotheek stuitte ik op het boek 'Koken onder de 5 euro' en dat kon ik natuurlijk niet laten staan! Het blijkt het 2e deel  van een serie te zijn, waarvan dit deel ingaat op seizoensrecepten voor het najaar en de winter. Deel 1, gaat over (jullie voelen het al aankomen) het voorjaar en de zomer. De auteur is een Vlaamse en dat vind je zeker terug in de recepten.

Naast een mooi overzicht van wanneer welke groenten beschikbaar zijn, gaat de aandacht in opeenvolgende hoofdstukken uit naar: soepen, pasta, vis, eenpansmaaltijden, vlees en wat lekkere extra'tjes. Tussendoor vind je als lezer kopjes met extra informatie over waarom kool bijvoorbeeld zo gezond is en hoe je het het beste kunt bewaren, of hoe je het beste jam en chutneys kunt maken en ook (halleluja) aandacht voor restverwerking.

Het uitgangspunt van het boek is zo zuinig mogelijk met je ingrediënten omgaan en producten van goede kwaliteit kopen met respect voor milieu en dierenwelzijn. De auteur leunt dus zwaar op bio. Haar uitgangspunt is dat bio betaalbaar wordt als je zoveel mogelijk zelf maakt en eens vaker vlees laat staan en kiest voor een vegetarisch alternatief. Helemaal mee eens! Jammer genoeg vind ik wel dat er juist veel aandacht is voor vlees en vis in het boek, ik tref er maar weinig vegetarische gerechten in aan. Ook betwijfel ik of het lukt om onder de 5 euro te blijven als ik de recepten zou uitproberen met vleesproducten als wild en eendenbouten. Dat is voor mijn dan ook net het minpunt van het boek: nergens wordt gemotiveerd hoe ze aan het bedrag van 5 euro komt, en dat is nu net juist een trigger omdat dit in de titel staat. Ook kloppen de verhoudingen niet altijd: voor in het boek staat dat alle recepten voor 2 personen zijn, maar ze gaat regelmatig uit van bijvoorbeeld 400 gram vlees voor een schotel voor 2 personen. Of ik ben heel matig, of zij gaat uit van hele grote eters!

Maar dat zijn details, het is een heerlijk boek om in te bladeren en inspiratie op te doen. De meeste gerechten zijn snel en makkelijk te maken en worden duidelijk uitgelegd. Niet alle recepten zijn voor mijn 'gevoelige maagje' geschikt: ikzelf peins er niet over varkenstongetjes en varkenswangetjes klaar te maken. Misschien is dit wel typisch Vlaams, ik weet het niet. Mijn vader is geboren in Antwerpen maar van Nederandse ouders en ik betwijfel of hij dit voorgezet kreeg. Ondanks de 'vleespartijen waar ik persoonlijk niet zo dol op ben' staan er even goed ook voor de 'niet grote vleeseter' voldoende lekkere en interessante combinaties in, die ik nog niet uitprobeerde want we zitten helaas in het verkeerde jaargetijde ;-)

Leuk is dat ze soms eenvoudigere en goedkopere alternatieven voor bekende klassieke gerechten biedt, zoals haar Moussaka:

  • 400 gram lamsgehakt (opmerking Spaarcentje: kun je vervangen door rundergehakt)
  • 1 grote aubergine
  • 2 blaadjes salie
  • 1 thl gedroogde basilicum
  • 1 thl gedroogde oregano
  • zwarte peper
  • beetje cayennepeper
  • beetje paprikapoeder
  • 1 ui, fijngesnipperd
  • 2 el passata (gezeefde tomaten)
  • olijfolie
  • 1 el tomatenketchup
  • zout
  • room

Bereiding:
Bak het gehakt rul en voeg de ui, passata, ketchup, kruiden, peper en zout erbij en laat 10 minuten zachtjes stoven.
Snij de aubergine en stoom ze (noot van spaarcentje: ik zou ze even grillen).
Leg in een ovenschaal laag om laag de gehakt en de aubergine en overgiet met wat room (noot van Spaarcentje: er wordt geen hoeveelheid genoemd maar 100 ml lijkt mij ruim voldoende)
Zet een half uur in een voorverwarmde oven van 200 graden.

Met wat stokbrood en salade is dit ruim voldoende voor 4 personen lijkt mij.

Lekker & Gezond koken onder de 5 euro
Tine Bral
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...